Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Etienne »

In dit topic is al het een en ander ter sprake gekomen; maar een algemeen topic ontbrak nog en de media en politieke partijen in België gaan zich nu ook roeren.

--

IN KAART. Volgend jaar verdwijnen meer dan 1.800 bushaltes in Vlaanderen

In 2022 zullen heel wat mensen de bushalte in hun buurt zien verdwijnen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Jos D’Haese (PVDA) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), meldt VTM Nieuws. “Op basis van de gegevens die we nu hebben, blijkt dat ongeveer één halte op de vijf sneuvelt”, zegt D’Haese. In totaal zou het gaan om 1.821 haltes.

Volgend jaar gaat het decreet ‘basisbereikbaarheid’ in, waarbij De Lijn haar hele net hertekent. “‘Performant en vraaggestuurd’, beweert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. De realiteit lijkt meer op een kaalslag: meer dan één op de vijf bestaande bushaltes wordt geschrapt”, zegt D’Haese.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door ICE11 »

Ik zie al een staking aan de horizont opdagen..... :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Mwoa, veel van de bushaltes zullen voor belbussen zijn waar je nu ook al niet spontaan naar toe kan gaan om een bus te pakken. De Lijn verliest alle belbussen, daar hebben ze zelf voor gekozen door niet mee te doen aan de aanbesteding voor de mobiliteitscentrale.

Bij die mobiliteitscentrale is de huidige status dat de aanbesteding vergund is (niet publiekelijk bekend aan wie) maar dat er een bezwaar is ingediend, met daarbij een opschortende werking van de gunning tot het bezwaar half mei behandeld wordt. Half mei wordt als te kort dag gezien om de mobiliteitscentrale per 1 januari werkend te hebben, dus vandaar dat zelfs als het bezwaar ongegrond wordt verklaard enige uitstel van de nieuwe vervoersplannen niet kan worden uitgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door ZO6176 »

Maar was het niet zo dat iedere Vlaming recht had op een bushalte op maximaal 500 meter van zijn huis?
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door quakkerillo »

Nee, die 500m regel vervalt nu dus. Veel lijnen gaan nu aangeboden worden via snellere (hoofd)routes waarbij ze dan frequenter rijden.
Doordat deze wegen sneller dan soms zig-zag routes door dorpskernen (Neem bijvoorbeeld Tervuren-Leuven via de N3 ipv Dorpsstraat door Vossem, Leefdaal, en Bertem) gecombineerd met minder lijnen kan je zo met eenzelfde aantal omlopen een frequentieverhoging bieden die groter is dan het huidige netto aanbod. Nadeel is dan dus dat mensen verder moeten lopen voor een halte, maar door de enorme lintbebouwing, verkaveling, en meer in het Belgische stedenbouwkundige systeem is het huidige systeem ook onhoudbaar met bussen die totaal niet concurrerend zijn met auto's. Ook rijden veel bussen heel erg leeg rond daardoor, en hopelijk wordt het hiermee op dat vlak wel beter.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Jonkervoort »

Moet ook wel zeggen, ik pakte de netkaart van Sint Nikolaas er eens bij, en dat zou je in Nederland zo toch niet meer tegenkomen. Daar is zeker wat te winnen door lijnen te schrapppen, maar ik zie niet hoe ze aan 80 haltes komen. Dan houdt die hele plaats volgens mij geen halte meer over. Zouden ze toevallig geschrapte haltes tellen als iedere halte waar een lijn wordt opgeheven, in plaats van de halte zelf?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Sint-Niklaas krijgt nog maar één stadslijn, een elk half uur rijdende ringlijn die bestaat uit een samenvoeging van delen van lijn 1, 2 en 3: Station - Stadskliniek - Waasland Shopping - Tuinlaan - Hoge Bokstraat - Station. Er zal in beide richtingen worden gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Jef400 »

