Pagina 4 van 4

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 06 jan 2024, 13:03
door ICE11
Nouja, openbaar vervoer is altijd verliesgevend. Maar dit voorbeeld is dan toch extreem. :')

Wat ik opmerkelijk vind is wat voortaan in Bredene gebeurt. Citaat: "We laten één busje bestuurd door een personeelslid van de gemeente op bepaalde uren rondrijden". Ik weet echter nog niet wat ik ervan moet denken. Is het nu een goede of een slechte ontwikkeling dat de gemeente zelf een soort vervoersbedrijf wordt?

Bron: https://www.treinreiziger.nl/vlaamse-ve ... geschrapt/

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 06 jan 2024, 19:36
door Vinny
Het doet mij denken aan de Texelhopper. Politici enorm enthousiast vanwege een of ander 'hip innovatief" iets, iedere deskundige dacht al: slecht plan. Wordt toch doorgezet en uiteindelijk zijn reizigers veel slechter af en kost het ook nog eens harstikke veel belastinggeld :')

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 06 jan 2024, 20:41
door Suus
Hoezo Texelhopper duur? Taxirit van 15 kilometer gemaakt voor € 2,00 in 2021 :pos:

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 06 jan 2024, 21:38
door huibf
Dat is het probleem... die prijs is onhoudbaar. Te goedkoop voor de klant tov de werkelijke kosten.
Maar de werkelijke kosten gaat de reiziger niet betalen.
Het rijden van een normale bus is echt stukken goedkoper en levert meer reizigers op.

Probleem is dat ambtenaren zich van alles laten wijsmaken door zogenaamde adviesbureaus die totaal geen kennis van zaken hebben.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 06 jan 2024, 22:29
door ICE11
Ambtenaren en politici zien inmiddels een "klassieke" buslijn als heel ouderwets aan. Dus moet men per se, zoals boven al staat geschreven, iets innovatiefs hebben om te laten zien hoe modern hun gemeente is.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 10:23
door huibf
Ambtenaren moet hun 'werk' doen en vooral niet proberen 'hip' of 'innovatief' te zijn.
Als ze dat willen moeten ze in een echt bedrijf gaan werken of een yuppenbaan zoeken, of tiktokker worden.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 11:28
door ICE11
Alles is op de een of andere manier met elkaar verbonden. Uiteindelijk doet het bestuur alleen wat politici willen, vooral omdat de "hogere" postities in het bestuur onder politieke invloed worden bezet. Politici baseren hun handelen enerzijds op de goede indruk die ze op de kiezers willen maken en willen daarom vooral aansluiten bij de tijdsgeest (“wij zijn modern”) en anderzijds op wat bepaalde lobbyisten graag willen, ook omdat politici een goedbetaalde baan willen hebben nadat ze hun politieke carriere hebben verlaten. En deze baan krijgen ze vaak van of met de hulp van lobbyisten voor wie ze ooit hun "gunst" hebben bewezen.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: za 17 feb 2024, 23:30
door Meltrain
Vallen de bussen die vanaf Antwerpen-Linkeroever naar het westen rijden nu onder Vervoerregio Antwerpen of onder Vervoerregio Waasland?
Bij de meeste lijnen staat op de Wiki Waasland vermeld, maar bij een paar lijnen staat Antwerpen vermeld. :s
Waar kan ik overigens vinden tot welke vervoerregio een (bus)lijn behoort?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 00:08
door Suus
Dat is een goede vraag. De hoofdas Beveren - Antwerpen is toebedeeld aan de vervoerregio Antwerpen, maar of dat zo blijft is niet zeker aangezien de gemeente Zwijndrecht tegen de zin in van de burgemeester per 1 januari 2025 opgaat in de nieuwe fusiegemeente Beveren-Waas* in Oost-Vlaanderen. De uitlopers van deze hoofdas horen voor zeker bij Waasland.

* Beveren-Waas is de voorlopige uitslag van het referendum, het verloor van Scheldewaas.

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 09:45
door Zugführer
Ben benieuwd hoe De Lijn Flex zich verder ontwikkelt.
Ik heb vorige week een ritje Echt - Beringen gemaakt. De Hoppin app gaf als enige optie een rechtstreeks flexbusje dat ik voor die reis kon boeken. Dus wie ben ik om dat dan niet te doen. Een rit van 62 kilometer voor 1,70 p.p. :')
Busje kwam netjes op tijd aanrijden in Echt. De chauffeuse was niet zo blij met het systeem. Wij wel *bus*

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 12:18
door Meltrain
Suus schreef: zo 18 feb 2024, 00:08 Dat is een goede vraag. De hoofdas Beveren - Antwerpen is toebedeeld aan de vervoerregio Antwerpen, maar of dat zo blijft is niet zeker aangezien de gemeente Zwijndrecht tegen de zin in van de burgemeester per 1 januari 2025 opgaat in de nieuwe fusiegemeente Beveren-Waas* in Oost-Vlaanderen. De uitlopers van deze hoofdas horen voor zeker bij Waasland.
De lijnen 82, 84, 85 en 821 rijden inderdaad allemaal verder dan Beveren. Lijn 83 is nu nog slechts een lokale lijn Beveren - Kallo.
Van lijn 87 kan ik me nog wel voorstellen dat die bij Antwerpen hoort, maar van de rest van de lijnen klinkt het logischer om ze onder Waasland te scharen.
Vallen de lijnen richting Sint-Niklaas (zoals 93) wel volledig onder Waasland?

Re: Nieuwe vervoerplannen De Lijn

Geplaatst: do 28 mar 2024, 21:41
door Etienne
Geen applaus voor de basisbereikbaarheid

Bijna vijf jaar geleden keurde het vorige Vlaams Parlement net voor zijn ontbinding het decreet basisbereikbaarheid goed. Reizigersvereniging TreinTramBus waarschuwde er toen tijdens een hoorzitting in de commissie mobiliteit voor dat het decreet wel erg onvoldragen was. Bij gebrek aan uitvoeringsbesluiten moest toenmalig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) het antwoord op vele concrete vragen schuldig blijven. We vreesden dat Vlaanderen met de basisbereikbaarheid een kat in een zak zou kopen. Vandaag (donderdag 28 maart 2024) debatteert de commissie mobiliteit opnieuw over de basisbereikbaarheid. Het Vlaams Parlement had het Rekenhof gevraagd de uitvoering van de basisbereikbaarheid te onderzoeken. Het rapport is vorige week gepubliceerd.

Het verdict op het einde van deze legislatuur is ronduit vernietigend. Het Rekenhof vindt niet alleen dat de beleidsvoorbereiding van het kabinet Weyts rommelig verliep, maar ook dat het decreet nadien onder minister Lydia Peeters (Open VLD) te vaak wijzigde.

Lees meer