Spoordienstregeling België 2023

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Etienne »

Bij het nalopen van de diverse treinseries in de Belgische dienstregeling per 11 december 2022 kom ik niet veel schokkende zaken tegen.

- Nieuwe spitstreinserie tussen Antwerpen en Noorderkempen
- Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
- Treinen vanaf Erquelinnes doorgetrokken naar Maubeuge, maar zónder stop in Jeumont.
- Ook zie ik onderhoudspaden (?) opduiken; op diverse plekken valt soms wel een gat van 3 uur in de dienstregeling (vb. Knokke - Brugge in de daluren).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Suus »

Klopt. De IC-treinen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries zijn in deze dienstregeling opgeheven en vervangen door ongeveer 1x/2 uur een stoptrein Charleroi - Maubeuge, overigens zonder stops op een van de drie stations tussen Maubeuge en Erquelinnes.

Helaas helaas is er in Maubeuge een belachelijk slechte overstap op de treinen Lille - Maubeuge en Maubeuge - Charleroi ontstaan, de overstap is bijna 2 uur. Alleen in de avonduren gaat dat goed als de trein naar Charleroi 10 minuten later vertrekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door RobertT »

Etienne schreef: zo 15 jan 2023, 17:38 Bij het nalopen van de diverse treinseries in de Belgische dienstregeling per 11 december 2022 kom ik niet veel schokkende zaken tegen.

- Nieuwe spitstreinserie tussen Antwerpen en Noorderkempen
- Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
- Treinen vanaf Erquelinnes doorgetrokken naar Maubeuge, maar zónder stop in Jeumont.
- Ook zie ik onderhoudspaden (?) opduiken; op diverse plekken valt soms wel een gat van 3 uur in de dienstregeling (vb. Knokke - Brugge in de daluren).
Knokke-Brugge rijdt gewoon elk uur,alleen rijdt er tussen de spitsen vaak een losse pendel Knokke-Brugge(meestal als p-trein aangeduid).
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door PatrickM »

Etienne schreef: zo 15 jan 2023, 17:38 - Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
Dit is voor zover ik weet een 'tijdelijke' maatregel vanwege personeelstekort. Verder zou de IC Charleroi-C-Antwerpen doorgetrokken worden naar Noorderkempen en zou er een nieuwe IC Charleroi-Leuven over Ottignies komen, maar die zijn beide uitgesteld tot later in DRGL 2023.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 15 jan 2023, 19:25 Klopt. De IC-treinen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries zijn in deze dienstregeling opgeheven en vervangen door ongeveer 1x/2 uur een stoptrein Charleroi - Maubeuge, overigens zonder stops op een van de drie stations tussen Maubeuge en Erquelinnes.

Helaas helaas is er in Maubeuge een belachelijk slechte overstap op de treinen Lille - Maubeuge en Maubeuge - Charleroi ontstaan, de overstap is bijna 2 uur. Alleen in de avonduren gaat dat goed als de trein naar Charleroi 10 minuten later vertrekt.
Tussen Charleroi en Erquelinnes wordt (doordeweeks) toch elk uur gereden? Waarom wordt er dan maar eens per twee uur doorgereden naar Maubeuge?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Z2N »

De Fransen zullen voor die andere ritten wel geen geld hebben neergelegd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door PatrickM »

Of het materieel is er niet. De ritten naar Maubeuge rijden met MS96, de ritten tot Erquelinnes met MW41 (niet echt de meest geschikte materieeltypes voor een S-trein, maar dat terzijde). MW41 mag Frankrijk niet in voor zover ik weet, en ik kan me best voorstellen dat het aantal Deense Neuzen dat Frankrijk in mag al redelijk op gaat aan de verbindingen naar Lille en de tweeuursdienst naar Maubeuge.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door umbusko »

Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Vinny »

Dat is verbinding met het buitenland. Dat snappen ze in Frankrijk niet. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door cassie127 »

Denk eerder bij de Belgen... In Roosendaal heb je al snel 20 minuten overstaptijd, in Maastricht 15 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Richting Parijs op alle vier treinen 22 minuten. Richting Charleroi vanaf de eerste twee treinen 25 minuten, op de derde trein 35 minuten en vanaf de laatste trein geen aansluiting (laatste trein naar Charleroi vertrekt 25 minuten eerder).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door MaartenD »

PatrickM schreef: di 17 jan 2023, 19:52 Of het materieel is er niet. De ritten naar Maubeuge rijden met MS96, de ritten tot Erquelinnes met MW41
En op hgbtf wordt gemeld dat er met MS96 problemen zijn met reserveonderdelen en er daarom met minder capaciteit gereden wordt. Dan ga je er ook geen uurdienst mee rijden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door DDietzen »

Suus schreef: wo 18 jan 2023, 08:02
umbusko schreef:Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Richting Parijs op alle vier treinen 22 minuten. Richting Charleroi vanaf de eerste twee treinen 25 minuten, op de derde trein 35 minuten en vanaf de laatste trein geen aansluiting (laatste trein naar Charleroi vertrekt 25 minuten eerder).
Vroeger (ook tijdens de coronapandemie) zag ik nog 5 treinen tussen Maubeuge en Parijs in de planners staan. Wat is er met die 5e gebeurd?

Die vertrok als ik het wel heb om 10:42 uit Maubeuge (aankomst Parijs 12:41) en om 09:34 uit Parijs (aankomst Maubeuge 12:04 of zoiets, in elk geval uit patroon).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Z2N »

De SNCF kent in de regio Hauts-de-France een enorm personeelstekort (France Bleu).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Meltrain »

PatrickM schreef: di 17 jan 2023, 19:52 Of het materieel is er niet. De ritten naar Maubeuge rijden met MS96, de ritten tot Erquelinnes met MW41 (niet echt de meest geschikte materieeltypes voor een S-trein, maar dat terzijde).
Waarom rijdt daar MW41? Die hele lijn is geëlektrificeerd. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door PatrickM »

De NMBS heeft een veel te grote vloot MW41 voor het aantal diesellijnen wat er nog is (dat is op één hand te tellen sinds er een draadje hangt tussen Mol en Hamont/Hasselt) en dus wordt het overal en nergens onder de draad ingezet tot het in (naar verwachting) 2032 uit dienst gaat. Momenteel rijden dus de lijnen Charleroi-Erquelinnes, Charleroi-Luttre, Gent-Lokeren, Antwerpen-Hamont en enkele P-treinen op losse trajecten (lijstje van vorig jaar is hier te vinden) deels met diesels volledig onder de draad.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door DingeZ »

Als ze toch teveel diesels over hebben kunnen ze ook wel in de tussentijd een naar Weert rijden, totdat er een oplossing is gevonden voor de bovenleidingssituatie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door DDietzen »

Dat idee ben ik zeer genegen, maar ik vrees dat je dan in de knel komt met het aantal zitplaatsen; op de Hamont-Antwerpen rijden nu regelmatig M5-dubbeldekkers (belofte en daadwerkelijke inzet in 2022), ware capaciteitsknallers waar MW41 niet aan kan tippen, en naar verluidt is dat in de spits ook wel echt nodig.

Een knip in kruisingsstation Neerpelt tijdens piekuren zou misschien wel een optie zijn (Weert-Neerpelt met MW41, Neerpelt-Antwerpen met M5) maar aangezien de Belgen allergisch lijken voor korte keringen (dit zou dan maximaal 12 minuten worden voor de trein van/naar Antwerpen) weet ik niet of dat haalbaar is.

Het probleem dat de MW41 geen ATB heeft blijft natuurlijk, en daarnaast moet de spoorbaan natuurlijk wel fatsoenlijke beveiliging krijgen. Maar MW41 lijkt mij de meest voor de hand liggende optie om zo snel mogelijk naar Weert te gaan.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Nitein-Repart »

PatrickM schreef: do 19 jan 2023, 22:50 De NMBS heeft een veel te grote vloot MW41 voor het aantal diesellijnen wat er nog is (dat is op één hand te tellen sinds er een draadje hangt tussen Mol en Hamont/Hasselt) en dus wordt het overal en nergens onder de draad ingezet tot het in (naar verwachting) 2032 uit dienst gaat. Momenteel rijden dus de lijnen Charleroi-Erquelinnes, Charleroi-Luttre, Gent-Lokeren, Antwerpen-Hamont en enkele P-treinen op losse trajecten (lijstje van vorig jaar is hier te vinden) deels met diesels volledig onder de draad.
Kun je een deel van de vloot MW41 niet verkopen aan het buitenland? In tegenstelling tot de DM90 valt de MW41 wel binnen profiel en wellicht is het voor sommige landen in Midden- en Zuid-Oost-Europa goedkoper om de bestaande MW41 over te nemen dan om niet Lint- of Pesa-treinen te bestellen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Z2N »

Waarom zou een maatschappij voor MW41 kiezen, een unieke deelserie die niet goed toegankelijk is voor reizigers met een fysieke beperking, terwijl er afdoende overschot is aan treinen zoals de Desiro Classic of Bombardier Talent?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Nitein-Repart »

Comfort van de Desiro of Bombardier Talent (beide afkomstig van DB Regio) is toch wel erg matig, daarin scoort de MW41 beter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door Z2N »

Comfort is subjectief, en andere stoelen inbouwen gaat makkelijker dan de vloer verlagen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling België 2023

Bericht door MaartenD »

MW41 is een rammelbak met de uitstraling en comfort van een koelkast. Het enige dat voor dit materieel spreekt is het grote vermogen (zo ongeveer het dubbele wat vergelijkbaar materieel heeft). En dat is dan misschien ook weer een drempel, want als je het niet nodig hebt kost het alleen veel geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten