Erfurt Hbf en spooropstelling

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Erfurt Hbf en spooropstelling

Bericht door Gamma »

Ik zit al een tijdje met een zeer specialistische vraag waarvan ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

De HSL-lijn Neurenberg - Erfurt - Halle/Leipzig ligt rond Erfurt Hbf keurig los en ontvlochten van de Thüringen Bahn. Je zou daarom denken dat op spoor 1 alle ICE-treinen vanuit Halle/Leipzig richting Neurenberg worden afgehandeld en op spoor 2 alle ICE-treinen vanuit Neurenberg richting Halle/Leipzig op spoor 2. Daarmee heb je een ideale conflictvrije afhandeling op deze verbindingen.

In de praktijk halteren veel (overgrote deel) ICE-treinen vanuit Neurenberg naar Halle/Leipzig op spoor 9 (of soms zelfs spoor 10). Daarmee moet je aan beide kanten van Erfurt Hbf ongeveer het emplacement oversteken en blokkeer je andere rijwegen. Heel onhandig eigenlijk. En niet één keer per dag, maar zeer structureel het meerendeel van de treinen.

Waarom worden deze ICE-verbindingen richtingen het noorden op de sporen 9 en 10 van Erfurt afgehandeld, terwijl dat (zeker vanuit Neurenberg) betekent dat je 2x het emplacement oversteekt en alle rijwegen in de tegenrichting bezet houdt?
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Erfurt Hbf en spooropstelling

Bericht door RobertT »

Ik zie wel,dat de perronhoogte van de sporen 1/2 en 9/10 op 76 cm ligt,terwijl de overige perrons 55 cm hoog zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Erfurt Hbf en spooropstelling

Bericht door Daniel »

De wikipedia-pagina van Erfurt Hbf biedt al deels de oplossing: het station is destijds verbouwd om als knooppunt van de HSL-lijnen München - Berlijn en Frankfurt - Dresden te gaan dienen. Daarbij zijn de perrons 1/2 en 9/10 nieuw gebouwd op ICE-lengte (en daarom waarschijnlijk ook hoger zoals RobertT schrijft)

Als je de vertrektijden bekijkt dan zie je die knooppuntfunctie ook naar voren komen: alle ICE's naar het noorden maken gebruik van perron 9/10 waarbij je dan bv. kort na elkaar een ICE naar Berlijn en eentje naar Hamburg langs dat eilandperron hebt. Op hetzelfde moment staat er vaak ook een ICE richting München op spoor 1 of 2, dus lijkt het gebruiken van een "onhandig" perron vooral te maken te hebben met het mogelijk maken van een cross-platform overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Erfurt Hbf en spooropstelling

Bericht door Gamma »

Daniel schreef: vr 09 okt 2020, 23:39Als je de vertrektijden bekijkt dan zie je die knooppuntfunctie ook naar voren komen: alle ICE's naar het noorden maken gebruik van perron 9/10 waarbij je dan bv. kort na elkaar een ICE naar Berlijn en eentje naar Hamburg langs dat eilandperron hebt.
Maar de treinen in noordelijke route gaan toch allemaal naar Berlijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Erfurt Hbf en spooropstelling

Bericht door Daniel »

Scherp, ik had even te geografisch gekeken en niet opgemerkt dat de ICE naar Hamburg via Berlijn rijdt ;) Maar het cross-platform-argument gaat nog altijd op: die cross-platform overstap is dus tussen de ICE naar Berlijn en die naar Dresden.
Logisch ook gezien tussen welke lijnen het station een hub moest worden na de verbouwing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten