Pagina 1 van 1

ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 15:33
door tjoektjoek
Er komt vanaf 2023 een ICE tussen Berlijn en Frankrijk en de reis zal 7 uur duren.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/un ... h-101.html

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 15:50
door CamilleKreemers
Hoe vaak zal de trein gaan rijden?
Welke route en haltepunten zal de lijn hebben?

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 16:00
door en-es
Ik lees via Frankfurt. Dus waarschijnlijk via Saarbrücken-Frankfurt-Erfurt.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 16:04
door ICE11
En als ik me niet vergis was er in 2021 een proef met TGVs op de HSL Berlin-Hannover.....

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 16:07
door PHS
Ik ben benieuwd hoe vaak die trein op tijd gaat rijden. In Duitsland heeft de trein alleen tussen Erfurt en Halle eigen spoor. Als je op zo'n lange afstand écht een alternatief wil bieden voor het vliegtuig, zul je op zijn minst een enigszins betrouwbare treindienst moeten neerzetten.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 16:24
door umbusko
CamilleKreemers schreef: di 24 mei 2022, 15:50 Hoe vaak zal de trein gaan rijden?
Volgens het artikel in eerste instantie 1x/dag, met een ICE, en dan mogelijk later ook nog een tweede keer, met een TGV.

Wel mooi dat die geïnterviewde van de SNCF, die volgens het artikel verantwoordelijk is voor de TGV-verbindingen, zegt dat de verbinding tussen Parijs en Madrid goed loopt. Voor zover ik weet bestaat die verbinding helemaal niet (wel Parijs-Barcelona en Marseille-Madrid). :') (En de samenwerking met RENFE eindigt misschien later dit jaar. De verbinding Parijs-Barcelona zou dan wel blijven.)

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 17:33
door Suus
Het idee voor een rechtstreekse trein Parijs - Berlijn is heel nobel, maar de reistijd is veel te lang om echt veel doorgaande reizigers te hebben buiten het hoogseizoen. Ik zou op deze verbinding liever een nachttrein zien, en dat de weinige HSL-treinen die zowel in Duitsland en Frankrijk mogen reizen worden ingezet voor een hogere frequentie of een tweede trein tussen Frankfurt en Lyon.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 17:41
door CamilleKreemers
umbusko schreef: di 24 mei 2022, 16:24
CamilleKreemers schreef: di 24 mei 2022, 15:50 Hoe vaak zal de trein gaan rijden?
Volgens het artikel in eerste instantie 1x/dag, met een ICE, en dan mogelijk later ook nog een tweede keer, met een TGV.

Wel mooi dat die geïnterviewde van de SNCF, die volgens het artikel verantwoordelijk is voor de TGV-verbindingen, zegt dat de verbinding tussen Parijs en Madrid goed loopt. Voor zover ik weet bestaat die verbinding helemaal niet (wel Parijs-Barcelona en Marseille-Madrid). :') (En de samenwerking met RENFE eindigt misschien later dit jaar. De verbinding Parijs-Barcelona zou dan wel blijven.)
Een slag per dag? Waardeloze service.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 18:14
door umbusko
Suus schreef: di 24 mei 2022, 17:33 Ik zou op deze verbinding liever een nachttrein zien
Die komt er óók volgens het artikel, een nightjet van de ÖBB.

