De toekomst van reisinformatie in de EU

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

De toekomst van reisinformatie in de EU

Bericht door rikthoff »

MaartenD schreef: wo 16 feb 2022, 15:26
DingeZ schreef: wo 16 feb 2022, 12:27 In Hafas staan alleen de AVE- en Alvia-treinen van Renfe, de rest ontbreekt,
Ja, was ik al bang voor. En wat las ik vandaag in de Railtech newletter?
European Year of Rail failed to gain traction, new report says

No shit. Als zelfs mensen die graag willen reizen al tegen problemen aanlopen zoals het niet makkelijk vinden van dienstregelingen (of kaartjes), hoe denk je dan dat "the general public" tegen dat soort reizen aankijkt?
Die gaat gewoon met het vliegtuig.

Ik begrijp best dat "Hafas" de DB Reiseauskunft is en dat de DB aan geen enkele verplichting is gehouden om een complete reisplanner te hebben, maar dat zou al de eerste stap van de EU moeten zijn, het verplichten van EVU's tot het aanbieden van hun dienstregeling aan een centraal orgaan (en of dat dan een EU-orgaan is of de DB als huidige go-to site voor internationale verbindingen mag je over discussieren) zodat reizigers op zijn minst een complete reis kunnen plannen. Hun plannen voor een internationale ticketing zijn dan pas de tweede prioriteit.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

De toekomst van reisinformatie in de EU

Bericht door rikthoff »

Nou, komt u maar. Hoe zouden we alle informatie aan elkaar kunnen knopen?
Publieke API's? Standaardisatie van informatie? Een Europese uitwisselingstandaard?

En dan maar hopen dat NS, DB en de zijnen daar naar luisteren.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: De toekomst van reisinformatie in de EU

Bericht door MaartenD »

Daar is al een gestandariseerd formaat voor, hoe denk je anders dat de DB aan zoveel informatie komt? Alleen vindt niet elke EVU het meer nodig om die zaken te openbaren, want dat is toch alleen maar lastig. Kost mankracht, tijd, geld. En niet alleen dat, als derden gebruik proberen te maken van wat open data lijkt te zijn, dan willen de bedrijven daar nogal eens stappen tegen ondernemen, want dat is eng.

Zo had de interrail app had een tijdlang (of nog altijd, want ik gebruik hem niet meer) in Duitsland niet alle regionale vervoerders. Eurobahn Venlo - Hamm zat er bijvoorbeeld niet in. Dat was vervelend want het was een fijne app omdat hij offline was.
9292 heeft een tijdlang busdiensten in NRW getoond.
In Nederland wordt dienstregelingsinformatie van alle vervoerders als open data aangeboden via NDOV. Zoiets moet je europabreed verplichten.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De toekomst van reisinformatie in de EU

Bericht door Chrysa »

Inderdaad.

Als alle treinen missen ergens ga ik zelf op onderzoek uit, maar als er slechts enkele treinen missen dan valt dat niet op. Zo missen in Google Maps sommige TGV-treinen, en krijg ik uit de Interrail app niet de directe ICE Basel - Amsterdam.

Ik vind de DB-site een goed begin, waar ik kaartjes kan kopen voor routes naar een groot aantal landen, makkelijk de goedkoopste optie kan vinden en ook meteen de reisroute krijg inclusief kaartje. Als ik die site zou kunnen gebruiken voor elke willekeurige treinreis in Europa ben ik tevreden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: De toekomst van reisinformatie in de EU

Bericht door cassie127 »

De directe ICE Basel Amsterdam komt bij mij wel uit de Interrail app
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten