Pagina 1 van 4

Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 19:08
door Etienne
In dit topic is al het een en ander ter sprake gekomen; maar een algemeen topic ontbrak nog en de media en politieke partijen in België gaan zich nu ook roeren.

--

IN KAART. Volgend jaar verdwijnen meer dan 1.800 bushaltes in Vlaanderen

In 2022 zullen heel wat mensen de bushalte in hun buurt zien verdwijnen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Jos D’Haese (PVDA) opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), meldt VTM Nieuws. “Op basis van de gegevens die we nu hebben, blijkt dat ongeveer één halte op de vijf sneuvelt”, zegt D’Haese. In totaal zou het gaan om 1.821 haltes.

Volgend jaar gaat het decreet ‘basisbereikbaarheid’ in, waarbij De Lijn haar hele net hertekent. “‘Performant en vraaggestuurd’, beweert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. De realiteit lijkt meer op een kaalslag: meer dan één op de vijf bestaande bushaltes wordt geschrapt”, zegt D’Haese.

Lees meer

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 21:46
door ICE11
Ik zie al een staking aan de horizont opdagen..... :Y

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 21:57
door Suus
Mwoa, veel van de bushaltes zullen voor belbussen zijn waar je nu ook al niet spontaan naar toe kan gaan om een bus te pakken. De Lijn verliest alle belbussen, daar hebben ze zelf voor gekozen door niet mee te doen aan de aanbesteding voor de mobiliteitscentrale.

Bij die mobiliteitscentrale is de huidige status dat de aanbesteding vergund is (niet publiekelijk bekend aan wie) maar dat er een bezwaar is ingediend, met daarbij een opschortende werking van de gunning tot het bezwaar half mei behandeld wordt. Half mei wordt als te kort dag gezien om de mobiliteitscentrale per 1 januari werkend te hebben, dus vandaar dat zelfs als het bezwaar ongegrond wordt verklaard enige uitstel van de nieuwe vervoersplannen niet kan worden uitgesloten.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 22:43
door ZO6176
Maar was het niet zo dat iedere Vlaming recht had op een bushalte op maximaal 500 meter van zijn huis?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 26 apr 2021, 23:01
door quakkerillo
Nee, die 500m regel vervalt nu dus. Veel lijnen gaan nu aangeboden worden via snellere (hoofd)routes waarbij ze dan frequenter rijden.
Doordat deze wegen sneller dan soms zig-zag routes door dorpskernen (Neem bijvoorbeeld Tervuren-Leuven via de N3 ipv Dorpsstraat door Vossem, Leefdaal, en Bertem) gecombineerd met minder lijnen kan je zo met eenzelfde aantal omlopen een frequentieverhoging bieden die groter is dan het huidige netto aanbod. Nadeel is dan dus dat mensen verder moeten lopen voor een halte, maar door de enorme lintbebouwing, verkaveling, en meer in het Belgische stedenbouwkundige systeem is het huidige systeem ook onhoudbaar met bussen die totaal niet concurrerend zijn met auto's. Ook rijden veel bussen heel erg leeg rond daardoor, en hopelijk wordt het hiermee op dat vlak wel beter.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 12:11
door Jonkervoort
Moet ook wel zeggen, ik pakte de netkaart van Sint Nikolaas er eens bij, en dat zou je in Nederland zo toch niet meer tegenkomen. Daar is zeker wat te winnen door lijnen te schrapppen, maar ik zie niet hoe ze aan 80 haltes komen. Dan houdt die hele plaats volgens mij geen halte meer over. Zouden ze toevallig geschrapte haltes tellen als iedere halte waar een lijn wordt opgeheven, in plaats van de halte zelf?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 12:24
door Suus
Sint-Niklaas krijgt nog maar één stadslijn, een elk half uur rijdende ringlijn die bestaat uit een samenvoeging van delen van lijn 1, 2 en 3: Station - Stadskliniek - Waasland Shopping - Tuinlaan - Hoge Bokstraat - Station. Er zal in beide richtingen worden gereden.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 14:27
door Jef400
Jonkervoort schreef: wo 28 apr 2021, 12:11 Moet ook wel zeggen, ik pakte de netkaart van Sint Nikolaas er eens bij, en dat zou je in Nederland zo toch niet meer tegenkomen. Daar is zeker wat te winnen door lijnen te schrapppen, maar ik zie niet hoe ze aan 80 haltes komen. Dan houdt die hele plaats volgens mij geen halte meer over. Zouden ze toevallig geschrapte haltes tellen als iedere halte waar een lijn wordt opgeheven, in plaats van de halte zelf?
België kenmerkt zich natuurlijk ook door de talloze routevarianten en haltes waar 2x/dag een bus komt in zijstraatjes. Bij rationaliseringswerk gaat het vrij hard als je die haltes dan weghaalt.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 15:08
door sirvinniei
Suus schreef: wo 28 apr 2021, 12:24 Sint-Niklaas krijgt nog maar één stadslijn, een elk half uur rijdende ringlijn die bestaat uit een samenvoeging van delen van lijn 1, 2 en 3: Station - Stadskliniek - Waasland Shopping - Tuinlaan - Hoge Bokstraat - Station. Er zal in beide richtingen worden gereden.
Lijkt me een omslachtig alternatief voor de hudige reizigers van lijn 1

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 16:48
door CamilleKreemers
Waar kun je de toekomstige vervoerplannen vinden dan?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 17:28
door Suus
De meeste maar niet allemaal staan op de site van de vervoerregio's op www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/vervoerregios

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 13:25
door Meltrain
Ik ben vooral benieuwd naar Antwerpen, maar daar kan ik geen vervoerplan van vinden.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 13:55
door Suus
Het vervoersplan van Antwerpen is door de minister in de prullenbak gegooid.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 14:56
door Meltrain
Omdat het te duur was of omdat er te veel verslechteringen waren?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 15:14
door Suus
Omdat er te weinig lagevloerstrams zijn.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 16:03
door Meltrain
Was het dan niet mogelijk om de plannen uit te voeren met de (tijdelijke) inzet van PCC's op enkele lijnen?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 01 mei 2021, 20:36
door Vinny
Nee natuurlijk niet. Stel je voor zeg, dan zou de minister nog eens zelf rolstoelgebruikers de tram in moeten tillen. :twisted:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 12:08
door Jef400
Ik had wel zin in nog meer politiek Trammalant.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 12:17
door Meltrain
Ik heb de plannen van Mechelen en Gent (grotendeels) doorgelezen en Vlaanderen gaat meer het "Nederlandse model" toepassen: meer snelle lijnen over doorgaande wegen, minder variaties en minder parallelliteit aan de trein.
Over het algemeen worden alle kernen en gebieden nog goed bediend, al vind ik het wel opvallend dat in het zuidwesten van Mechelen alleen de bus naar Industriezone Zuid blijft rijden (maar wel dagelijks).

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: ma 03 mei 2021, 14:00
door sirvinniei
Het verminderen van parallelliteit met de trein is een goed streven, maar veel van de vervoerplannen is wel afhankelijk van de NMBS. Een trein die 1x per uur rijdt kan in veel gevallen alsnog onaantrekkelijker zijn dan een bus die 2x per uur gaat. Ook heb je stations die simpelweg alleen doordeweeks worden bediend. Bijvoorbeeld Vichte, Anzegem en Sint-Denijs-Boekel.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 13 mei 2021, 17:32
door umbusko
Ik sprak vandaag met de persoon die namens de gemeente Voeren de haltes in de Voerstreek mag bepalen ( :mrgreen: ) en als het allemaal goedgekeurd wordt krijgt de belbus ook 3 haltes in Eijsden, 1 in Mheer en 1 in Noorbeek. Plus 3 in Visé, 1 bij station Glons, 1 in Warsage en 3 in Aubel. Ik kan er ergens naast zitten en jullie weten dit verder niet van mij. (A)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 13 mei 2021, 17:35
door Meltrain
Ik dacht dat de belbussen afgeschaft zouden worden?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 13 mei 2021, 17:40
door umbusko
Nee, die komen terug in een aparte mobiliteitscentrale die geen onderdeel van De Lijn wordt, maar ze willen wel graag dat de kaartjes van De Lijn er gaan gelden. :') Blijkbaar komen er 6 belbusgebieden in Limburg, met in principe maximaal 10 km per rit (tot een knooppunt) maar met een uitzondering voor de Voerstreek omdat die zo ver weg ligt van de rest.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 14:50
door huibf
Meltrain schreef: do 13 mei 2021, 17:35 Ik dacht dat de belbussen afgeschaft zouden worden?
Het belbussysteem in de voerstreek is sowiso afwijkend dan de rest van Vlaanderen.
Lijn 39b rijdt eigenlijk gewoon de route als je dat vraagt bij de chauffeur. Als er niet gevraagd of gebeld wordt heeft de chauffeur gewoon een pauze van ruim 40 minuten.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 14:56
door waldo79
Maar ondertussen kan er wel een omweg door Eijsden gereden worden :D