Pagina 2 van 3

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 11:38
door Gamma
RobertT schreef: do 27 mei 2021, 00:36 Wat ik ooit heb vernomen zou de S1 vanuit Oranienburg/Frohnau dan via het Hauptbahnhof geleidt worden en de S2 via de oude tunnel(Friedrichstrasse).
@Gamma:Vanuit de westkant heb je momenteel geen ander alternatief,aangezien hier alleen maar de ringlijnen 41/42 rijden.De S46 vanuit Westend verlengen is dan idd meer een logistieke oplossing.
Dat is waar. Ten zuiden van Westend liggen wel opstelsporen (alleen bereikbaar van/naar het oostelijke spoor van Westend) dus met één wissel had je ook de dienst logistiek in Westend kunnen beginnen/eindigen. Maar ik begrijp wel dat een logistieke doorkoppeling van de S46 dan makkelijker is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 21:29
door RobertT
MaartenD schreef: do 27 mei 2021, 09:13 Komt de Cheruskerkurve er dan niet? Die is toch gepland om van de nieuwe tunnel naar Südkreuz te gaan.
Ik heb het even nagekeken,die optie is wel open gehouden,er wordt ook ruimte vrijgehouden.Bouw zal echter niet voor 2030 zijn.
Dus,je hebt gelijk,alleen zal dat nog waarschijnlijk jaren gaan duren,denk ook maar aan de Dresdener Bahn.Berlijn is nou niet zo'n rijke stad qua financiën en er staan nog veel meer spoorprojecten op de planning

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 27 mei 2021, 21:33
door RobertT
RobertT schreef: ma 24 mei 2021, 20:56 In Berlijn gaat de nieuwe S15 rijden,van Gesundbrunnen naar Hauptbahnhof met stop in Wedding.
Vraag me af hoe interessant deze is,aangezien er ook regiotreinen rijden tussen Gesundbrunnen en Hauptbahnhof.Potentieel zou dan van Wedding en overstappende reizigers van de S Bahn in Gesundbrunnen moeten zijn
Sorry,sorry,sorry.Ik moet me zelf tegen spreken:De nieuwe S15 staat gepland voor december 2022,ofwel dienstregeling 2023 en niet al dit jaar :( :oops: :oops:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: zo 19 sep 2021, 20:32
door ICE11
Er is een eerste overzicht over de langeafstandstreinen 2022:

https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... is=1#form8

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 23 sep 2021, 21:16
door Floris Cappelle
Beste,

Ik heb mij uit interesse in het ov, lid gemaakt van dit forum.
Ik heb meteen al volgende vraag;
Uit deze presentatie (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... is=1#form8), blijkt dat een deel van Nightjet 425 Brussel - Keulen gekoppeld zou worden aan de trein Amsterdam - Innsbruck.
Is het effectief zo voorzien of, zal de huidige regeling behouden blijven waarbij het treingedeelte Brussel - Keulen toegevoegd wordt aan de trein Amsterdam - Wenen?

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 23 sep 2021, 22:45
door cassie127
Dit gebeurt nu ook al enkele dagen per week.
op Köln West wordt de trein dan opnieuw samengesteld met de delen uit Amsterdam, Hamburg en Brussel. en op Nürnberg Hbf weer uit elkaar gehaald om als twee aparte treinen verder te rijden naar Innsbruck en Wenen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 23 sep 2021, 23:26
door YSH
In Keulen komen alleen de delen uit Amsterdam en Brussel bij elkaar. In Neurenberg komt ook de trein uit Hamburg erbij en wordt de trein gesplitst voor Wenen en Innsbruck.

Dat in de dienstregeling staat vermeld dat de trein NJ425 Brussel-Keulen in Keulen gecombineerd wordt met een deel voor Innsbruck heeft alleen met de treinnummertjes te maken. De trein Amsterdam-Innsbruck/Wenen heeft een doorgaand treinnummer naar Innsbruck, en de trein uit Hamburg een doorgaand nummer naar Wenen. In Neurenberg worden de rijtuigen dan uitgewisseld en zo zijn er voor zowel Amsterdam als Hamburg verbindingen naar Innsbruck én Wenen. Het treindeel uit Brussel blijft ook volgend jaar naar Wenen rijden.

Deze situatie zal nog wel even zo blijven, totdat het treindeel voor Brussel gecombineerd gaat rijden met de trein Parijs-Wenen (en Berlijn, is het plan). Durf niet te zeggen welk jaar dat gaat zijn, maar in ieder geval als over paar jaar nieuwe Nightjet-treinen naar Amsterdam gaan rijden (Brussel houdt de klassieke rijtuigen).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: vr 24 sep 2021, 14:25
door Nitein-Repart
De ICE 28 vertrek 9:15 uit Wien Hbf, aankomst Frankfurt Hbf om 15:36 en de ICE 29 vertrek 14:21 uit Frankfurt Hbf, aankomst Wien Hbf om 20:45 starten en eindigen in dienstregeling 2022 in Dortmund Hbf (vertrek Dortmund Hbf om 10:27, aankomst Dortmund Hbf om 19:29) en rijden via Köln (vertrek Köln Hbf om 11:46, aankomst Köln Hbf om 18:17) en Mainz. De huidige IC2023/IC2024 verdwijnen dan. De ICE 28 en ICE 29 nemen deze treindienst deels over.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: za 25 sep 2021, 18:50
door DDietzen
Volgens de Datenbank Fernverkehr wordt de EC 56/57 "Wawel" verlengd richting Przemyśl. Dienstregeling nog niet gepubliceerd, maar als het huidige pad Berlin-Kraków wordt aangehouden zal de aankomst in Przemyśl rond 20:45 en het vertrek rond 07:15 zijn.

Zijn er op die tijdstippen nog aansluitingen met nachttreinen richting Oekraïne, of zal die trein alleen reizigers voor Przemyśl zelf bedienen?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: za 25 sep 2021, 19:10
door Z2N
Pré-Corona nog wel, vanuit Wroclaw kwam toen een sneltrein naar Lvov (Vagonweb). De dienstregeling van die trein is anno 2021 echter achterhaald, door de afgeronde verbouwing tussen Katowice en Krakow.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 30 sep 2021, 20:59
door Z2N
Nog even terugkomend op de grens in Przemýsl: vanaf 10 oktober wordt het internationale treinverkeer van en naar Oekraïne verder genormaliseerd. De IC-treinen naar Przemýsl starten dan weer, de nachttrein Warschau-Kiev start later die maand (Twitter).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: do 30 sep 2021, 21:27
door Stefan
Ik vroeg het me eergisteren toevallig nog af, toen ik met de trein tussen Katowice en Krakau (en terug), onderweg was. Kan deze grens over mooi weer aan het lijstje toegevoegd worden. :Y

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: za 02 okt 2021, 23:47
door cassie127
Ik had het al per ongeluk in het Nederlandse dienstregeling 2022 topic geplaatst...

Maar Transdev gaat vanaf december al op de S3, S6 en S7 rijden van de S-Bahn Hannover met de nieuwe treinstellen. Op de overige lijnen zal DB blijven rijden tot juni, wanneer Transdev op alle lijnen gaat rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 07:25
door Nitein-Repart
De Dienstregeling 2022 is ingeladen in de Duitse Reisplanner, echter de treindiensten van Go Ahead Bayern op München-Memmingen-Lindau en de treindiensten van Transdev op Freilassing-Berchtensgaden zijn nog niet te vinden op bahn.de. Go Ahead Bayern wil 1x/2 uur een snelle RE München-Memmingen-Lindau laten rijden die tussen Memmingen en Lindau op ieder station stopt en tussen München en Memmingen waarschijnlijk rijdt in de uren waarop de ECE München-Zürich niet rijdt. Daarnaast rijdt er 1x/2 uur een RB München-Memmingen (huidige RE72) en 1x/2 uur een RB Memmingen-Lindau die samen met de RE München-Memmingen-Lindau een uursdienst vormt op Memmingen-Lindau.

Lindau-Reutin wordt nu het hoofdstation van Lindau. De treinen uit Bregenz (m.u.v. de 1x/2 uur rijdende RB-trein uit Zwitserland) stoppen allemaal in Lindau-Reutin en rijden door naar Lindau-Insel. De treinen uit Immenstadt (RE7 en RE70) rijden allemaal naar Lindau-Reutin zonder Lindau-Insel aan te doen, evenals de RE5 uit Ulm en Stuttgart die ook naar Lindau-Reutin rijdt zonder Lindau-Insel aan te doen. De RB Friedrichshafen-Lindau rijdt weer naar Lindau-Insel zonder Lindau-Reutin aan te doen.

De IRE Basel-Ulm rijdt naar Friedrichshafen Hafen en stopt ook in Salem. Materieel wordt nu een BR245 met 3-Dostorijtuigen in plaats van de BR612. De korttrajectdiensten Basel-Singen rijden nog wel met BR612, maar doen er 9 minuten langer over het traject tussen Basel en Singen. Tussen Ulm en Friedrichshafen rijdt 2x/uur een RE die 1x/uur doorrijdt naar Lindau-Reutin.

Er rijdt 1x/2 uur een snelle RE tussen München, Immenstadt, Oberstdorf en Lindau-Reutin die tussen Buchloe en Oberstdorf/Lindau-Reutin een uursdienst vormt met de RE uit Augsburg. Tussen Buchloe en Kempten rijdt nog 1x/uur een RB die vanuit Buchloe 1x/2 uur doorrijdt naar Augsburg. Vanuit Füssen rijdt slechts enkele keren per dag een directe trein naar München, de andere treinen rijden naar Augsburg. Tussen Augsburg en Memmingen blijft 1x/2 uur een directe RE-trein rijden met een treindeel naar Bad Wörishofen. In Türkheim wordt deze trein gesplitst/gecombineerd en vind er een kruising plaats met de ECE München-Zürich.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 21:28
door Erik1100
Ik zag ook dat de IC Berlijn weer begint/eindigt in het Ostbahnhof. Ook de RE 7 en RB 14 gaan er weer de hele dag stoppen. Vond het een rare situatie, veel stoptreinen sloegen het station over, terwijl de ICE's er wel allemaal stoppen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 21:37
door RobertT
Had voornamelijk te maken met de treinopvolging op de Stadtbahn na de opening van Ostkreuz als regionaal station.Maar idd,over de IC Berlijn heb ik me ook verbaasd,aangezien deze toch naar Rummelsburg moet voor reiniging

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 21:56
door cassie127
Nee, had juist te maken met onderhoud aan de overkapping van Ostbahnhof waardoor daar minder perronsporen beschikbaar waren

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 22:06
door JordiBrabant
Ik vraag me ook altijd af waarom in het Ostbahnhof ook alles zou moeten stoppen, behalve omdat we dat altijd al zo gedaan hebben. Voor toeristen en zakelijke reizigers lijkt het me geen omgeving als eindbestemming en integratie met overig OV is veel minder. Ostkreuz, Friedrichstraße, Alexanderplatz, Lichtenberg en Zoologischer Garten doen het daarin allemaal een stuk beter.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 22:13
door Z2N
Berlin Ostbahnhof is wel het dichtstbijzijnde treinstation (S-Bahn niet meegerekend) voor de East Side Gallery, maar persoonlijk zou ik liever stops in de stations Zoo (overstap op de metro) en Ostkreuz (overstap op de Ringbahn) zien.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 22:39
door cassie127
Daarnaast ligt het opstelterrein van de IC Berlijn achter station Ostbahnhof (vanuit Nederland gezien) waardoor de stop daar ook wel logisch is. Daarnaast zitten er ook in die omgeving veel hotels.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 22:43
door Z2N
Keert IC Berlijn niet op Rummelsburg? Dan zou met die redenering een stop op Ostkreuz juist logischer zijn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 23 nov 2021, 22:45
door RobertT
Jawel,maar Ostkreuz heeft maar 2 sporen voor stoppende treinen,Ostbahnhof heeft meer ruimte en langere perrons

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: vr 03 dec 2021, 08:16
door Nitein-Repart
Tussen Basel, Singen en Friedrichshafen worden de BR612 die nu de IRE3 rijden vervangen door de BR245 met Dosto's. Helaas betekent dit dat de reistijd tussen Basel en Singen van 74 minuten nu naar 85 minuten gaat en de reistijd van Singen naar Friedrichshafen van 52 minuten naar 56 minuten gaat. De totale reistijd van Basel naar Friedrichshafen gaat van 127 minuten naar 143 minuten gaat, ruim een kwartier erbij, terwijl er enkel extra in Salem wordt gestopt (tussen Singen en Friedrichshafen).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: vr 03 dec 2021, 10:08
door Etienne
DB Regio neemt de diesellijnen rondom Dresden over van de MRB en de verbinding naar Kamenz wordt meteen een S-bahn (RB 34 -> S8). De bestaande treinstellen zullen daarbij worden gemoderniseerd.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2022

Geplaatst: di 07 dec 2021, 17:45
door John Hill
Ik zag zojuist dat DB op de website de ICE/IC-lijnennetkaart van 2022 heeft staan. (Weliswaar de stand in september). Dit jaar hebben ze de ICE's en IC's in een kaart gecombineerd en (bijna) alleen nog hoeken van 45°.

Ik vind het een zeer slordige en nou niet bepaald overzichtelijke kaart, maar al veel beter dan de vorige jaren.