Pagina 1 van 3

Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 20 apr 2021, 21:46
door ICE11
Vanaf December zullen dagelijks drie ICE-Sprinter tussen Bonn en Berlin en v.v. rijden met tussenstop alleen in Köln, dus Köln <> Berlin nonstop:

https://ga.de/news/wirtschaft/regional/ ... d-57449001

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 10:52
door waldo79
Is er dan zoveel vraag tussen Keulen en Berlijn dat er een trein geheel gevuld kan worden?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 11:22
door Z2N
Wel tussen Bonn en Berlijn, er zitten nog heel wat Federale diensten in Bonn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 21 apr 2021, 20:32
door ICE11
Ik weet echter niet of deze nog bestaat maar er was tot nog niet lang geleden het zo genoemde "Regierungsshuttle", een speciale luchtverbinding tussen Köln en Berlin, in de ochtend heen en `s avonds terug, uitsluitend voor medewerkers van de overheid.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 15:17
door MaartenD
Ik vind de reistijdverkorting zwaar tegenvallen. Als je alleen al de halteringstijden van de huidige ICE optelt kom je al aan 22 minuten. Je maakt me niet wijs dat op snelheid kunnen doorrijden per halte minder dan een halve minuut rijtijdwinst oplevert.
Zo wordt er door sommige treinen 1 minuut in Wolfsburg gehalteerd maar treinen die Wolfsburg overslaan zijn 4 minuten sneller.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 15:32
door Z2N
Je moet die snelle trein ook nog in de bestaande basisuurplannen inpassen, dat je dan al 25 minuten spaart is best goed.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 06 mei 2021, 21:21
door Vinny
Ik vind een verschil van 3 minuten ook niet heel schokkend of zo. Sterker nog, in Nederland is het meestal ook 2 à 3 minuten dat je moet rekenen voor een extra stop; en dus 'tijdwinst' als je zo'n stop schrapt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 06 mei 2021, 21:58
door cassie127
Ik kom op Twitter net een draadje tegen met wat veranderingen bij DB Fernverkehr voor 2022. Een kleine opsomming:
  • Zoals al eerder besproken de lufthansa sprinter Bonn - Köln - Berlin (3 treinparen)
  • Lufthansa Sprinter Düsseldorf- Köln - Frankfurt Flughafen - München (2 treinparen)
  • Echte 30 minuten dienstregeling Hamburg - Berlin tussen 6 en 20 uur (dus niet meer scheve 30 minuten dienst)
  • ICE lijnen 39 en 42 worden aan elkaar gekoppeld
  • Extra sprinter Berlin - München v.v. om 20:00 uur
  • Nieuwe IC Lijn 34 Frankfurt - Siegen - Münster - Norddeich
  • Nieuwe verbinding in IC lijn 35 tussen Köln en Bremerhaven (IC2)
  • vanaf juni aan de dagranden 2 treinparen Chemnitz - Berlin - Warnemünde
  • Nieuwe Railjet verbinding Wien - Salzburg - Innsbruck - Lindau - Ulm - Frankfurt, na elektrificatie van de Südbahn
  • een nieuwe dagrand verbinding van München naar Milaan
  • Nachttrein Zürich - Amsterdam met enkele rijtuigen die als IC gaan rijden. Deze IC rijtuigen dienen als vervanging van ICE 208/209 tussen Basel en Köln
  • lijnen 60 en 62 zullen gereden gaan worden met ICE1 Modernisiert en ICE-T in de loop van het dienstregelingsjaar.
  • de 13 delige ICE-4 stellen gaan ingezet worden om de lijnen 12, 20, 22 en 42.
  • Daarnaast zal ICE-1 Modernisiert ingezet gaan worden op de lijnen 13, 14, 15, 31 en 39.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 06 mei 2021, 22:30
door Suus
Fijn dat jullie het nu overnemen, hoef ik dit jaar niets meer uit te zoeken. Zelfs de topictitel hebben jullie al juist (A)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 06 mei 2021, 22:35
door Jef400
Krijgt Chemnitz eindelijk haar fernverkehr.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 01:03
door cassie127
Suus schreef: do 06 mei 2021, 22:30 Fijn dat jullie het nu overnemen, hoef ik dit jaar niets meer uit te zoeken. Zelfs de topictitel hebben jullie al juist (A)
Verder laat ik het aan jou over hoor, ;) kon het alleen even niet laten om de wijzigingen van het Fernverkehr alvast te delen. :p

Alleen jammer dat je voor dit topic niet de openingspost hebt, waardoor het totale overzicht dit jaar niet zo makkelijk te vinden is ten opzichte van andere jaren -0-

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: ma 24 mei 2021, 20:56
door RobertT
In Berlijn gaat de nieuwe S15 rijden,van Gesundbrunnen naar Hauptbahnhof met stop in Wedding.
Vraag me af hoe interessant deze is,aangezien er ook regiotreinen rijden tussen Gesundbrunnen en Hauptbahnhof.Potentieel zou dan van Wedding en overstappende reizigers van de S Bahn in Gesundbrunnen moeten zijn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 25 mei 2021, 12:13
door MaartenD
Het is natuurlijk de beginstap van de tweede Nord-Südverbinding. Straks rijden er S-Bahnen vanaf beide richtingen van de nordring via Hbf naar Südkreuz waar je nu alleen van Gesundbrunnen niet via Hbf naar Südkreuz hebt. De oude Nordsüd-S-Bahn zit ook aardig aan zijn capaciteit met 12 treinen per uur.

En ze doen daar wel vaker van dat soort dingen. U55 van Hbf naar Brandenburger Tor bijvoorbeeld.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 25 mei 2021, 21:05
door RobertT
Klopt,maar dan had ik eerder gekozen voor een verlenging over Gesundbrunnen heen.Bijvoorbeeld naar Waidmannslust of Frohnau.Dan hebben al meer wijken een directe verbinding.De huidige S26 had dan gewoon weer in Gesundbrunnen kunnen eindigen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 25 mei 2021, 21:40
door JordiBrabant
Op langere termijn plande het Berlijnse stadbestuur in 2019 de volgende lijnen vanuit het Hauptbahnhof:
Nieuwe S15 van Hauptbahnhof tijdelijk naar Gesundbrunnen, later naar Waidmannslust en bij genoeg materieel tot Frohnau.
Verlegging van de S85 naar het Hbf. in plaats van Pankow, de route van de S85 wordt dus BER - Ostkreuz - Gesundbrunnen - HBF.
Verlenging van de S46 van Westend naar Hbf. via de Nordring, de route van S46 wordt dus Königs Wusterhausen - Südkreuz - Westkreuz - Westhafen- Hbf.
Bron: Download Nahverkehrsplan Berlin 2019–2023 op p256

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 00:15
door RobertT
Dat zijn ook de beste verbindingen,omdat je dan van alle richtingen uit het Hauptbahnhof bedient:vanuit de westkant via Jungfernheide,de oostkant via de Ostring en vanuit het noorden via Gesundbrunnen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 09:53
door Gamma
JordiBrabant schreef: di 25 mei 2021, 21:40 Op langere termijn plande het Berlijnse stadbestuur in 2019 de volgende lijnen vanuit het Hauptbahnhof:
Nieuwe S15 van Hauptbahnhof tijdelijk naar Gesundbrunnen, later naar Waidmannslust en bij genoeg materieel tot Frohnau.
Verlegging van de S85 naar het Hbf. in plaats van Pankow, de route van de S85 wordt dus BER - Ostkreuz - Gesundbrunnen - HBF.
Verlenging van de S46 van Westend naar Hbf. via de Nordring, de route van S46 wordt dus Königs Wusterhausen - Südkreuz - Westkreuz - Westhafen- Hbf.
Bron: Download Nahverkehrsplan Berlin 2019–2023 op p256
De S46 gaat wel een enorme omweg maken, ogenschijnlijk. Vanuit Könings Wusterhausen (bijv. via östkreus), Südkreus (via nieuwe of bestaande N-Z-verbinding), Westkreus (Stadbahn) ben je veel sneller op Hbf. Is de S46 dan een logistieke noodzakelijke doorkoppeling omdat knippen moeilijk is, of heeft het ook nog een netwerkfunctie (bijv. dakpanvervoer)?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 10:22
door JordiBrabant
Ik denk dat er vooral veel vervoer op overlappende deeltrajecten gepland is, zoals nu ook al op Ringbahn gebeurd, afgezien van toeristische rondritten. Belangrijker is dat het de stations Messe Nord t/m Westhafen beter met het Hauptbahnhof verbindt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 10:51
door Meltrain
cassie127 schreef: do 06 mei 2021, 21:58 Ik kom op Twitter net een draadje tegen met wat veranderingen bij DB Fernverkehr voor 2022. Een kleine opsomming:
  • ICE lijnen 39 en 42 worden aan elkaar gekoppeld
  • lijnen 60 en 62 zullen gereden gaan worden met ICE1 Modernisiert en ICE-T in de loop van het dienstregelingsjaar.
  • de 13 delige ICE-4 stellen gaan ingezet worden om de lijnen 12, 20, 22 en 42.
  • Daarnaast zal ICE-1 Modernisiert ingezet gaan worden op de lijnen 13, 14, 15, 31 en 39.
Kun je dan wel aangeven waar die lijnen precies rijden?
Of desnoods een overzicht van alle lijnen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 11:36
door quakkerillo
Naar ik vermoed het volgende (mbv Duitse Wikipedia)

Lijn 39 is Hamburg Altona - Münster - Düsseldorf - Köln
Lijn 42 is (Hamburg Altona - Bremen - Münster -) Dortmund - Köln Hbf - Stuttgart - München
Dit wordt dus Hamburg - Münster - Düsseldorf - Köln - Stuttgart - München.


ICE1-M en ICE-T op huidige IC-lijnen 60 en 62 vermoed ik, want ICE lijn 60 bestaat niet en ICE lijn 62 is de railjet München - Graz
Lijn 60 is (Basel Bad - ) Karlsruhe - Stuttgart - Ulm - München (- Salzburg)
Lijn 62 is Saarbrücken/Frankfurt - Stuttgart - München - Salzburg - (Villach-Klagenfurt / Graz)

ICE-4 13-delig dus op:
Lijn 12 is Berlijn - Interlaken via Kassel en Frankfurt.
Lijn 20 is Kiel/Hamburg - Kassel - Frankfurt - (Wiesbaden/)Basel-Chur
Lijn 22 is (Kiel/)Hamburg(/Oldenburg) - Kassel - Frankfurt - Stuttgart
Lijn 42 is (Hamburg -) Dortmund - Köln - Stuttgart - München

ICE-1M op:
Lijn 13 is Berlijn Ostbahnhof - Kassel - Frankfurt Airport(/Frankfurt Hbf)
Lijn 14 is Berlijn Ostbahnhof - Hannover - Dortumund - Düsseldorf
Lijn 15 is (Binz - ) Berlijn - Halle - Erfut - Frankfurt (-Stuttgart/Saarbrücken)
Lijn 31 is (Kiel - ) Hamburg Altona - Münster - Köln - Koblenz - Frankfurt (- Nürnberg - Passau)
Lijn 39 is Hamburg Altona - Münster - Düsseldorf - Köln

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 11:55
door MaartenD
JordiBrabant schreef: wo 26 mei 2021, 10:22 Ik denk dat er vooral veel vervoer op overlappende deeltrajecten gepland is, zoals nu ook al op Ringbahn gebeurd, afgezien van toeristische rondritten. Belangrijker is dat het de stations Messe Nord t/m Westhafen beter met het Hauptbahnhof verbindt.
Het is wel heel erg doorvoeren van het Pilzconzept. Bijna niets vanuit het zuiden naar Hbf, vrijwel alles gaat via het noorden, ook wat uit het zuiden komt. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Keren die allemaal daar of wordt dat dan ook weer doorgekoppeld?
Straks komt de S-bahn naar Siemensstadt er ook bij, die zal dan ook wel via Hbf gaan, dat lijkt mij een logische kandidaat om naar Spindlersfeld te sturen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 12:21
door JordiBrabant
Dit is een tussenstadium, er is ook een tweede S-Bahn noord-zuid tunnel gepland via Potsdamer Platz en Gleisdreieck. Hoe de verdere lijnvoering door die tunnel zal zijn weet ik niet, waarschijnlijk zal Potsdamer Platz ontvlochten worden, de plannen hiervoor gaan terug tot de dertiger jaren van de vorige eeuw.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 00:36
door RobertT
Wat ik ooit heb vernomen zou de S1 vanuit Oranienburg/Frohnau dan via het Hauptbahnhof geleidt worden en de S2 via de oude tunnel(Friedrichstrasse).
@Gamma:Vanuit de westkant heb je momenteel geen ander alternatief,aangezien hier alleen maar de ringlijnen 41/42 rijden.De S46 vanuit Westend verlengen is dan idd meer een logistieke oplossing.Als de hier ook besproken Siemensbahn weer in dienst komt,is dat een kandidaat om ook naar het Hauptbahnhof en later verder zuidelijk te rijden.
In de eindfase komt er geen keermogelijkheid bij het Hauptbahnhof,treinen moeten dan altijd via de nieuwe Nord-Süd tunnel door richting Potsdamer Platz

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 00:47
door RobertT
@MaartenD:
Het is niet waarschijnlijk dat er een aansluiting op de Südring vanuit de nieuwe Nord-Süd tunnel komt.
Zoals Jordi ook al aangeeft is het vooral ook de druk op de huidige Noord Zuid tunnel via Friedrichstrasse verlichten,hier rijden nu de lijnen 1,2,25 en 26.Waarbij 25 en 26 quasi gelijk lopen tot de noordkant.(25 naar Hennigsdorf en 26 naar Waidmannslust).
Een doorgaande dienst richting Tempelhof/Schöneweide zit er dan ook waarschijnlijk via de tunnel niet in.
Alleen een ontvlechten van de huidige S1 en S2/S25/S26.
Een trein uit de richting Jungfernheide/Siemensbahn zou dan eerder richting Südkreuz gaan

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 09:13
door MaartenD
Komt de Cheruskerkurve er dan niet? Die is toch gepland om van de nieuwe tunnel naar Südkreuz te gaan.