Spoordienstregeling België 2023
Spoordienstregeling België 2023
Bij het nalopen van de diverse treinseries in de Belgische dienstregeling per 11 december 2022 kom ik niet veel schokkende zaken tegen.
- Nieuwe spitstreinserie tussen Antwerpen en Noorderkempen
- Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
- Treinen vanaf Erquelinnes doorgetrokken naar Maubeuge, maar zónder stop in Jeumont.
- Ook zie ik onderhoudspaden (?) opduiken; op diverse plekken valt soms wel een gat van 3 uur in de dienstregeling (vb. Knokke - Brugge in de daluren).
- Nieuwe spitstreinserie tussen Antwerpen en Noorderkempen
- Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
- Treinen vanaf Erquelinnes doorgetrokken naar Maubeuge, maar zónder stop in Jeumont.
- Ook zie ik onderhoudspaden (?) opduiken; op diverse plekken valt soms wel een gat van 3 uur in de dienstregeling (vb. Knokke - Brugge in de daluren).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Klopt. De IC-treinen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries zijn in deze dienstregeling opgeheven en vervangen door ongeveer 1x/2 uur een stoptrein Charleroi - Maubeuge, overigens zonder stops op een van de drie stations tussen Maubeuge en Erquelinnes.
Helaas helaas is er in Maubeuge een belachelijk slechte overstap op de treinen Lille - Maubeuge en Maubeuge - Charleroi ontstaan, de overstap is bijna 2 uur. Alleen in de avonduren gaat dat goed als de trein naar Charleroi 10 minuten later vertrekt.
Helaas helaas is er in Maubeuge een belachelijk slechte overstap op de treinen Lille - Maubeuge en Maubeuge - Charleroi ontstaan, de overstap is bijna 2 uur. Alleen in de avonduren gaat dat goed als de trein naar Charleroi 10 minuten later vertrekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Knokke-Brugge rijdt gewoon elk uur,alleen rijdt er tussen de spitsen vaak een losse pendel Knokke-Brugge(meestal als p-trein aangeduid).Etienne schreef: ↑zo 15 jan 2023, 17:38 Bij het nalopen van de diverse treinseries in de Belgische dienstregeling per 11 december 2022 kom ik niet veel schokkende zaken tegen.
- Nieuwe spitstreinserie tussen Antwerpen en Noorderkempen
- Frequentie tussen Essen en Antwerpen (S) na de ochtendspits naar 1x per uur.
- Treinen vanaf Erquelinnes doorgetrokken naar Maubeuge, maar zónder stop in Jeumont.
- Ook zie ik onderhoudspaden (?) opduiken; op diverse plekken valt soms wel een gat van 3 uur in de dienstregeling (vb. Knokke - Brugge in de daluren).
Re: Spoordienstregeling België 2023
Dit is voor zover ik weet een 'tijdelijke' maatregel vanwege personeelstekort. Verder zou de IC Charleroi-C-Antwerpen doorgetrokken worden naar Noorderkempen en zou er een nieuwe IC Charleroi-Leuven over Ottignies komen, maar die zijn beide uitgesteld tot later in DRGL 2023.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Tussen Charleroi en Erquelinnes wordt (doordeweeks) toch elk uur gereden? Waarom wordt er dan maar eens per twee uur doorgereden naar Maubeuge?Suus schreef: ↑zo 15 jan 2023, 19:25 Klopt. De IC-treinen Namur - Charleroi - Maubeuge en Mons - Aulnoye-Aymeries zijn in deze dienstregeling opgeheven en vervangen door ongeveer 1x/2 uur een stoptrein Charleroi - Maubeuge, overigens zonder stops op een van de drie stations tussen Maubeuge en Erquelinnes.
Helaas helaas is er in Maubeuge een belachelijk slechte overstap op de treinen Lille - Maubeuge en Maubeuge - Charleroi ontstaan, de overstap is bijna 2 uur. Alleen in de avonduren gaat dat goed als de trein naar Charleroi 10 minuten later vertrekt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoordienstregeling België 2023
De Fransen zullen voor die andere ritten wel geen geld hebben neergelegd.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Of het materieel is er niet. De ritten naar Maubeuge rijden met MS96, de ritten tot Erquelinnes met MW41 (niet echt de meest geschikte materieeltypes voor een S-trein, maar dat terzijde). MW41 mag Frankrijk niet in voor zover ik weet, en ik kan me best voorstellen dat het aantal Deense Neuzen dat Frankrijk in mag al redelijk op gaat aan de verbindingen naar Lille en de tweeuursdienst naar Maubeuge.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Re: Spoordienstregeling België 2023
Dat is verbinding met het buitenland. Dat snappen ze in Frankrijk niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spoordienstregeling België 2023
Denk eerder bij de Belgen... In Roosendaal heb je al snel 20 minuten overstaptijd, in Maastricht 15 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Spoordienstregeling België 2023
Richting Parijs op alle vier treinen 22 minuten. Richting Charleroi vanaf de eerste twee treinen 25 minuten, op de derde trein 35 minuten en vanaf de laatste trein geen aansluiting (laatste trein naar Charleroi vertrekt 25 minuten eerder).umbusko schreef:Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling België 2023
En op hgbtf wordt gemeld dat er met MS96 problemen zijn met reserveonderdelen en er daarom met minder capaciteit gereden wordt. Dan ga je er ook geen uurdienst mee rijden.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Vroeger (ook tijdens de coronapandemie) zag ik nog 5 treinen tussen Maubeuge en Parijs in de planners staan. Wat is er met die 5e gebeurd?Suus schreef: ↑wo 18 jan 2023, 08:02Richting Parijs op alle vier treinen 22 minuten. Richting Charleroi vanaf de eerste twee treinen 25 minuten, op de derde trein 35 minuten en vanaf de laatste trein geen aansluiting (laatste trein naar Charleroi vertrekt 25 minuten eerder).umbusko schreef:Blijft de vraag waarom die aansluiting in Maubeuge dan zo slecht moet. Is er wel aansluiting richting Parijs?
Die vertrok als ik het wel heb om 10:42 uit Maubeuge (aankomst Parijs 12:41) en om 09:34 uit Parijs (aankomst Maubeuge 12:04 of zoiets, in elk geval uit patroon).
Re: Spoordienstregeling België 2023
De SNCF kent in de regio Hauts-de-France een enorm personeelstekort (France Bleu).
Re: Spoordienstregeling België 2023
Waarom rijdt daar MW41? Die hele lijn is geëlektrificeerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoordienstregeling België 2023
De NMBS heeft een veel te grote vloot MW41 voor het aantal diesellijnen wat er nog is (dat is op één hand te tellen sinds er een draadje hangt tussen Mol en Hamont/Hasselt) en dus wordt het overal en nergens onder de draad ingezet tot het in (naar verwachting) 2032 uit dienst gaat. Momenteel rijden dus de lijnen Charleroi-Erquelinnes, Charleroi-Luttre, Gent-Lokeren, Antwerpen-Hamont en enkele P-treinen op losse trajecten (lijstje van vorig jaar is hier te vinden) deels met diesels volledig onder de draad.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Als ze toch teveel diesels over hebben kunnen ze ook wel in de tussentijd een naar Weert rijden, totdat er een oplossing is gevonden voor de bovenleidingssituatie.
Re: Spoordienstregeling België 2023
Dat idee ben ik zeer genegen, maar ik vrees dat je dan in de knel komt met het aantal zitplaatsen; op de Hamont-Antwerpen rijden nu regelmatig M5-dubbeldekkers (belofte en daadwerkelijke inzet in 2022), ware capaciteitsknallers waar MW41 niet aan kan tippen, en naar verluidt is dat in de spits ook wel echt nodig.
Een knip in kruisingsstation Neerpelt tijdens piekuren zou misschien wel een optie zijn (Weert-Neerpelt met MW41, Neerpelt-Antwerpen met M5) maar aangezien de Belgen allergisch lijken voor korte keringen (dit zou dan maximaal 12 minuten worden voor de trein van/naar Antwerpen) weet ik niet of dat haalbaar is.
Het probleem dat de MW41 geen ATB heeft blijft natuurlijk, en daarnaast moet de spoorbaan natuurlijk wel fatsoenlijke beveiliging krijgen. Maar MW41 lijkt mij de meest voor de hand liggende optie om zo snel mogelijk naar Weert te gaan.
Een knip in kruisingsstation Neerpelt tijdens piekuren zou misschien wel een optie zijn (Weert-Neerpelt met MW41, Neerpelt-Antwerpen met M5) maar aangezien de Belgen allergisch lijken voor korte keringen (dit zou dan maximaal 12 minuten worden voor de trein van/naar Antwerpen) weet ik niet of dat haalbaar is.
Het probleem dat de MW41 geen ATB heeft blijft natuurlijk, en daarnaast moet de spoorbaan natuurlijk wel fatsoenlijke beveiliging krijgen. Maar MW41 lijkt mij de meest voor de hand liggende optie om zo snel mogelijk naar Weert te gaan.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling België 2023
Kun je een deel van de vloot MW41 niet verkopen aan het buitenland? In tegenstelling tot de DM90 valt de MW41 wel binnen profiel en wellicht is het voor sommige landen in Midden- en Zuid-Oost-Europa goedkoper om de bestaande MW41 over te nemen dan om niet Lint- of Pesa-treinen te bestellen.PatrickM schreef: ↑do 19 jan 2023, 22:50 De NMBS heeft een veel te grote vloot MW41 voor het aantal diesellijnen wat er nog is (dat is op één hand te tellen sinds er een draadje hangt tussen Mol en Hamont/Hasselt) en dus wordt het overal en nergens onder de draad ingezet tot het in (naar verwachting) 2032 uit dienst gaat. Momenteel rijden dus de lijnen Charleroi-Erquelinnes, Charleroi-Luttre, Gent-Lokeren, Antwerpen-Hamont en enkele P-treinen op losse trajecten (lijstje van vorig jaar is hier te vinden) deels met diesels volledig onder de draad.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Spoordienstregeling België 2023
Waarom zou een maatschappij voor MW41 kiezen, een unieke deelserie die niet goed toegankelijk is voor reizigers met een fysieke beperking, terwijl er afdoende overschot is aan treinen zoals de Desiro Classic of Bombardier Talent?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling België 2023
Comfort van de Desiro of Bombardier Talent (beide afkomstig van DB Regio) is toch wel erg matig, daarin scoort de MW41 beter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Spoordienstregeling België 2023
Comfort is subjectief, en andere stoelen inbouwen gaat makkelijker dan de vloer verlagen.
Re: Spoordienstregeling België 2023
MW41 is een rammelbak met de uitstraling en comfort van een koelkast. Het enige dat voor dit materieel spreekt is het grote vermogen (zo ongeveer het dubbele wat vergelijkbaar materieel heeft). En dat is dan misschien ook weer een drempel, want als je het niet nodig hebt kost het alleen veel geld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten