Spoordienstregeling Duitsland 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Go Rheinland (ex-NVR) heeft de aanmeldingen voor treinpaden voor 2024 bekend gemaakt:

https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf

- Volledige heropening van de Eifelbahn tussen Köln en Trier, maar met elke nacht een stremming van acht uur voor werken
- Verlenging RE18 naar Luik (zie ook in de betreffende topic)
- Heropening RB20 tussen Stolberg Hbf. en Eschweiler en tussen Stolberg-Rathaus en Altstadt nog onzeker
- RE29 nieuw met trek-duwtreinen en nieuwe rijtijden (nieuwe aankomst Aachen .22/vertrek .36)
- Ahrtalbahn nog steeds niet verder dan Walporzheim
- Extra ritten in de avond en nacht van de S11 tussen Worringen en Dormagen
- Heropening S23 (voormalig RB23) Euskirchen-Bad Münstereifel, behalve de halte Zuckerfabrik, deze gaat niet meer open
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door metrophil »

En waarschijnlijk ook RE18 Aken - Heerlen - Eindhoven
Groetjes uit Duitsland
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Waarschijnlijk is een groot woord, maar het is in onderzoek. Idee lijkt te zijn om de paden van de 3900 te gebruiken wanneer deze 's avonds in een uurdienst naar Sittard pendelt en de RE 18 zelf ook een uurdienst heeft naar Maastricht. Maar de RE 18 heeft een ruimere periode waarin een uurdienst gereden wordt dan de 3900 dus die paden zijn niet altijd beschikbaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Meltrain »

De RE18 rijdt (in principe) toch altijd van/naar Maastricht?
Of komen er volgend jaar 's avonds extra ritten (Aachen -) Herzogenrath - Heerlen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk. De RE18 bestaat uit twee treinseries, eigenlijk zouden beide naar Aken moeten rijden maar dat kan dus niet vanwege de infrastructuur in Duitsland. Maar dan krijg je dus de situatie dat de 'verkeerde' treinserie naar Luik gaat en je dus Luik - Herzogenrath en Vise - Aken krijgt. Overdag niet zo'n probleem, maar als men 's avonds wilt uitsnijden naar een uurdienst is dat wat onhandig. Daar moet men dus iets op verzinnen, maar ik kan niet opmaken uit het bericht hoe men dat denkt op te lossen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Vermoedelijk gaat de trein uit Luik dan keren in Maastricht en die uit Aken in Heerlen? (Al dan niet met verlenging naar Eindhoven.) Tussen Maastricht en Heerlen blijft dan alleen de stoptrein over (of men zou daar extra sneltreinen met binnenlands materieel moeten inleggen, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk).

Veel meer zal niet gaan: voor Aken-Eindhoven heb je 4 stellen nodig, Maastricht-Luik 2, houd je er 2 over.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Aanstaande december gaat de dienstregeling in de Oberpfalz behoorlijk op de schop. De RE2 (München-Hof) wordt een uur verschoven en gaat los van de RE25 (München-Praag) rijden, op München-Schwandorf komt een uursdienst. De RE50 (Nürnberg-Regensburg-München) rijdt enkel Nürnberg-Regensburg.

Het hele Expressnetz-Nordostbayern wordt in principe een uur verschoven, vanwege het verschuiven van de RE2. De RE33 (Nürnberg-Cheb) gaat ieder uur rijden om in Cheb aansluiting te bieden op de RE naar Karlovy Vary en de RE naar Plzen en Praag. De RE32 (Nürnberg-Bayreuth) gaat in het weekend 1x per uur rijden zodat er in het weekend ieder half uur een trein rijdt tussen Nürnberg en Bayreuth. De RE30 (Nürnberg-Bayreuth-Hof), de RE31 (Nürnberg-Marktredwitz-Hof), RE32 (Bamberg-Bayreuth), RE35 (Bamberg-Hof), RE38 (Lichtenfels-Bayreuth) en RE39 (Lichtenfels-Hof) worden een uur verschoven. Of de RB13 (Leipzig-Gera-Hof) nog een uur verschoven wordt om in Hof aansluiting te blijven bieden op de RE2 naar Regensburg en München is nog onbekend.

Meer info: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9878737

En: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9917983
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 01 mar 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door diederickx »

Je links doen het niet. Die drie puntjes zijn niet zo zinvol.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Bij mij lukt het en de drie puntjes worden door het forum automatisch creeerd, als het om lange links gaat. ;)
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door diederickx »

Nu lukt het wel ja. Nitein-Ripart heeft na mijn klacht de links verbeterd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

- Nieuwe RE62 Rheine-Löhne elke 2 uur
- RE11 elke uur van Paderborn naar Kassel (nu elke 2 uur)
- ICE Köln/Ruhrgebiet-Berlin: In de ene uur zoals nu met splitsen in Hamm, in de andere uur een doorgaande trein Köln-Ruhrgebiet-Berlin (met nieuwe halte in Minden ter vervanging van IC 77) plus een doorgaande trein Bonn-Köln-Hagen-Berlin
- IC Köln-Ruhrgebiet-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden met KISS in plaats van IC2

Bron: https://sitzungsdienst.kdz-ws.net/gkz97 ... 9-2023.pdf
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MaartenD »

Gaan die twee nieuwe ICE's dan op blokafstand van elkaar rijden, zeg maar zelfde vertrektijden in Keulen en Düsseldorf maar die uit Keulen is nu 5 minuten eerder in Hamm en rijdt vanaf Hamm dus 5 minuten op de trein uit Düsseldorf vooruit?
Hebben ze in Bielefeld veel aan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

Feitelijk wel, want de ICE die via de Roerpot rijdt wordt een "langer ICE", de capaciteit gaat dan ook omhoog. Ook gaat de ICE die niet koppelt in Hamm extra in Minden stoppen, ter vervanging van de IC Amsterdam - Berlijn.

(Zie anders ter verduidelijking de dienstregeling op Grahnert, wijzigingen voorbehouden)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Dan valt deze toch wel op als bijzonderheid.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100119 :o
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Meltrain »

Wat is er precies bijzonder aan? Ik weet te weinig van het Duitse spoorwegnet om het te snappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Een RJ, zover Duitsland in (momenteel niet verder dan Frankfurt 1x/dag).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Daniel »

@Meltrain: Nou hoef je voor deze niet echt expert te zijn... het is een Railjet (= merk van de OeBB) die helemaal nergens Oostenrijk in komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

Het nummer wijst wel op een logische verklaring, in de drgl 2024 zou de IC 118/119 (nu Dortmund - Innsbruck) dan omgezet worden in een RJ 118/119 van/tot Hannover. Nu de sporen tussen Stuttgart en Bregenz doorgaand geëlektrificeerd zijn is dat prima mogelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MaartenD »

Je kunt twee stellen Railjet rijden en vleugelen. (A)
qiribi
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 21:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door qiribi »

MetroRET schreef: ma 06 mar 2023, 22:53 Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Suus »

Er is al langer sprake van het verdwijnen van de Eurocity's die helemaal naar Hamburg rijden. Die treinen worden getrokken door een 101 in Duitsland, maar de 101 gaat uitstromen. Aangezien er niet echt een alternatief is, houdt dat in dat voor de meeste getrokken 200 km/uur snelle treinen van DB Fernverkehr een alternatief moet komen, en die is hier niet. De Eurocity's naar Tsjechië rijden met Vectron's van CD, de IC Nederland - Duitsland in een interim-periode met Vectron's van NS, de Eurocity's naar Italië met 1216 van ÖBB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

qiribi schreef: di 07 mar 2023, 08:57
MetroRET schreef: ma 06 mar 2023, 22:53 Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... e_fahrplan
Dus geen (dubbele) ICE Amsterdam-Basel meer, dat was tenslotte de ICE 105.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door sirvinniei »

Die trein bereikte toch vaak zijn eindpunt niet. Ik denk dat de Nightjet over zo'n lange reisafstand een veel beter alternatief is (in sommige gevallen wel een stuk duurder).
Ik heb geen onderschrift
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Nee oke, maar wordt er dan ook niet gesneden in capaciteit Amsterdam-Köln, door het wegvallen van de immens populaire 105.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten