Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Durashift »

Afgelopen week hoorde ik op de radio (medianieuws radio 1) al verongelijkte geluiden van mensen die vinden dat onze koning per trein naar Berlijn had moeten reizen voor zijn staatsbezoek ipv het vervuilende vliegtuig.

Welnu, vanuit de EU commissie gaat men een voorbeeld geven. ;)
(..)ProRail, NS, Eurostar, Avanti West Coast en Youth for Sustainable Travel laten op 30 oktober een speciale ‘Klimaattrein’ naar de Klimaattop COP26 in Glasgow rijden. Bijna zes jaar na ondertekening van het Klimaatakkoord van Parijs is nog steeds meer nodig om de klimaatdoelen te halen. De boodschap is daarom: investeer meer in duurzame mobiliteit, zoals de trein. Vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmersmans kiest bewust voor de trein naar Glasgow. (..)
https://www.prorail.nl/nieuws/klimaattrein-naar-glasgow

Natuurlijk afwachten hoe tzt de covid-19 regeltjes dan zullen zijn..

Goed plan?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Vinny »

Zoiets blijft natuurlijk windowdressing zolang politici tussen Nederland en Luxemburg nog steeds niet per trein kunnen en willen reizen :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door en-es »

Zolang vliegen sneller en makkelijker is blijf je dat hebben.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door isadora »

Einde discussie. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door trolly »

Oh ja? Volgens mij is die trein nou juist niet bedoeld om sneller te zijn dan het vliegtuig, maar vooral om de discussie aan te zwengelen. En laat dit nou net een discussieforum over treinen zijn... Dan zou het toch zonde zijn om die discussie al bij de derde post morsdood te verklaren...?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door en-es »

Heb zelf ooit Glasgow-Baarn gedaan een paar jaar geleden. Ging best wel vlot. Had wel voor de zekerheid 3 uur overstaptijd in Londen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door isadora »

trolly schreef: zo 11 jul 2021, 19:13 Oh ja? Volgens mij is die trein nou juist niet bedoeld om sneller te zijn dan het vliegtuig, maar vooral om de discussie aan te zwengelen. En laat dit nou net een discussieforum over treinen zijn... Dan zou het toch zonde zijn om die discussie al bij de derde post morsdood te verklaren...?
Nou ja, vliegen zal altijd sneller en makkelijker blijven, net als en-es opmerkt.
En dat zijn twee voordelen, die men niet graag mist.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door en-es »

Glasgow is sneller met de vliegtuig dan per trein. Nou weet ik niet hoelang die klimaattrein erover doet. Laten we zeggen 9 uur vanaf Amsterdam?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door isadora »

Snelste verbinding die ik heb kunnen vinden, 11 uur.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door DDietzen »

Amsterdam-Londen zou non-stop in zo'n 3h30 kunnen, Londen-Glasgow in circa 4h15, opgeteld 7u45. Het zal overigens geen doorgaande trein zijn, want de Eurostar e300 (evenals het andere Britse materieel) heeft geen ATB en de e320 (evenals het andere Europese materieel) is te groot voor het Britse profiel van vrije ruimte. Dus je hebt nog een overstap van St Pancras naar Euston nodig. Reken daar 45 minuten voor en je komt uit op een theoretische reistijd van 8u30.

Edit: even vergeten dat je zowel vanuit St Pancras zelf als vanuit de Kanaaltunnel met een verbindingsboogje naar Camden Road kunt. Van daaruit kun je dan weer aantakken op de West Coast Main Line richting Glasgow. Dus met een vlotte cross-platformoverstap in bv Brussel-Zuid of St Pancras op een e300 kan je de hoge heren zelfs in minder dan 8 uur naar Glasgow brengen.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door jossevb »

In het bericht staat dat ze in Londen overstappen op een trein van Avanti West Coast.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door reisthijs »

De site van de organisatie https://railtothecop.com/apply
toont de reguliere Eurostar-dienstregeling (8:15 Amsterdam, 11:57 Londen), Glasgow begin van de avond.
Dan is het inderdaad zo'n 11 uur reistijd bij elkaar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door en-es »

Wandelingetje tussen St.Pancras en Euston inbegrepen? Of gaat het gezelschap per taxi of busje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door VIRM »

en-es schreef: zo 11 jul 2021, 18:45 Zolang vliegen sneller en makkelijker is blijf je dat hebben.
Yup, en goedkoper ook nog. Als de trein en het vliegtuig ongeveer even snel zouden zijn, zou je wat mij betreft best de belasting op vliegtickets op die route mogen verhogen, en dat bedrag gebruiken om de treintickets te subsidieren.

Overigens wordt het de treinreiziger met de verschillende soorten kaartjes ook niet altijd even makkelijk gemaakt. En als je een begeleidersticket probeert te regelen, is het soms extra gepuzzel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Suus »

jossevb schreef:In het bericht staat dat ze in Londen overstappen op een trein van Avanti West Coast.
Lijkt mij ook logisch. Er is sowieso geen materieel dat van Nederland voorbij Londen kan rijden, vanaf Brussel zou het denk ik wel moeten lukken met een TMST maar ook dat komt eigenlijk nooit voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door gpvos »

Er zijn vijf exemplaren die ook op 1500 V kunnen rijden, voor skitreinen naar Zuid-Frankrijk. Ze voor 3000 V geschikt maken zou niet zo heel moeilijk moeten zijn vermoed ik. (Überhaupt konden alle e300s op 750 V rijden via een derde rail, maar de stroomafnemers zijn verwijderd. Is de rest van de gelijkstroomapparatuur ook verwijderd?) Dus dan hoeft er "alleen" nog maar ERTMS op de hele route ten noorden van Brussel te liggen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Suus »

Alle TMST kunnen op 3000V rijden, want anders is het emplacement van Brussel-Zuid erg lastig. Het is meer dat ze in Groot-Brittannië al jaren niet meer zijn ingezet buiten de High Speed 1 en ik dus ook geen idee heb of ze inzetbaar zijn op het reguliere 25 kV-spoorwegnet in dat land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Durashift »

Wat ik mij nog afvroeg: is er ook een 2e ticket voor de retour reis geboekt?
In de film is dat niet te zien. Er wordt in enkelvoud gesproken.

Maar, heen reizen per trein zal het goed doen voor het beeld.. maar wordt de terugreis enkele dagen later dan ook op beeld vast gelegd?
Zien wij dan een Timmermans ná de afsluitende ceremonie weer in een Eurostar stappen? ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door Vinny »

en-es schreef: zo 11 jul 2021, 18:45 Zolang vliegen sneller en makkelijker is blijf je dat hebben.
Daarom is het belangrijk dat het internationale treinverkeer beter en goedkoper wordt. Ik ben niet tegen een extra belasting op vliegtickets bijvoorbeeld, maar de gezamenlijke internationale treinvervoerders kunnen ook samenwerken zodat er een beter netwerk ontstaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Klimaattrein naar Glasgow -COP26-, 30 oktober 2021.

Bericht door en-es »

Helemaal mee eens. Er is zoveel meer uit te halen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten