Pagina 2 van 4

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 15:12
door umbusko
Dat systeem in de Voerstreek gaat dus op de schop: de rechtstreekse verbinding met Tongeren verdwijnt en het wordt een "gewone" belbus. (Mogelijk met uitzondering van wat schoolritten.) Vandaar ook dat de halte bij station Glons is voorgesteld. Als dat toegelaten wordt, kan men nog met één overstap op de trein naar Tongeren en Hasselt. Zo'n belbus is natuurlijk drama, maar pleister op de wonde is dan dat verbindingen met Nederland dus ook mogelijk worden.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 16:03
door ArrivaBas
Ik verbaas me er sowieso al over dat de verbindingen tussen Zuid-Limburg en de provincie Luik niet bepaald goed te noemen zijn. Een buslijn van Verviers naar Gulpen via de Voerstreek zie ik nog best potentie in.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 16:18
door Z2N
Daar zit dan echter zowel een gewestgrens als een landsgrens op de route, wat het organiseren van zo'n verbinding best uitdagend maakt. (A)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 18:48
door Meltrain
Ik moet zeggen dat ik de lijnen in Limburg ook erg verwarrend vindt. Bijna elke lijn heeft wel afwijkende routevarianten. :X

Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 19:02
door Suus
Gelukkig voor jullie allemaal verliest de Voerstreek de vaste lijndienst eind dit jaar. Er blijven alleen nog schoolbussen en die zijn altijd goed voor extra lusjes ;-)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 19:21
door Meltrain
Ik heb nu de vervoerplannen van Mechelen, Gent, Brugge, Midwest, Oostende en Westhoek bekeken, maar het is me nog niet opgevallen dat buiten de steden veel haltes verdwijnen. De meest verbindingen blijven in stand en gaan er vaak op vooruit en de lijnen die nu 5x/dag rijden blijven dat ook doen.
Alleen binnen de steden worden vaak stadslijnen samengevoegd met streeklijnen waardoor ze minder ontsluitend zijn. Vooral in Brugge en Roeselare valt dat op.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 21:18
door ArrivaBas
Z2N schreef: vr 14 mei 2021, 16:18 Daar zit dan echter zowel een gewestgrens als een landsgrens op de route, wat het organiseren van zo'n verbinding best uitdagend maakt. (A)
Ik was even vergeten dat we hier met België te maken hebben. (A)

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 15 mei 2021, 17:18
door Willem
Als Nederlander die graag in Aubel komt ben ik al blij met die belbus. Dat geeft een vlotte verbinding tussen Eijsden/Wezet en dat dorp.
Alhoewel ik niet weet hoe de Vlamingen reageren als je hun verbinding gebruikt (of misbruikt) om vanaf Vise in Aubel te geraken.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 15 mei 2021, 17:36
door Alargule
De Aubelbus _O-

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 11:32
door Vinny
Ja dat doet zeer bij de Belgen :lol:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:25
door Etienne
*topickick*
Na een eerste cluster van wijzigingen per 1 januari 2023, zullen in fase 2 per 1 juli 2023 in alle entiteiten flinke wijzigingen plaats gaan vinden.
Een deel van de wijzigingen is hier al te lezen.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: di 07 mar 2023, 22:11
door Cas
Concrete plannen per provincie zijn voor 1 juli zijn hier te vinden, als je een stukje naar beneden scrollt. In Vlaams-Brabant weinig nieuws, in ieder geval.

Overigens snap ik weinig van de nieuwe opzet van het Leuvense net: veel van de buslijnen die momenteel (semi-)frequent zijn worden aangemerkt als aanvullend, en van de kern-assen loopt de helft samen met het spoor...

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 09:41
door Suus
Alle folders zijn op deze pagina te downloaden, door op het plaatje van de cover te klikken: https://sim.delijn.be/optiext/optiexten ... 6CIrErbkHp

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 21:56
door Etienne
Als men kijkt naar de kaartjes in de regiofolders, gaan er echt kale plekken ontstaan op de kaart.
Enkele schoolbussen blijven dan nog rijden, maar voor de rest is men dus aangewezen op Flexvervoer. :|

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 22:22
door Chrysa
Suus schreef: wo 15 nov 2023, 09:41 Alle folders zijn op deze pagina te downloaden, door op het plaatje van de cover te klikken: https://sim.delijn.be/optiext/optiexten ... 6CIrErbkHp
Ik mis hier nog flink wat regio's volgens mij, en ook veel gemeentenamen opzoeken zoals de site instrueert levert niks op.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 22:25
door PHS
-

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 22:26
door PatrickM
In niet alle gemeenten verandert iets in deze fase. Een deel is afgelopen juli in fase 1 al veranderd (bijvoorbeeld het gebied rondom Bilzen en het gebied ten noorden van Antwerpen) of volgt nog in fase 3 of 4 (juli 2024 resp. januari 2025). Limburg is de enige vervoerregio die in fase 2 alles al afrondt dacht ik. Antwerpen wijzigt nog vrij veel in fase 4. Er moet ergens een tabelletje zijn met daarin het wijzigingspercentage in een fase per vervoerregio maar die kan ik zo snel niet vinden.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 00:19
door Ardan
De Antwerpse tram gaat inderdaad flink op de schop, en krijgt M-lijnen die door de premetrotunnels en tot buiten de stadsgrenzen gaan en T-lijnen die bovengronds binnen de stad gaan hobbelen. M1 t/m M9 en T10 t/m T13, even uit mijn hoofd van wat ik op wikipedia heb gelezen. Weet niet wanneer dit dan precies in moet gaan.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 07:42
door regenmaker
Hulst wordt straks alleen nog door de 433 bediend die uitsluitend in de spitsuren rijdt.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 09:40
door PatrickM
En met De Lijn Flex uiteraard. Maar 3 bussen per dag (1 heen, 2 terug) lijkt me wel wat karig voor die verbinding.
Lijn 45 gaat in Maastricht voortaan via Caberg rijden en niet meer via de Bosscherweg (zelfde route als lijn 63).

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 09:41
door Suus
Ardan schreef: do 16 nov 2023, 00:19 De Antwerpse tram gaat inderdaad flink op de schop, en krijgt M-lijnen die door de premetrotunnels en tot buiten de stadsgrenzen gaan en T-lijnen die bovengronds binnen de stad gaan hobbelen. M1 t/m M9 en T10 t/m T13, even uit mijn hoofd van wat ik op wikipedia heb gelezen. Weet niet wanneer dit dan precies in moet gaan.
Dat plan is afgeschoten door de minister omdat het onvoldoende draagvlak had. Er is nog geen nieuw plan.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 10:05
door umbusko
PatrickM schreef: do 16 nov 2023, 09:40 En met De Lijn Flex uiteraard. Maar 3 bussen per dag (1 heen, 2 terug) lijkt me wel wat karig voor die verbinding.
Lijn 45 gaat in Maastricht voortaan via Caberg rijden en niet meer via de Bosscherweg (zelfde route als lijn 63).
Dat is gewoon verschralen om het verschralen...

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 13:58
door Plutona
Dat lijn 39b tussen Tongeren en de Voerstreek wordt geschrapt vind ik ook nog wel een stevige verandering...

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 15:21
door Suus
Lijn 39b wordt vervangen door maar liefst zes buslijnen

396, 397, 398, 399, 624 en 626.

Daarmee een andere beweging makend dan andere regio's, waar buslijnen worden samengevoegd. Zo gaat Zottegem - Ronse van 5 naar 1 buslijn.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 16 nov 2023, 15:26
door umbusko
Dat zijn wel allemaal spits- en scholierenlijnen. Nou heb ik die nog niet in detail bekeken, maar het zou me niks verbazen als die allemaal al een plekje hebben in de huidige Lijn 39b Tongeren Sint-Truiderpoort - Sint-Martens-Voeren Crutzberg. In dat geval is het resultaat de facto dat de vaste basisdienst verdwijnt en dat is dan wel weer karig. Zeker als je je bedenkt dat de Voerstreek wel degelijk op Tongeren georiënteerd is, voor wat betreft de Vlaamssprekende bevolking dan.