Voorlopig is het natuurlijk ook nog maar een prestigeverbinding, zodat alle hotemetoten kunnen zeggen dat ze een rechtstreekse trein hebben. Maar als de overstap in Frankfurt goed is, zijn er effectief natuurlijk meer mogelijkheden. En wie weet, misschien trekt het bestaan van de verbinding toch wel wat nieuwe reizigers (die dan desnoods de verbinding met overstap nemen). Tussen Nederland en Zwitserland is dat ook zo: juist omdat er een rechtstreekse ICE Amsterdam-Basel bestaat, horen mensen regelmatig dat je met de trein naar Zwitserland kunt en dan zijn ze ook eerder geneigd om dat te doen. Of als er een nachttrein komt, dan praat iedereen over die nachttrein alsof er een nieuw spoor is aangelegd. Terwijl je daarvoor dezelfde reis ook al per trein kon maken.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 18:26
door ICE11
Was er niet ooit (misschien is het door de komst van de 407 ook al opgelost) een tekort an ICE-treinstellen welke naar Frankrijk mochten? Door een rit naar Berlin is immers een multicourante treinstel lange tijd op een traject onderweg waar een monocourante eigenlijk voldoende is.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 20:24
door cassie127
Volgens mij kan het vooral door de komst van de ICE-3neo daardoor kunnen de 407 stellen die nu ook nog regelmatig binnenlandse ritten tussen München en het Ruhrgebiet rijden vrijgespeeld worden.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: di 24 mei 2022, 21:12
door henrivanderweijden
en-es schreef: di 24 mei 2022, 16:00 Ik lees via Frankfurt. Dus waarschijnlijk via Saarbrücken-Frankfurt-Erfurt.
Route via Strassbourg - Karlsruhe is een kwartier sneller dan via Saarbrucken.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: do 26 mei 2022, 22:12
door MaartenD
umbusko schreef: di 24 mei 2022, 18:14
Voorlopig is het natuurlijk ook nog maar een prestigeverbinding, zodat alle hotemetoten kunnen zeggen dat ze een rechtstreekse trein hebben. Maar als de overstap in Frankfurt goed is, zijn er effectief natuurlijk meer mogelijkheden.
Dan moeten daar überhaupt meer treinen gaan rijden. Frankfurt - Parijs is ook maar een vrij onregelmatige dienst. Intervallen 1-2-4-4-2 uur.
Dus misschien dat dat een beter punt is om naar te kijken. Je kunt nu wel al zo'n beetje elk uur van Berlijn naar Parijs, maar soms met 2 overstappen en soms via Keulen, soms via Frankfurt.

Om nog eens een uur van de rijtijd af te halen moet je ook wel investeren in infra lijkt me.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: do 26 mei 2022, 22:28
door CamilleKreemers
Staat TGV niet bekend om hele afwisselende frequenties?

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: do 26 mei 2022, 23:10
door Z2N
Dat is vrij gebruikelijk bij de SNCF, die als spoorwegmaatschappij niet proberen om op rustige momenten vraag te creëren maar alleen rijden als er voldoende (commerciële/politieke) vraag is. Maar ook kenmerkend aan het netwerk van de SNCF: zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen aanbieden, omdat dat voor de reiziger uiteindelijk aantrekkelijk is.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:13
door waldo79
Maar buiten het HSL netwerk en de grote steden rijdt er ook echt amper wat in Frankrijk waarmee het totaal niet attractief is om recreatief te gaan treinen.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 16:18
door Z2N
Dat verschilt heel erg per regio: in de Grand Est en de Hauts de France is de frequentie tegenwoordig nog best redelijk, zelfs rond Reims wordt een halfuursdienst gereden in de spits.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 16:21
door Suus
Maar van Reims in Metz of Nancy komen met de trein is daarentegen vrijwel onmogelijk, tenzij je de TGV neemt vanaf Champagne-Ardennes.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 17:03
door henrivanderweijden
En waarom zou je die TGV niet nemen dan?

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 18:07
door Suus
Die trein kan heel duur zijn en/of volgeboekt.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 20:39
door Chrysa
Dat hele 100% marktprijzen idee gaat imo in tegen het idee van *openbaar* vervoer.

Re: ICE Berlijn - Parijs

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 21:24
door MaartenD
waldo79 schreef: vr 27 mei 2022, 10:13 Maar buiten het HSL netwerk en de grote steden rijdt er ook echt amper wat in Frankrijk waarmee het totaal niet attractief is om recreatief te gaan treinen.
Veel plekken waar inderdaad de ochtendtrein, de middagtrein en de avondtrein rijdt. Of minder. :cry:
Heel erg lastig om daar een leuke treinvakantie te plannen.