Spoordienstregeling Duitsland 2023

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Etienne »

In de ruime regio rond Berlin en Potsdam zullen vanaf december meer treinen gaan rijden en worden ook enkele bestemmingen omgedraaid en/of verschoven.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door metrophil »

In de regio Karlsruhe worden op de S4 (Karlsruhe - Heilbronn) de sneltreinen (uurlijke Eilzüge en Sprinter) vervangen door RE-treinen van DB Regio en rijden dus niet meer de binnensteden in Karlsruhe en Heilbronn binnen. De RE stopt ook niet meer op alle Eilzug-stations. De S71 (Karlsruhe - Ettlingen West - Rastatt - Achern) en S81 (Karlsruhe - Ettlingen West - Rastatt - Forbach) worden RBs, de S81-sneltreinen (Karlsruhe - Rastatt - Forbach - Freudenstadt) REs, ook van DB Regio.

De S31/32 (Karlsruhe - Bruchsal - Odenheim/Menzingen) rijden met een trein per uur minder tussen Karlsruhe en Bruchsal, en de RE17b (Heidelberg - Bruchsal - Mühlacker) rijdt niet meer tussen Bruchsal en Heidelberg. Dit is omdat een nieuwe uurlijke RE73 gaat rijden tussen Karlsruhe, Bruchsal en Heidelberg.
Groetjes uit Duitsland
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door DDietzen »

De chef internationaal reizigersvervoer van de SBB vertelt in een interview het volgende:
Philipp Mäder schreef:Welche Neuerungen im grenzüberscheitenden Verkehr stehen aktuell für den Fahrplanwechsel Ende 2022 zur Debatte?

Im Dezember 2022 werden wir das Nachtzugangebot nach Hamburg und Berlin erweitern und ein neues Nachtzugangebot über Leipzig und Dresden bis nach Prag in Betrieb nehmen. Zudem wird auf der Strecke Zürich–Stuttgart ab Dezember im Tagesverkehr schrittweise neues Rollmaterial eingeführt und dadurch kann ab Fahrplanwechsel eine zusätzliche Direktverbindung angeboten werden.
Ik heb ooit gehoord van een plan om Zürich-Hamburg en Zürich-Berlijn wegens de grote populariteit als twee aparte treinen te laten rijden, zodat elke bestemming meer rijtuigen kan krijgen; is dat het plan waar het hier om gaat?
En die nachttrein Zürich-Leipzig-Praag verrast me ook, ik dacht van eerdere berichtgeving te herinneren dat dat nog jááááren zou duren.
Ab November 2023 wird das neue Rollmaterial auf allen Verbindungen nach Stuttgart eingesetzt. Dadurch werden die Direktverbindungen von heute 7 auf 13 Zugpaare nochmals deutlich ausgebaut. Die ICE Linie Basel–Frankfurt Flughafen–Köln wird ab Fahrplanwechsel 2022 via Münster–Bremen nach Hamburg verlängert. Dadurch entstehen fünf zusätzliche Direktverbindungen Basel–Nordrhein Westfalen/Münster/Bremen.
Als ik het wel heb, gaat het om ICE-lijn 43, waar het dagelijkse treinpaar Basel-Amsterdam (ICE 104/105) ook deel van uitmaakt. Betekent dit dat de rechtstreekse ICE Basel-Amsterdam komende winter al wordt opgeofferd voor de verlenging naar Münster en Hamburg? Of blijft de 104/105 als 'speciaaltje' rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

ICE-lijn 43 heeft meer dan 5 treinparen, dus als er van die lijn 5 treinen naar Hamburg worden verlengd (aannemelijk ten koste van de twee dagelijkse EuroCity’s), dan hoeft dat niet ten koste te gaan van de 104-105 of 254-255 zoals ze tijdens omleiding heten.

(Overige treinparen zijn 100-101, 102-103, 106-107, 108-109, 200-201, 202-203 en 205-206)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Gamma »

Wat is het voordeel van een ICE rijden in plaats van een Eurocity op die verbinding?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

Het materieel van de EC is oud, storingsgevoelig, en toe aan vervanging. De EC-rijtuigen verdwijnen dan ook op die verbinding vanaf 2023.

Overigens, een kleine tip voor Zwitserland: de concept-dienstregeling voor het nieuwe dienstregelingjaar is altijd al maanden van tevoren bekend, omdat deze open staat voor publieke consultatie. Via deze link kan je al reizen plannen met de Zwitserse concept-dienstregeling 2023, en op enkele koersrijtuig-verbindingen na werkt dat ook van en naar het buitenland (in het buitenland zijn alleen de eindstations ingeladen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: wo 31 aug 2022, 14:25 aannemelijk ten koste van de twee dagelijkse EuroCity’s
Handen af van de EC 8 en EC 9 :evil:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

Ik ga er vanuit dat de EC-treinparen tot ergens in het Ruhrgebied (Dortmund?) ingekort zullen worden en niet meer helemaal van/naar Hamburg zullen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door MetroRET »

Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 15:00 Het materieel van de EC is oud, storingsgevoelig, en toe aan vervanging. De EC-rijtuigen verdwijnen dan ook op die verbinding vanaf 2023.

Overigens, een kleine tip voor Zwitserland: de concept-dienstregeling voor het nieuwe dienstregelingjaar is altijd al maanden van tevoren bekend, omdat deze open staat voor publieke consultatie. Via deze link kan je al reizen plannen met de Zwitserse concept-dienstregeling 2023, en op enkele koersrijtuig-verbindingen na werkt dat ook van en naar het buitenland (in het buitenland zijn alleen de eindstations ingeladen).
Volgens deze gelinkte site, zie ik de EC6, 7, 8 en 9 nog wél in de dienstregeling van 2023 aangegeven.
https://fahrplanauskunft-oev.transportd ... asel%20SBB
EC6 > 14:27 naar Hamburg Altona
EC7 > 13:56 naar Interlaken Ost
EC8 > 12:20 naar Hamburg Altona
EC9 > 16:06 naar Zürich HB
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

Komisch, uit de reisplanner kwamen die niet naar voren. Maargoed, fans van defecte airco, oncomfortabele stoelen en dure bordrestaurants kunnen dus opgelucht ademhalen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Gaat mij meer om die panoramawagens dan de rest hoor (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door henrivanderweijden »

Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 16:47 Komisch, uit de reisplanner kwamen die niet naar voren. Maargoed, fans van defecte airco, oncomfortabele stoelen en dure bordrestaurants kunnen dus opgelucht ademhalen. (A)
Klinkt als een ICE ......;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

De EC 6/7/8/9 is naar mijn ervaring dan toch van een hele andere orde: het restaurant heeft Zwitserse prijzen, de rijtuigen hebben regelmatig geen functionerende airco en moeten dan met noodventilatieramen open rijden, en de stoelen in de tweede klas zijn beduidend oncomfortabeler dan in de ICE4, zonder middenleuning en zonder stoelen in coach-opstelling.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door umbusko »

De stoelen hebben wel middenleuningen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

Ah, mijn fout. Maar alsnog: geen EC-waardig interieur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door ArrivaBas »

Je hebt ook dit interieur nog. Ik ken het zelf van twee van de vier NPZ-treinstellen die de Montafonerbahn in 2020 terzijde heeft gesteld:
Afbeelding
Het zit niet verkeerd, maar is wel spartaans in een langeafstandstrein.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Chrysa »

Die zitten niet op de Eurocity.

Ik ben wel verbaasd dat de Eurocity Zwitserse prijzen vraagt in Duitsland eigenlijk. Heeft de ICE dan Duitse prijzen in Zwitserland?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Dat klopt als een bus uh trein
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef: wo 31 aug 2022, 19:59Ik ben wel verbaasd dat de Eurocity Zwitserse prijzen vraagt in Duitsland eigenlijk. Heeft de ICE dan Duitse prijzen in Zwitserland?
Nee de ICE heeft Zwitserse prijzen in Zwitserland (ook alleen in Franken dus). De Eurocity heeft Zwitserse prijzen in euro's in Duitsland: € 4,60 voor 'n flesje cola in de EC9 zie ik op 't bonnetje, da's een euro meer dan in de bistro van DB.
Hoewel je er op een Zwitsers station volgens mij minder voor betaald bij een kiosk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Z2N »

In Zwitserland betaal je juist de normale Duitse prijzen in de ICE, in contanten met Franken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door cassie127 »

Tarieven van de bordbistro's etc. zijn overal op basis van het land waar de vervoerder vandaan komt. Afgelopen zomer in genoeg treinen van verschillende vervoerders geweest om dat te kunnen concluderen (DB, SBB, TrenItalia, SŽ, ČD, ÖBB).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door DDietzen »

Ceske Drahy heeft toch prijsdifferentiatie op basis van het land waar de trein op dat moment rijdt? De Eurocity Hamburg-Praag heeft (of had, in 2019 tenminste) Duitse prijzen op de menukaart, met fikse korting op alle producten onder de naam "Happy Hour" gedurende de periode dat de trein zich in Tsjechië bevond (tot op de minuut af). Ik herinner me niet of die Happy Hour-geldigheidsperiode werd aangepast als de trein vertraging had.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door umbusko »

Dat bestaat nog steeds inderdaad en de geldigheidsperiode van het Happy Hour schuift inderdaad met de vertraging mee. Is ook de enige uitzondering die ik zo kan bedenken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: wo 31 aug 2022, 20:41 In Zwitserland betaal je juist de normale Duitse prijzen in de ICE, in contanten met Franken.
Nope... heb nog een kassabonnetje als bewijs: Cappucino M voor 4,60 CHF, die kost volgens de online menukaart van DB in Duitsland € 3,80. Terwijl 1 CHF nagenoeg 1 euro is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2023

Bericht door Suus »

Als het goed is staat op de bon van de bistro van DB ook welke Europese richtlijn van toepassing is. Volgens mij is het principe dat binnen de EU op een trein de BTW-regeling van toepassing is die in het startstation van toepassing is, behalve als een buitengrens van de EU wordt overschreden, dan geldt de regeling van het niet-EU-land vanaf het laatste station binnen de EU en/of tot het eerste station in de EU. De meeste spoorwegmaatschappijen zijn hier vrij rationeel in en nemen het verschil in BTW-tarieven (9% in Nederland of 7% in Duitsland) voor zichzelf voor rekening, maar met Zwitserland kan dat dus niet, daarom staan er ook prijzen in CHF op menukaarten van DB (online heel klein verstopt met een omschakelknopje).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten