Pagina 1 van 6

Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: di 19 jul 2022, 13:25
door Etienne
In de ruime regio rond Berlin en Potsdam zullen vanaf december meer treinen gaan rijden en worden ook enkele bestemmingen omgedraaid en/of verschoven.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: do 21 jul 2022, 20:20
door metrophil
In de regio Karlsruhe worden op de S4 (Karlsruhe - Heilbronn) de sneltreinen (uurlijke Eilzüge en Sprinter) vervangen door RE-treinen van DB Regio en rijden dus niet meer de binnensteden in Karlsruhe en Heilbronn binnen. De RE stopt ook niet meer op alle Eilzug-stations. De S71 (Karlsruhe - Ettlingen West - Rastatt - Achern) en S81 (Karlsruhe - Ettlingen West - Rastatt - Forbach) worden RBs, de S81-sneltreinen (Karlsruhe - Rastatt - Forbach - Freudenstadt) REs, ook van DB Regio.

De S31/32 (Karlsruhe - Bruchsal - Odenheim/Menzingen) rijden met een trein per uur minder tussen Karlsruhe en Bruchsal, en de RE17b (Heidelberg - Bruchsal - Mühlacker) rijdt niet meer tussen Bruchsal en Heidelberg. Dit is omdat een nieuwe uurlijke RE73 gaat rijden tussen Karlsruhe, Bruchsal en Heidelberg.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 13:54
door DDietzen
De chef internationaal reizigersvervoer van de SBB vertelt in een interview het volgende:
Philipp Mäder schreef:Welche Neuerungen im grenzüberscheitenden Verkehr stehen aktuell für den Fahrplanwechsel Ende 2022 zur Debatte?

Im Dezember 2022 werden wir das Nachtzugangebot nach Hamburg und Berlin erweitern und ein neues Nachtzugangebot über Leipzig und Dresden bis nach Prag in Betrieb nehmen. Zudem wird auf der Strecke Zürich–Stuttgart ab Dezember im Tagesverkehr schrittweise neues Rollmaterial eingeführt und dadurch kann ab Fahrplanwechsel eine zusätzliche Direktverbindung angeboten werden.
Ik heb ooit gehoord van een plan om Zürich-Hamburg en Zürich-Berlijn wegens de grote populariteit als twee aparte treinen te laten rijden, zodat elke bestemming meer rijtuigen kan krijgen; is dat het plan waar het hier om gaat?
En die nachttrein Zürich-Leipzig-Praag verrast me ook, ik dacht van eerdere berichtgeving te herinneren dat dat nog jááááren zou duren.
Ab November 2023 wird das neue Rollmaterial auf allen Verbindungen nach Stuttgart eingesetzt. Dadurch werden die Direktverbindungen von heute 7 auf 13 Zugpaare nochmals deutlich ausgebaut. Die ICE Linie Basel–Frankfurt Flughafen–Köln wird ab Fahrplanwechsel 2022 via Münster–Bremen nach Hamburg verlängert. Dadurch entstehen fünf zusätzliche Direktverbindungen Basel–Nordrhein Westfalen/Münster/Bremen.
Als ik het wel heb, gaat het om ICE-lijn 43, waar het dagelijkse treinpaar Basel-Amsterdam (ICE 104/105) ook deel van uitmaakt. Betekent dit dat de rechtstreekse ICE Basel-Amsterdam komende winter al wordt opgeofferd voor de verlenging naar Münster en Hamburg? Of blijft de 104/105 als 'speciaaltje' rijden?

Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 14:25
door Suus
ICE-lijn 43 heeft meer dan 5 treinparen, dus als er van die lijn 5 treinen naar Hamburg worden verlengd (aannemelijk ten koste van de twee dagelijkse EuroCity’s), dan hoeft dat niet ten koste te gaan van de 104-105 of 254-255 zoals ze tijdens omleiding heten.

(Overige treinparen zijn 100-101, 102-103, 106-107, 108-109, 200-201, 202-203 en 205-206)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 14:55
door Gamma
Wat is het voordeel van een ICE rijden in plaats van een Eurocity op die verbinding?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 15:00
door Z2N
Het materieel van de EC is oud, storingsgevoelig, en toe aan vervanging. De EC-rijtuigen verdwijnen dan ook op die verbinding vanaf 2023.

Overigens, een kleine tip voor Zwitserland: de concept-dienstregeling voor het nieuwe dienstregelingjaar is altijd al maanden van tevoren bekend, omdat deze open staat voor publieke consultatie. Via deze link kan je al reizen plannen met de Zwitserse concept-dienstregeling 2023, en op enkele koersrijtuig-verbindingen na werkt dat ook van en naar het buitenland (in het buitenland zijn alleen de eindstations ingeladen).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 15:55
door cassie127
Suus schreef: wo 31 aug 2022, 14:25 aannemelijk ten koste van de twee dagelijkse EuroCity’s
Handen af van de EC 8 en EC 9 :evil:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 16:14
door Suus
Ik ga er vanuit dat de EC-treinparen tot ergens in het Ruhrgebied (Dortmund?) ingekort zullen worden en niet meer helemaal van/naar Hamburg zullen rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 16:20
door MetroRET
Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 15:00 Het materieel van de EC is oud, storingsgevoelig, en toe aan vervanging. De EC-rijtuigen verdwijnen dan ook op die verbinding vanaf 2023.

Overigens, een kleine tip voor Zwitserland: de concept-dienstregeling voor het nieuwe dienstregelingjaar is altijd al maanden van tevoren bekend, omdat deze open staat voor publieke consultatie. Via deze link kan je al reizen plannen met de Zwitserse concept-dienstregeling 2023, en op enkele koersrijtuig-verbindingen na werkt dat ook van en naar het buitenland (in het buitenland zijn alleen de eindstations ingeladen).
Volgens deze gelinkte site, zie ik de EC6, 7, 8 en 9 nog wél in de dienstregeling van 2023 aangegeven.
https://fahrplanauskunft-oev.transportd ... asel%20SBB
EC6 > 14:27 naar Hamburg Altona
EC7 > 13:56 naar Interlaken Ost
EC8 > 12:20 naar Hamburg Altona
EC9 > 16:06 naar Zürich HB

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 16:47
door Z2N
Komisch, uit de reisplanner kwamen die niet naar voren. Maargoed, fans van defecte airco, oncomfortabele stoelen en dure bordrestaurants kunnen dus opgelucht ademhalen. (A)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:26
door cassie127
Gaat mij meer om die panoramawagens dan de rest hoor (A)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:49
door henrivanderweijden
Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 16:47 Komisch, uit de reisplanner kwamen die niet naar voren. Maargoed, fans van defecte airco, oncomfortabele stoelen en dure bordrestaurants kunnen dus opgelucht ademhalen. (A)
Klinkt als een ICE ......;)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 18:31
door Z2N
De EC 6/7/8/9 is naar mijn ervaring dan toch van een hele andere orde: het restaurant heeft Zwitserse prijzen, de rijtuigen hebben regelmatig geen functionerende airco en moeten dan met noodventilatieramen open rijden, en de stoelen in de tweede klas zijn beduidend oncomfortabeler dan in de ICE4, zonder middenleuning en zonder stoelen in coach-opstelling.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 19:35
door umbusko
De stoelen hebben wel middenleuningen?
Afbeelding

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 19:37
door Z2N
Ah, mijn fout. Maar alsnog: geen EC-waardig interieur.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 19:38
door ArrivaBas
Je hebt ook dit interieur nog. Ik ken het zelf van twee van de vier NPZ-treinstellen die de Montafonerbahn in 2020 terzijde heeft gesteld:
Afbeelding
Het zit niet verkeerd, maar is wel spartaans in een langeafstandstrein.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 19:59
door Chrysa
Die zitten niet op de Eurocity.

Ik ben wel verbaasd dat de Eurocity Zwitserse prijzen vraagt in Duitsland eigenlijk. Heeft de ICE dan Duitse prijzen in Zwitserland?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 20:13
door cassie127
Dat klopt als een bus uh trein

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 20:16
door Daniel
Chrysa schreef: wo 31 aug 2022, 19:59Ik ben wel verbaasd dat de Eurocity Zwitserse prijzen vraagt in Duitsland eigenlijk. Heeft de ICE dan Duitse prijzen in Zwitserland?
Nee de ICE heeft Zwitserse prijzen in Zwitserland (ook alleen in Franken dus). De Eurocity heeft Zwitserse prijzen in euro's in Duitsland: € 4,60 voor 'n flesje cola in de EC9 zie ik op 't bonnetje, da's een euro meer dan in de bistro van DB.
Hoewel je er op een Zwitsers station volgens mij minder voor betaald bij een kiosk.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 20:41
door Z2N
In Zwitserland betaal je juist de normale Duitse prijzen in de ICE, in contanten met Franken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 20:58
door cassie127
Tarieven van de bordbistro's etc. zijn overal op basis van het land waar de vervoerder vandaan komt. Afgelopen zomer in genoeg treinen van verschillende vervoerders geweest om dat te kunnen concluderen (DB, SBB, TrenItalia, SŽ, ČD, ÖBB).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 21:03
door DDietzen
Ceske Drahy heeft toch prijsdifferentiatie op basis van het land waar de trein op dat moment rijdt? De Eurocity Hamburg-Praag heeft (of had, in 2019 tenminste) Duitse prijzen op de menukaart, met fikse korting op alle producten onder de naam "Happy Hour" gedurende de periode dat de trein zich in Tsjechië bevond (tot op de minuut af). Ik herinner me niet of die Happy Hour-geldigheidsperiode werd aangepast als de trein vertraging had.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 21:06
door umbusko
Dat bestaat nog steeds inderdaad en de geldigheidsperiode van het Happy Hour schuift inderdaad met de vertraging mee. Is ook de enige uitzondering die ik zo kan bedenken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 21:18
door Daniel
Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 20:41 In Zwitserland betaal je juist de normale Duitse prijzen in de ICE, in contanten met Franken.
Nope... heb nog een kassabonnetje als bewijs: Cappucino M voor 4,60 CHF, die kost volgens de online menukaart van DB in Duitsland € 3,80. Terwijl 1 CHF nagenoeg 1 euro is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 21:31
door Suus
Als het goed is staat op de bon van de bistro van DB ook welke Europese richtlijn van toepassing is. Volgens mij is het principe dat binnen de EU op een trein de BTW-regeling van toepassing is die in het startstation van toepassing is, behalve als een buitengrens van de EU wordt overschreden, dan geldt de regeling van het niet-EU-land vanaf het laatste station binnen de EU en/of tot het eerste station in de EU. De meeste spoorwegmaatschappijen zijn hier vrij rationeel in en nemen het verschil in BTW-tarieven (9% in Nederland of 7% in Duitsland) voor zichzelf voor rekening, maar met Zwitserland kan dat dus niet, daarom staan er ook prijzen in CHF op menukaarten van DB (online heel klein verstopt met een omschakelknopje).