Jonkervoort schreef: wo 28 apr 2021, 12:11 Moet ook wel zeggen, ik pakte de netkaart van Sint Nikolaas er eens bij, en dat zou je in Nederland zo toch niet meer tegenkomen. Daar is zeker wat te winnen door lijnen te schrapppen, maar ik zie niet hoe ze aan 80 haltes komen. Dan houdt die hele plaats volgens mij geen halte meer over. Zouden ze toevallig geschrapte haltes tellen als iedere halte waar een lijn wordt opgeheven, in plaats van de halte zelf?
België kenmerkt zich natuurlijk ook door de talloze routevarianten en haltes waar 2x/dag een bus komt in zijstraatjes. Bij rationaliseringswerk gaat het vrij hard als je die haltes dan weghaalt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef: wo 28 apr 2021, 12:24 Sint-Niklaas krijgt nog maar één stadslijn, een elk half uur rijdende ringlijn die bestaat uit een samenvoeging van delen van lijn 1, 2 en 3: Station - Stadskliniek - Waasland Shopping - Tuinlaan - Hoge Bokstraat - Station. Er zal in beide richtingen worden gereden.
Lijkt me een omslachtig alternatief voor de hudige reizigers van lijn 1
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door CamilleKreemers »

Waar kun je de toekomstige vervoerplannen vinden dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

De meeste maar niet allemaal staan op de site van de vervoerregio's op www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik ben vooral benieuwd naar Antwerpen, maar daar kan ik geen vervoerplan van vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Het vervoersplan van Antwerpen is door de minister in de prullenbak gegooid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Omdat het te duur was of omdat er te veel verslechteringen waren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Suus »

Omdat er te weinig lagevloerstrams zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Was het dan niet mogelijk om de plannen uit te voeren met de (tijdelijke) inzet van PCC's op enkele lijnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Vinny »

Nee natuurlijk niet. Stel je voor zeg, dan zou de minister nog eens zelf rolstoelgebruikers de tram in moeten tillen. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Jef400 »

Ik had wel zin in nog meer politiek Trammalant.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik heb de plannen van Mechelen en Gent (grotendeels) doorgelezen en Vlaanderen gaat meer het "Nederlandse model" toepassen: meer snelle lijnen over doorgaande wegen, minder variaties en minder parallelliteit aan de trein.
Over het algemeen worden alle kernen en gebieden nog goed bediend, al vind ik het wel opvallend dat in het zuidwesten van Mechelen alleen de bus naar Industriezone Zuid blijft rijden (maar wel dagelijks).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door sirvinniei »

Het verminderen van parallelliteit met de trein is een goed streven, maar veel van de vervoerplannen is wel afhankelijk van de NMBS. Een trein die 1x per uur rijdt kan in veel gevallen alsnog onaantrekkelijker zijn dan een bus die 2x per uur gaat. Ook heb je stations die simpelweg alleen doordeweeks worden bediend. Bijvoorbeeld Vichte, Anzegem en Sint-Denijs-Boekel.
Ik heb geen onderschrift
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

Ik sprak vandaag met de persoon die namens de gemeente Voeren de haltes in de Voerstreek mag bepalen ( :mrgreen: ) en als het allemaal goedgekeurd wordt krijgt de belbus ook 3 haltes in Eijsden, 1 in Mheer en 1 in Noorbeek. Plus 3 in Visé, 1 bij station Glons, 1 in Warsage en 3 in Aubel. Ik kan er ergens naast zitten en jullie weten dit verder niet van mij. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door Meltrain »

Ik dacht dat de belbussen afgeschaft zouden worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door umbusko »

Nee, die komen terug in een aparte mobiliteitscentrale die geen onderdeel van De Lijn wordt, maar ze willen wel graag dat de kaartjes van De Lijn er gaan gelden. :') Blijkbaar komen er 6 belbusgebieden in Limburg, met in principe maximaal 10 km per rit (tot een knooppunt) maar met een uitzondering voor de Voerstreek omdat die zo ver weg ligt van de rest.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: do 13 mei 2021, 17:35 Ik dacht dat de belbussen afgeschaft zouden worden?
Het belbussysteem in de voerstreek is sowiso afwijkend dan de rest van Vlaanderen.
Lijn 39b rijdt eigenlijk gewoon de route als je dat vraagt bij de chauffeur. Als er niet gevraagd of gebeld wordt heeft de chauffeur gewoon een pauze van ruim 40 minuten.
Laatst gewijzigd door huibf op di 18 mei 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Bericht door waldo79 »

Maar ondertussen kan er wel een omweg door Eijsden gereden worden :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten