Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

Dat systeem in de Voerstreek gaat dus op de schop: de rechtstreekse verbinding met Tongeren verdwijnt en het wordt een "gewone" belbus. (Mogelijk met uitzondering van wat schoolritten.) Vandaar ook dat de halte bij station Glons is voorgesteld. Als dat toegelaten wordt, kan men nog met één overstap op de trein naar Tongeren en Hasselt. Zo'n belbus is natuurlijk drama, maar pleister op de wonde is dan dat verbindingen met Nederland dus ook mogelijk worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door ArrivaBas »

Ik verbaas me er sowieso al over dat de verbindingen tussen Zuid-Limburg en de provincie Luik niet bepaald goed te noemen zijn. Een buslijn van Verviers naar Gulpen via de Voerstreek zie ik nog best potentie in.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Z2N »

Daar zit dan echter zowel een gewestgrens als een landsgrens op de route, wat het organiseren van zo'n verbinding best uitdagend maakt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik moet zeggen dat ik de lijnen in Limburg ook erg verwarrend vindt. Bijna elke lijn heeft wel afwijkende routevarianten. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Gelukkig voor jullie allemaal verliest de Voerstreek de vaste lijndienst eind dit jaar. Er blijven alleen nog schoolbussen en die zijn altijd goed voor extra lusjes ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik heb nu de vervoerplannen van Mechelen, Gent, Brugge, Midwest, Oostende en Westhoek bekeken, maar het is me nog niet opgevallen dat buiten de steden veel haltes verdwijnen. De meest verbindingen blijven in stand en gaan er vaak op vooruit en de lijnen die nu 5x/dag rijden blijven dat ook doen.
Alleen binnen de steden worden vaak stadslijnen samengevoegd met streeklijnen waardoor ze minder ontsluitend zijn. Vooral in Brugge en Roeselare valt dat op.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door ArrivaBas »

Z2N schreef: vr 14 mei 2021, 16:18 Daar zit dan echter zowel een gewestgrens als een landsgrens op de route, wat het organiseren van zo'n verbinding best uitdagend maakt. (A)
Ik was even vergeten dat we hier met België te maken hebben. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Willem »

Als Nederlander die graag in Aubel komt ben ik al blij met die belbus. Dat geeft een vlotte verbinding tussen Eijsden/Wezet en dat dorp.
Alhoewel ik niet weet hoe de Vlamingen reageren als je hun verbinding gebruikt (of misbruikt) om vanaf Vise in Aubel te geraken.
Alargule

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Alargule »

De Aubelbus _O-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Vinny »

Ja dat doet zeer bij de Belgen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Etienne »

*topickick*
Na een eerste cluster van wijzigingen per 1 januari 2023, zullen in fase 2 per 1 juli 2023 in alle entiteiten flinke wijzigingen plaats gaan vinden.
Een deel van de wijzigingen is hier al te lezen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Cas »

Concrete plannen per provincie zijn voor 1 juli zijn hier te vinden, als je een stukje naar beneden scrollt. In Vlaams-Brabant weinig nieuws, in ieder geval.

Overigens snap ik weinig van de nieuwe opzet van het Leuvense net: veel van de buslijnen die momenteel (semi-)frequent zijn worden aangemerkt als aanvullend, en van de kern-assen loopt de helft samen met het spoor...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Alle folders zijn op deze pagina te downloaden, door op het plaatje van de cover te klikken: https://sim.delijn.be/optiext/optiexten ... 6CIrErbkHp
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Etienne »

Als men kijkt naar de kaartjes in de regiofolders, gaan er echt kale plekken ontstaan op de kaart.
Enkele schoolbussen blijven dan nog rijden, maar voor de rest is men dus aangewezen op Flexvervoer. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: wo 15 nov 2023, 09:41 Alle folders zijn op deze pagina te downloaden, door op het plaatje van de cover te klikken: https://sim.delijn.be/optiext/optiexten ... 6CIrErbkHp
Ik mis hier nog flink wat regio's volgens mij, en ook veel gemeentenamen opzoeken zoals de site instrueert levert niks op.
PHS

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

In niet alle gemeenten verandert iets in deze fase. Een deel is afgelopen juli in fase 1 al veranderd (bijvoorbeeld het gebied rondom Bilzen en het gebied ten noorden van Antwerpen) of volgt nog in fase 3 of 4 (juli 2024 resp. januari 2025). Limburg is de enige vervoerregio die in fase 2 alles al afrondt dacht ik. Antwerpen wijzigt nog vrij veel in fase 4. Er moet ergens een tabelletje zijn met daarin het wijzigingspercentage in een fase per vervoerregio maar die kan ik zo snel niet vinden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Ardan »

De Antwerpse tram gaat inderdaad flink op de schop, en krijgt M-lijnen die door de premetrotunnels en tot buiten de stadsgrenzen gaan en T-lijnen die bovengronds binnen de stad gaan hobbelen. M1 t/m M9 en T10 t/m T13, even uit mijn hoofd van wat ik op wikipedia heb gelezen. Weet niet wanneer dit dan precies in moet gaan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door regenmaker »

Hulst wordt straks alleen nog door de 433 bediend die uitsluitend in de spitsuren rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door PatrickM »

En met De Lijn Flex uiteraard. Maar 3 bussen per dag (1 heen, 2 terug) lijkt me wel wat karig voor die verbinding.
Lijn 45 gaat in Maastricht voortaan via Caberg rijden en niet meer via de Bosscherweg (zelfde route als lijn 63).
Laatst gewijzigd door PatrickM op do 16 nov 2023, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Ardan schreef: do 16 nov 2023, 00:19 De Antwerpse tram gaat inderdaad flink op de schop, en krijgt M-lijnen die door de premetrotunnels en tot buiten de stadsgrenzen gaan en T-lijnen die bovengronds binnen de stad gaan hobbelen. M1 t/m M9 en T10 t/m T13, even uit mijn hoofd van wat ik op wikipedia heb gelezen. Weet niet wanneer dit dan precies in moet gaan.
Dat plan is afgeschoten door de minister omdat het onvoldoende draagvlak had. Er is nog geen nieuw plan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

PatrickM schreef: do 16 nov 2023, 09:40 En met De Lijn Flex uiteraard. Maar 3 bussen per dag (1 heen, 2 terug) lijkt me wel wat karig voor die verbinding.
Lijn 45 gaat in Maastricht voortaan via Caberg rijden en niet meer via de Bosscherweg (zelfde route als lijn 63).
Dat is gewoon verschralen om het verschralen...
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Plutona »

Dat lijn 39b tussen Tongeren en de Voerstreek wordt geschrapt vind ik ook nog wel een stevige verandering...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Lijn 39b wordt vervangen door maar liefst zes buslijnen

396, 397, 398, 399, 624 en 626.

Daarmee een andere beweging makend dan andere regio's, waar buslijnen worden samengevoegd. Zo gaat Zottegem - Ronse van 5 naar 1 buslijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

Dat zijn wel allemaal spits- en scholierenlijnen. Nou heb ik die nog niet in detail bekeken, maar het zou me niks verbazen als die allemaal al een plekje hebben in de huidige Lijn 39b Tongeren Sint-Truiderpoort - Sint-Martens-Voeren Crutzberg. In dat geval is het resultaat de facto dat de vaste basisdienst verdwijnt en dat is dan wel weer karig. Zeker als je je bedenkt dat de Voerstreek wel degelijk op Tongeren georiënteerd is, voor wat betreft de Vlaamssprekende bevolking dan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten