Spoordienstregeling Duitsland 2022

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door ICE11 »

Vanaf December zullen dagelijks drie ICE-Sprinter tussen Bonn en Berlin en v.v. rijden met tussenstop alleen in Köln, dus Köln <> Berlin nonstop:

https://ga.de/news/wirtschaft/regional/ ... d-57449001
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door waldo79 »

Is er dan zoveel vraag tussen Keulen en Berlijn dat er een trein geheel gevuld kan worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Z2N »

Wel tussen Bonn en Berlijn, er zitten nog heel wat Federale diensten in Bonn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door ICE11 »

Ik weet echter niet of deze nog bestaat maar er was tot nog niet lang geleden het zo genoemde "Regierungsshuttle", een speciale luchtverbinding tussen Köln en Berlin, in de ochtend heen en `s avonds terug, uitsluitend voor medewerkers van de overheid.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door MaartenD »

Ik vind de reistijdverkorting zwaar tegenvallen. Als je alleen al de halteringstijden van de huidige ICE optelt kom je al aan 22 minuten. Je maakt me niet wijs dat op snelheid kunnen doorrijden per halte minder dan een halve minuut rijtijdwinst oplevert.
Zo wordt er door sommige treinen 1 minuut in Wolfsburg gehalteerd maar treinen die Wolfsburg overslaan zijn 4 minuten sneller.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Z2N »

Je moet die snelle trein ook nog in de bestaande basisuurplannen inpassen, dat je dan al 25 minuten spaart is best goed.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Vinny »

Ik vind een verschil van 3 minuten ook niet heel schokkend of zo. Sterker nog, in Nederland is het meestal ook 2 à 3 minuten dat je moet rekenen voor een extra stop; en dus 'tijdwinst' als je zo'n stop schrapt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door cassie127 »

Ik kom op Twitter net een draadje tegen met wat veranderingen bij DB Fernverkehr voor 2022. Een kleine opsomming:
  • Zoals al eerder besproken de lufthansa sprinter Bonn - Köln - Berlin (3 treinparen)
  • Lufthansa Sprinter Düsseldorf- Köln - Frankfurt Flughafen - München (2 treinparen)
  • Echte 30 minuten dienstregeling Hamburg - Berlin tussen 6 en 20 uur (dus niet meer scheve 30 minuten dienst)
  • ICE lijnen 39 en 42 worden aan elkaar gekoppeld
  • Extra sprinter Berlin - München v.v. om 20:00 uur
  • Nieuwe IC Lijn 34 Frankfurt - Siegen - Münster - Norddeich
  • Nieuwe verbinding in IC lijn 35 tussen Köln en Bremerhaven (IC2)
  • vanaf juni aan de dagranden 2 treinparen Chemnitz - Berlin - Warnemünde
  • Nieuwe Railjet verbinding Wien - Salzburg - Innsbruck - Lindau - Ulm - Frankfurt, na elektrificatie van de Südbahn
  • een nieuwe dagrand verbinding van München naar Milaan
  • Nachttrein Zürich - Amsterdam met enkele rijtuigen die als IC gaan rijden. Deze IC rijtuigen dienen als vervanging van ICE 208/209 tussen Basel en Köln
  • lijnen 60 en 62 zullen gereden gaan worden met ICE1 Modernisiert en ICE-T in de loop van het dienstregelingsjaar.
  • de 13 delige ICE-4 stellen gaan ingezet worden om de lijnen 12, 20, 22 en 42.
  • Daarnaast zal ICE-1 Modernisiert ingezet gaan worden op de lijnen 13, 14, 15, 31 en 39.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Suus »

Fijn dat jullie het nu overnemen, hoef ik dit jaar niets meer uit te zoeken. Zelfs de topictitel hebben jullie al juist (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Jef400 »

Krijgt Chemnitz eindelijk haar fernverkehr.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: do 06 mei 2021, 22:30 Fijn dat jullie het nu overnemen, hoef ik dit jaar niets meer uit te zoeken. Zelfs de topictitel hebben jullie al juist (A)
Verder laat ik het aan jou over hoor, ;) kon het alleen even niet laten om de wijzigingen van het Fernverkehr alvast te delen. :p

Alleen jammer dat je voor dit topic niet de openingspost hebt, waardoor het totale overzicht dit jaar niet zo makkelijk te vinden is ten opzichte van andere jaren -0-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door RobertT »

In Berlijn gaat de nieuwe S15 rijden,van Gesundbrunnen naar Hauptbahnhof met stop in Wedding.
Vraag me af hoe interessant deze is,aangezien er ook regiotreinen rijden tussen Gesundbrunnen en Hauptbahnhof.Potentieel zou dan van Wedding en overstappende reizigers van de S Bahn in Gesundbrunnen moeten zijn
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door MaartenD »

Het is natuurlijk de beginstap van de tweede Nord-Südverbinding. Straks rijden er S-Bahnen vanaf beide richtingen van de nordring via Hbf naar Südkreuz waar je nu alleen van Gesundbrunnen niet via Hbf naar Südkreuz hebt. De oude Nordsüd-S-Bahn zit ook aardig aan zijn capaciteit met 12 treinen per uur.

En ze doen daar wel vaker van dat soort dingen. U55 van Hbf naar Brandenburger Tor bijvoorbeeld.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door RobertT »

Klopt,maar dan had ik eerder gekozen voor een verlenging over Gesundbrunnen heen.Bijvoorbeeld naar Waidmannslust of Frohnau.Dan hebben al meer wijken een directe verbinding.De huidige S26 had dan gewoon weer in Gesundbrunnen kunnen eindigen
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door JordiBrabant »

Op langere termijn plande het Berlijnse stadbestuur in 2019 de volgende lijnen vanuit het Hauptbahnhof:
Nieuwe S15 van Hauptbahnhof tijdelijk naar Gesundbrunnen, later naar Waidmannslust en bij genoeg materieel tot Frohnau.
Verlegging van de S85 naar het Hbf. in plaats van Pankow, de route van de S85 wordt dus BER - Ostkreuz - Gesundbrunnen - HBF.
Verlenging van de S46 van Westend naar Hbf. via de Nordring, de route van S46 wordt dus Königs Wusterhausen - Südkreuz - Westkreuz - Westhafen- Hbf.
Bron: Download Nahverkehrsplan Berlin 2019–2023 op p256
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door RobertT »

Dat zijn ook de beste verbindingen,omdat je dan van alle richtingen uit het Hauptbahnhof bedient:vanuit de westkant via Jungfernheide,de oostkant via de Ostring en vanuit het noorden via Gesundbrunnen
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Gamma »

JordiBrabant schreef: di 25 mei 2021, 21:40 Op langere termijn plande het Berlijnse stadbestuur in 2019 de volgende lijnen vanuit het Hauptbahnhof:
Nieuwe S15 van Hauptbahnhof tijdelijk naar Gesundbrunnen, later naar Waidmannslust en bij genoeg materieel tot Frohnau.
Verlegging van de S85 naar het Hbf. in plaats van Pankow, de route van de S85 wordt dus BER - Ostkreuz - Gesundbrunnen - HBF.
Verlenging van de S46 van Westend naar Hbf. via de Nordring, de route van S46 wordt dus Königs Wusterhausen - Südkreuz - Westkreuz - Westhafen- Hbf.
Bron: Download Nahverkehrsplan Berlin 2019–2023 op p256
De S46 gaat wel een enorme omweg maken, ogenschijnlijk. Vanuit Könings Wusterhausen (bijv. via östkreus), Südkreus (via nieuwe of bestaande N-Z-verbinding), Westkreus (Stadbahn) ben je veel sneller op Hbf. Is de S46 dan een logistieke noodzakelijke doorkoppeling omdat knippen moeilijk is, of heeft het ook nog een netwerkfunctie (bijv. dakpanvervoer)?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door JordiBrabant »

Ik denk dat er vooral veel vervoer op overlappende deeltrajecten gepland is, zoals nu ook al op Ringbahn gebeurd, afgezien van toeristische rondritten. Belangrijker is dat het de stations Messe Nord t/m Westhafen beter met het Hauptbahnhof verbindt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: do 06 mei 2021, 21:58 Ik kom op Twitter net een draadje tegen met wat veranderingen bij DB Fernverkehr voor 2022. Een kleine opsomming:
  • ICE lijnen 39 en 42 worden aan elkaar gekoppeld
  • lijnen 60 en 62 zullen gereden gaan worden met ICE1 Modernisiert en ICE-T in de loop van het dienstregelingsjaar.
  • de 13 delige ICE-4 stellen gaan ingezet worden om de lijnen 12, 20, 22 en 42.
  • Daarnaast zal ICE-1 Modernisiert ingezet gaan worden op de lijnen 13, 14, 15, 31 en 39.
Kun je dan wel aangeven waar die lijnen precies rijden?
Of desnoods een overzicht van alle lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door quakkerillo »

Naar ik vermoed het volgende (mbv Duitse Wikipedia)

Lijn 39 is Hamburg Altona - Münster - Düsseldorf - Köln
Lijn 42 is (Hamburg Altona - Bremen - Münster -) Dortmund - Köln Hbf - Stuttgart - München
Dit wordt dus Hamburg - Münster - Düsseldorf - Köln - Stuttgart - München.


ICE1-M en ICE-T op huidige IC-lijnen 60 en 62 vermoed ik, want ICE lijn 60 bestaat niet en ICE lijn 62 is de railjet München - Graz
Lijn 60 is (Basel Bad - ) Karlsruhe - Stuttgart - Ulm - München (- Salzburg)
Lijn 62 is Saarbrücken/Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg - (Villach-Klagenfurt / Graz)

ICE-4 13-delig dus op:
Lijn 12 is Berlijn - Interlaken via Kassel en Frankfurt.
Lijn 20 is Kiel/Hamburg - Kassel - Frankfurt - (Wiesbaden/)Basel-Chur
Lijn 22 is (Kiel/)Hamburg(/Oldenburg) - Kassel - Frankfurt - Stuttgart
Lijn 42 is (Hamburg -) Dortmund - Köln - Stuttgart - München

ICE-1M op:
Lijn 13 is Berlijn Ostbahnhof - Kassel - Frankfurt Airport(/Frankfurt Hbf)
Lijn 14 is Berlijn Ostbahnhof - Hannover - Dortumund - Düsseldorf
Lijn 15 is (Binz - ) Berlijn - Halle - Erfut - Frankfurt (-Stuttgart/Saarbrücken)
Lijn 31 is (Kiel - ) Hamburg Altona - Münster - Köln - Koblenz - Frankfurt (- Nürnberg - Passau)
Lijn 39 is Hamburg Altona - Münster - Düsseldorf - Köln
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door MaartenD »

JordiBrabant schreef: wo 26 mei 2021, 10:22 Ik denk dat er vooral veel vervoer op overlappende deeltrajecten gepland is, zoals nu ook al op Ringbahn gebeurd, afgezien van toeristische rondritten. Belangrijker is dat het de stations Messe Nord t/m Westhafen beter met het Hauptbahnhof verbindt.
Het is wel heel erg doorvoeren van het Pilzconzept. Bijna niets vanuit het zuiden naar Hbf, vrijwel alles gaat via het noorden, ook wat uit het zuiden komt. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Keren die allemaal daar of wordt dat dan ook weer doorgekoppeld?
Straks komt de S-bahn naar Siemensstadt er ook bij, die zal dan ook wel via Hbf gaan, dat lijkt mij een logische kandidaat om naar Spindlersfeld te sturen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door JordiBrabant »

Dit is een tussenstadium, er is ook een tweede S-Bahn noord-zuid tunnel gepland via Potsdamer Platz en Gleisdreieck. Hoe de verdere lijnvoering door die tunnel zal zijn weet ik niet, waarschijnlijk zal Potsdamer Platz ontvlochten worden, de plannen hiervoor gaan terug tot de dertiger jaren van de vorige eeuw.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door RobertT »

Wat ik ooit heb vernomen zou de S1 vanuit Oranienburg/Frohnau dan via het Hauptbahnhof geleidt worden en de S2 via de oude tunnel(Friedrichstrasse).
@Gamma:Vanuit de westkant heb je momenteel geen ander alternatief,aangezien hier alleen maar de ringlijnen 41/42 rijden.De S46 vanuit Westend verlengen is dan idd meer een logistieke oplossing.Als de hier ook besproken Siemensbahn weer in dienst komt,is dat een kandidaat om ook naar het Hauptbahnhof en later verder zuidelijk te rijden.
In de eindfase komt er geen keermogelijkheid bij het Hauptbahnhof,treinen moeten dan altijd via de nieuwe Nord-Süd tunnel door richting Potsdamer Platz
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door RobertT »

@MaartenD:
Het is niet waarschijnlijk dat er een aansluiting op de Südring vanuit de nieuwe Nord-Süd tunnel komt.
Zoals Jordi ook al aangeeft is het vooral ook de druk op de huidige Noord Zuid tunnel via Friedrichstrasse verlichten,hier rijden nu de lijnen 1,2,25 en 26.Waarbij 25 en 26 quasi gelijk lopen tot de noordkant.(25 naar Hennigsdorf en 26 naar Waidmannslust).
Een doorgaande dienst richting Tempelhof/Schöneweide zit er dan ook waarschijnlijk via de tunnel niet in.
Alleen een ontvlechten van de huidige S1 en S2/S25/S26.
Een trein uit de richting Jungfernheide/Siemensbahn zou dan eerder richting Südkreuz gaan
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Bericht door MaartenD »

Komt de Cheruskerkurve er dan niet? Die is toch gepland om van de nieuwe tunnel naar Südkreuz te gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten