Spoordienstregeling Duitsland 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Karl »

PHS schreef: ma 09 okt 2023, 11:13 Maar als je van Bordeaux in de tweede stad van het land - Lyon - wil zijn, kan dat niet rechtstreeks maar moet je via Parijs. In de meeste gevallen mét overstap op de Parijse metro. Naar Marseille gaat alleen een ontzettende trage intercity, met reserveringsplicht. Het VK, dat zo is gericht op Londen als Frankrijk op Parijs, doet het wat dat betreft toch beter met redelijke verbindingen tussen steden.
Maar goed, dit is niet het juiste topic om het over de SNCF te hebben.
Maar misschien wel genoeg stof tot nadenken voor een splitsing?

Gevoelsmatig heeft het Franse systeem veel winnaars (van een redelijke stad naar Parijs v.v. of op zo een route zitten), maar door verwaarlozing van het onderliggende net ook een aantal grote verliezen. Naar mijn gevoel zijn de winstpunten én de verliespunten in Duitsland of VK veel gelijkmatiger verdeeld.
Het is een spectrum.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door henrivanderweijden »

In dec vervalt dus het bistro rijtuig in de IC Berlin. Helaas komt daar een abteil wagen 1e klasse voor terug. Ik weet niet of je daar mensen nou echt een plezier mee doet. Voelt voor mij heel claustrofobisch aan altijd. Je moet ook altijd mensen lastig vallen als je een raamplaats hebt en er in of uit wil.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Volgens mij komt er juist een Großraumwagen 1e klas voor in de plaats.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door en-es »

Zou mooi zijn. Die 6-persoons abteilen zij niet zo comfortabel. Hopelijk zijn ze niet afgesloten.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Oow, ik heb die rijtuigen zijn altijd erg fijn gevonden.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door en-es »

Ik vind ze fijn als ik ze met hooguit een of twee personen moet delen. Of als ik de enige ben.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Nog even volhouden tot de ICE-L in dienst komt. Sowieso is het vanaf december zowat gedaan met de klassieke DB-Intercity. Ze rijden enkel nog maar op trajecten waarbij er een deel met een diesellok gereden moet worden en naar Amsterdam en Kopenhagen en wellicht daarnaast wat versterkingsritten. Op alle hoofdlijnen gaan vanaf december ICE's rijden en op de nevenlijnen gaat Stadler Kiss en IC Dosto rijden.

Wat nu wel een negatieve verrassing is, is dat voor de verbindingen via Cheb (met name Nürnberg-Praag) nu niet alleen in Cheb, maar ook in Marktredwitz moet worden overgestapt door het omklappen van de dienstregeling in Noordoost-Bayern. De korte overstap in Cheb op de Sneltrein naar Karlovy Vary verdwijnt, vanaf december moet je bijna een uur wachten in Cheb als je van Bayern naar Noord-Bohemen wilt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MaartenD »

henrivanderweijden schreef: wo 11 okt 2023, 08:17 In dec vervalt dus het bistro rijtuig in de IC Berlin. Helaas komt daar een abteil wagen 1e klasse voor terug. Ik weet niet of je daar mensen nou echt een plezier mee doet.
Mij wel. Ik zit veel liever in een Abteil dan in Großraum. Zeker bij een volle trein, ik hou niet van die drukte en herrie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Hoera… -0- Wat gebeurt er eigenlijk met Pomezí nad Ohří en Cheb-Skalka? Daar zie ik nu geen stoppende treinen meer.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Omdat de nieuwe dienstregeling nu in HAFAS is even een kijkje op de vertrekken in Aachen Hbf. genomen. RE18 staat ondanks hij tot Maastricht blijft rijden met destinatie Luik in de plannen en in plaats van "THA" staat nu "EST". RE29 met nieuwe destinatie Luik-St. Lambert. NJ tussen Wien/Berlin en Brussel niet meer op ma/wo/vr maar di/do/za via Aachen en treindeel naar Wien via München en Salzburg.

Er lijkt wel nog niet alle data in te staan, want bij voorbeeld zijn er nog geen tijden voor de ICE "Karolinger" in de avond terug van Berlin naar Aachen (welke volgens fernbahn.de wel nog bestaat).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ArrivaBas »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 08:44 Wat nu wel een negatieve verrassing is, is dat voor de verbindingen via Cheb (met name Nürnberg-Praag) nu niet alleen in Cheb, maar ook in Marktredwitz moet worden overgestapt door het omklappen van de dienstregeling in Noordoost-Bayern. De korte overstap in Cheb op de Sneltrein naar Karlovy Vary verdwijnt, vanaf december moet je bijna een uur wachten in Cheb als je van Bayern naar Noord-Bohemen wilt.
De omgeklapte dienstregeling is hier niet volledig debet aan. De RE30 neemt in de huidige dienstregeling een treinstel mee als RE33 die vanaf Nürnberg een eigen treinnummer heeft en in Pegnitz vleugelt. De extra overstap in Marktredwitz staat er nu in als een overstap van een betrekkelijk haalbare 12 minuten, maar als DB besluit om een treinstel van de RE31 in Marktredwitz af te trappen en als RE33 te laten rijden wordt deze koppeling niet om zeep geholpen en blijft de rechtstreeks verbinding tussen Nürnberg en Cheb bestaan met licht gewijzigde tijden vanaf Marktredwitz. Voor internationale reizigers via Cheb lijkt de ongewijzigde reistijd naar Praha mij overigens belangrijker dan de richting Karlovy Vary, waarvan de gewijzigde dienstregeling op het grenstraject de hoofdreden is dat de aansluiting niet meer bestaat. De trein waarmee ik dit traject op 23 augustus jl. heb afgelegd komt bijvoorbeeld vanaf december planmatig drie minuten later aan in Cheb.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door henrivanderweijden »

MetroRET schreef: wo 11 okt 2023, 08:18 Volgens mij komt er juist een Großraumwagen 1e klas voor in de plaats.
Als ik op DB navigator ga boeken krijg ik 2x een abteilwagen 1e klasse. Ga ik ervan uit dat dat klopt.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: wo 11 okt 2023, 12:19
Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 08:44 Wat nu wel een negatieve verrassing is, is dat voor de verbindingen via Cheb (met name Nürnberg-Praag) nu niet alleen in Cheb, maar ook in Marktredwitz moet worden overgestapt door het omklappen van de dienstregeling in Noordoost-Bayern. De korte overstap in Cheb op de Sneltrein naar Karlovy Vary verdwijnt, vanaf december moet je bijna een uur wachten in Cheb als je van Bayern naar Noord-Bohemen wilt.
De omgeklapte dienstregeling is hier niet volledig debet aan. De RE30 neemt in de huidige dienstregeling een treinstel mee als RE33 die vanaf Nürnberg een eigen treinnummer heeft en in Pegnitz vleugelt. De extra overstap in Marktredwitz staat er nu in als een overstap van een betrekkelijk haalbare 12 minuten, maar als DB besluit om een treinstel van de RE31 in Marktredwitz af te trappen en als RE33 te laten rijden wordt deze koppeling niet om zeep geholpen en blijft de rechtstreeks verbinding tussen Nürnberg en Cheb bestaan met licht gewijzigde tijden vanaf Marktredwitz. Voor internationale reizigers via Cheb lijkt de ongewijzigde reistijd naar Praha mij overigens belangrijker dan de richting Karlovy Vary, waarvan de gewijzigde dienstregeling op het grenstraject de hoofdreden is dat de aansluiting niet meer bestaat. De trein waarmee ik dit traject op 23 augustus jl. heb afgelegd komt bijvoorbeeld vanaf december planmatig drie minuten later aan in Cheb.
Hier wat achtergrondinformatie:

https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... n-db-regio

https://www.br.de/nachrichten/bayern/re ... er,ToZco7c

Er staat wel dat er 1x/2 uur een overstap in Marktredwitz nodig is om vanuit Nürnberg naar Cheb te reizen en juist de pendeltrein Marktredwitz-Cheb sluit in Cheb aan op de trein naar Plzen en Praha.

Ik zie ook forse uitbreidingen in het Expressnetz-Nordostbayern terwijl de Walvissen (BR641) vanaf december niet meer ingezet worden tussen Lichtenfels en Bayreuth/Hof.

Schwandorf-Regensburg gaat van 4 treinen per 2 uur naar 6 treinen per 2 uur.

Nürnberg-Bayreuth gaat van 3 treinen per 2 uur naar 4 treinen per 2 uur.

Nürnberg-Bamberg (ander concessiegebied) gaat ook van 3 treinen per 2 uur naar 4 treinen per 2 uur.

Er komt 1x per 2 uur een directe trein tussen Bayreuth en Coburg. Alleen Lichtenfels-Hof gaat van 1x per uur maar 1x per 2 uur rechtstreeks, op het andere uur moet worden overgestapt in Trebgast.
umbusko schreef: wo 11 okt 2023, 09:21 Hoera… -0- Wat gebeurt er eigenlijk met Pomezí nad Ohří en Cheb-Skalka? Daar zie ik nu geen stoppende treinen meer.
De RB95 tussen Hof en Marktredwitz via Cheb staat wel in de reisplanner (1x per 2 uur), maar zonder de Tsjechische stations waar deze trein wel stopt. Ik vermoed dat de Tsjechische stations waar de RB95 wel stopt nog moeten worden weergegeven in de reisplanner.

Verder zie ik in NRW dat de RB52 weer van Dortmund naar Lüdenscheid gaat rijden, de RB23 weer van Bonn naar Bad Münstereifel gaat rijden (vanaf 26 februari) en dat de RE11 ieder uur tussen Düsseldorf en Kassel gaat rijden.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 11 okt 2023, 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: wo 06 sep 2023, 10:59 De oude rijtuigen kunnen gewoon gekoppeld aan de nieuwe Nightjet-stammen worden. Dat gaat dan ook gebeuren totdat de nieuwe Nightjet-treinen ook naar Amsterdam gaan rijden.
Het lijkt echt zo te worden, want de Nightjets naar Wien en Hamburg rijden vanaf december onveranderd samen en met rangeerwerk in Nürnberg. De trein van Wien naar Brussel rijdt zoals ik schreef voortaan via München en Mannheim.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ArrivaBas »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:24 Hier wat achtergrondinformatie:

https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... n-db-regio

https://www.br.de/nachrichten/bayern/re ... er,ToZco7c

Er staat wel dat er 1x/2 uur een overstap in Marktredwitz nodig is om vanuit Nürnberg naar Cheb te reizen en juist de pendeltrein Marktredwitz-Cheb sluit in Cheb aan op de trein naar Plzen en Praha.
umbusko schreef: wo 11 okt 2023, 09:21 Hoera… -0- Wat gebeurt er eigenlijk met Pomezí nad Ohří en Cheb-Skalka? Daar zie ik nu geen stoppende treinen meer.
De RB95 tussen Hof en Marktredwitz via Cheb staat wel in de reisplanner (1x per 2 uur), maar zonder de Tsjechische stations waar deze trein wel stopt. Ik vermoed dat de Tsjechische stations waar de RB95 wel stopt nog moeten worden weergegeven in de reisplanner.
Dat is dus de huidige situatie, dat je elk uur een verbinding Nürnberg-Cheb hebt, waarvan één keer per twee uur met een overstap. De rechtstreekse verbinding sluit nu met een nette overstap van elf minuten aan aan op de elke twee uur rijdende IC naar Plzeň en Praha via Mariánské Lázně.
In het persbericht staat dan weer dat die elk uur moet gaan rijden. Aangezien de RB95 door de Oberpfalzbahn gereden wordt is het mij een raadsel of dit een derde trein per twee uur gaat betekenen, of dat er een knip in Cheb komt in de trein die overal stopt tussen Cheb en Marktredwitz.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door OV-Hobbyist »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:24
https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... n-db-regio

Er staat wel dat er 1x/2 uur een overstap in Marktredwitz nodig is om vanuit Nürnberg naar Cheb te reizen en juist de pendeltrein Marktredwitz-Cheb sluit in Cheb aan op de trein naar Plzen en Praha.
In het artikel staat dat er vanaf de nieuwe dienstregeling elk uur een direkte trein van Nürnberg naar Cheb gaat.

Als ik de dienstregeling bekijk wordt de "pendeltrein" gesplitst/gecombineerd met het deel van/naar Hof.

Het 1x/2 uur overstappen is de huidige situatie en is dus niet meer nodig vanaf drgl 2024.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

ArrivaBas schreef: wo 11 okt 2023, 20:02
Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:24 Hier wat achtergrondinformatie:

https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... n-db-regio

https://www.br.de/nachrichten/bayern/re ... er,ToZco7c

Er staat wel dat er 1x/2 uur een overstap in Marktredwitz nodig is om vanuit Nürnberg naar Cheb te reizen en juist de pendeltrein Marktredwitz-Cheb sluit in Cheb aan op de trein naar Plzen en Praha.
umbusko schreef: wo 11 okt 2023, 09:21 Hoera… -0- Wat gebeurt er eigenlijk met Pomezí nad Ohří en Cheb-Skalka? Daar zie ik nu geen stoppende treinen meer.
De RB95 tussen Hof en Marktredwitz via Cheb staat wel in de reisplanner (1x per 2 uur), maar zonder de Tsjechische stations waar deze trein wel stopt. Ik vermoed dat de Tsjechische stations waar de RB95 wel stopt nog moeten worden weergegeven in de reisplanner.
Dat is dus de huidige situatie, dat je elk uur een verbinding Nürnberg-Cheb hebt, waarvan één keer per twee uur met een overstap. De rechtstreekse verbinding sluit nu met een nette overstap van elf minuten aan aan op de elke twee uur rijdende IC naar Plzeň en Praha via Mariánské Lázně.
In het persbericht staat dan weer dat die elk uur moet gaan rijden. Aangezien de RB95 door de Oberpfalzbahn gereden wordt is het mij een raadsel of dit een derde trein per twee uur gaat betekenen, of dat er een knip in Cheb komt in de trein die overal stopt tussen Cheb en Marktredwitz.
Nu: 1x/2 uur RE Nürnberg-Marktredwitz-Cheb (sluit aan op de IC Cheb-Plzen-Praha)
1x/2 uur RB95 Marktredwitz-Cheb-Hof (sluit aan op de RE Nürnberg-Marktredwitz-Hof)

Straks: 1x/2 uur RE Marktredwitz-Cheb (sluit aan op de IC Cheb-Plzen-Praha en de RE Nürnberg-Marktredwitz-Hof)
1x/2uur RE Nürnberg-Marktredwitz-Cheb
1x/2uur RB95 Marktredwitz-Cheb-Hof (sluit aan op de RE Nürnberg-Marktredwitz-Cheb)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 784
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door verfmeer »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:24 Nürnberg-Bamberg (ander concessiegebied) gaat ook van 3 treinen per 2 uur naar 4 treinen per uur.
En de IC Kalsruhe - Stuttgart - Nürnberg wordt doorgetrokken naar Jena en Leipzig, waardoor er 1x per 2 uur nog een extra reismogelijkheid bij komt tussen Nürnberg en Bamberg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Nitein-Repart schreef: wo 11 okt 2023, 19:24 De RB95 tussen Hof en Marktredwitz via Cheb staat wel in de reisplanner (1x per 2 uur), maar zonder de Tsjechische stations waar deze trein wel stopt. Ik vermoed dat de Tsjechische stations waar de RB95 wel stopt nog moeten worden weergegeven in de reisplanner.
Oh, inderdaad, daar had ik even overheen gekeken. Wat ik dan niet helemaal begrijp is waarom die RE's uit Nürnberg dan ook allebei gaan stoppen in Arzberg. (Nürnberg-Cheb in Arzberg en in Schirnding, Marktredwitz-Cheb alleen in Arzberg.) Vroeger was er überhaupt geen stop, in de huidige situatie stopt Nürnberg-Cheb alleen in Schirnding. Sindsdien duurt de rit alleen maar langer en er stapt geen hond in of uit. Of nou ja, de in- en uitstappers zijn op één hand te tellen. Laat die lekker met de RB gaan, zeker nu deze in Marktredwitz aansluit op de RE.

Ik ben sowieso benieuwd hoe robuust het allemaal wordt, want het is nu al een hele puzzel met dat enkelspoor. En dan nog een overstap in Marktredwitz erbij op de uren met internationale aansluiting, en de extra stops in Arzberg en Schirnding. :X
ArrivaBas schreef: wo 11 okt 2023, 12:19 Voor internationale reizigers via Cheb lijkt de ongewijzigde reistijd naar Praha mij overigens belangrijker dan de richting Karlovy Vary, waarvan de gewijzigde dienstregeling op het grenstraject de hoofdreden is dat de aansluiting niet meer bestaat.
Een uurdienst op Marktredwitz-Cheb (+ een RB 1x/2 uur), maar desondanks een overstap van 60 minuten, is toch wel erg vervelend. :X Overigens sluit ik niet uit dat de Tsjechen hun trein naar Karlovy Vary wellicht nog een paar minuten kunnen verschuiven. Zij hebben hun dienstregeling immers nog niet bekend gemaakt, misschien verandert daar nog wat. Wat DB weergeeft zou ik nog niet 100% vertrouwen.
ArrivaBas schreef: wo 11 okt 2023, 12:19 De extra overstap in Marktredwitz staat er nu in als een overstap van een betrekkelijk haalbare 12 minuten, maar als DB besluit om een treinstel van de RE31 in Marktredwitz af te trappen en als RE33 te laten rijden wordt deze koppeling niet om zeep geholpen en blijft de rechtstreeks verbinding tussen Nürnberg en Cheb bestaan met licht gewijzigde tijden vanaf Marktredwitz.
Dat klinkt leuk, maar ik vrees dat er gewoon te weinig stellen voor gaan zijn. Zo te zien kan er nu één stel Nürnberg - Cheb - Marktredwitz - Cheb - Nürnberg rijden met keringen van 10 minuten in Cheb en een korte kering van 6 minuten in Marktredwitz: totaal 70 minuten tussen eerste aankomst en laatste vertrek in Cheb. In de huidige dienstregeling staat de trein 74 minuten in Cheb herrie te maken, dus zo lijkt het evenveel materieel te gaan kosten. (M.u.v. het gat van 4 uur in de ochtend dat wordt gerepareerd.) Die 4 minuten verschil zitten hem dan in het 2x stoppen in Arzberg van/naar Nürnberg.

Voor zover ik weet, rijdt de tak via Marktredwitz (of dat nou naar Hof is of naar Cheb) vanuit Nürnberg namelijk altijd maar met 1 stel. Als die met 2 stellen zou rijden, kun je er natuurlijk prima één afsplitsen. Maar als dat niet zo is en als je toch ook de stellen van de extra ritten tussen Cheb en Marktredwitz naar Nürnberg mee wilt laten rijden, is zo'n stel pas na 4 uur weer terug in Cheb. In feite ben je dat dan 3 uur "kwijt" en nu zegt mijn intuïtie dat het dan ook 3 extra stellen kost, maar misschien zie ik daar iets over het hoofd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

MetroRET schreef: wo 06 sep 2023, 14:42
Suus schreef: wo 06 sep 2023, 10:59 De oude rijtuigen kunnen gewoon gekoppeld aan de nieuwe Nightjet-stammen worden. Dat gaat dan ook gebeuren totdat de nieuwe Nightjet-treinen ook naar Amsterdam gaan rijden.
Waar is dat bevestigd ?
Toevallig ontdekt: https://www.youtube.com/watch?v=5BEA_uQwmnM
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door OV-Hobbyist »

umbusko schreef: do 12 okt 2023, 11:33.

Voor zover ik weet, rijdt de tak via Marktredwitz (of dat nou naar Hof is of naar Cheb) vanuit Nürnberg namelijk altijd maar met 1 stel.
De RE 31 naar Hof rijdt best wel vaak met 2 stellen, afgelopen woensdag stond zelfs een RE 31 met 3 stellen aangekondigd in Hof.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Oh, dat klinkt dan wel interessant. Op de uren met de RE 30/RE 33 (Hof via Bayreuth + Cheb via Marktredwitz) rijdt in ieder geval altijd maar 1 stel naar Cheb, en de overige 2 of 3 naar Hof of sommige stellen ingekort tot Bayreuth. Blijkbaar is Hof dus de plaats die de meeste reizigers op de RE 31 trekt (want voor Kirchenlaibach of Marktredwitz volstaat duidelijk één stel). Dan blijft toch de vraag of een stel in Marktredwitz achterlaten oké is om de reizigers naar Hof alsnog te kunnen vervoeren. Het zou wel een stuk vriendelijker zijn voor de internationale reizigers.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Ook Drehscheibe wordt geklaagd dat door het verschuiven van de tijden van de RE50 tussen Nürnberg en Regensburg de aansluitingen in Regensburg flink slechter worden. De aansluitingen in Nürnberg op de ICE's naar Frankfurt, NRW en Berlin worden juist een stuk beter.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Ik zat net ook even te neuzen op Drehscheibe en blijkbaar is de ingeladen dienstregeling voor Marktredwitz - Cheb fout. -0- Zie hier en verdere berichten. Ze zijn het niet allemaal met elkaar eens, maar:
  • Op spoor 5 in Marktredwitz moet nog een Zugdeckungssignal geplaatst worden om treinen te kunnen combineren. Dit hoopt men in december 2024 voor elkaar te hebben...
  • Tot die tijd gaat er (volgens één bericht) een RE Marktredwitz - Cheb en een RB95 Marktredwitz - Cheb rijden, en geen directe treinen Nürnberg - Cheb. Dat is dus de situatie die een uur is omgeklapt, zodat er in Marktredwitz op de uren waar nu nog doorgaand verkeer is moet worden overgestapt. De RE's Nürnberg - Cheb op het andere uur gaan blijkbaar niet rijden (?)
  • Een ander blijft herhalen dat juist de RB95 tot Hof-Aš-Cheb wordt ingekort. Dat zou betekenen: een snelle RE en een stoppende RE, maar ook dan allebei slechts tussen Marktredwitz en Cheb.
Ik snap het allemaal niet meer (wie moet met wie in Marktredwitz combineren?!), maar dit wordt bepaald geen feest.

Verder lees ik dat de RJ 256/257 Berlin-Praha-Graz (eerste trein naar Praha, laatste trein naar Berlin) pas weer vanaf maart gaan rijden. -0- Wat ook al niet helpt, is dat er op vrijdag- en zondagavond een extra ICE Dresden-Berlin rijdt, maar dat EC 458 (die een hele hoop lucht vervoert van Praha naar Leipzig en een paar rijtuigen meestuurt met de nightjet Berlin - Leipzig - Zürich) 6 minuten na het vertrek van die ICE in Dresden aankomt. -0-
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Feit en fictie willen op Drehscheibe nog al eens door elkaar lopen en dat is lastig.

Ik denk dat er 1x/2 uur een RE Nürnberg-Marktredwitz gaat rijden die aansluit op de RB95 naar Cheb. Mochten de werkzaamheden bij Marktredwitz klaar zijn, dan zou de RB95 ingekort worden tot Hof-Cheb en gaat de RE Nürnberg-Marktredwitz doorrijden naar Cheb waarbij er op alle tussenliggende stations gestopt worden.

Het andere uur rijdt de RE Nürnberg-Marktredwitz-Hof en een RE Marktredwitz-Cheb die in Cheb aansluiting geeft op de IC naar Plzen en Praha. Als de werkzaamheden bij Marktredwitz klaar zijn dan kan er 1x/2 uur gesplitst en gecombineerd worden in Marktredwitz.

Als de RE Nürnberg-Marktredwitz-Cheb helemaal wegvalt dan heeft Marktredwitz en Kirchenlaibach slechts 1x/2 uur een RE naar Nürnberg en dat is een forse verslechtering ten opzichte van de huidige situatie. Dat lijkt mij niet helemaal realistisch.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten