Spoordienstregeling Duitsland 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Suus »

Het is een concept, ik verwacht dat de kip met de gouden eieren niet zomaar naar het slachthuis wordt gestuurd, ook al is het met het huidige gebrek aan dienstvaardige treinstellen eigenlijk een onding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door en-es »

De dagverbinding Amsterdam-Basel is al tientallen jaren een begrip. Ofwel als D-trein, TEE, EC of ICE.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Waarbij het vroeger dus zelfs 2 dagtreinen waren, verdeeld over 28 rijtuigen (2 ervan restauratie), dat is toch net ietsjes meer meer dan 2xBR406.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Reiziger Delft »

Deze database op fernbahn.de is voor 2024 fictief; treinen die afwijken van het basisuurpatroon (zoals de 104/105) staan er vaak niet in.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Hoezo wijken de 105/104 af van een patroontijd ?
Ze rijden toch gewoon in een 2uursdienst tussen de 103 en 107 resp. 106 en 102.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door henrivanderweijden »

De 105/104 wijken af omdat de normale 2-uurs dienst (Ruhrgebiet)- Köln hbf- Basel SBB rijdt. De 105/104 rijden van/naar Asd. Verder rijden de 105/104 een half uur verschoven tov normale ICE's naar Amsterdam.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door henrivanderweijden »

MetroRET schreef: di 07 mar 2023, 10:52 Nee oke, maar wordt er dan ook niet gesneden in capaciteit Amsterdam-Köln, door het wegvallen van de immens populaire 105.
Nee, als het klopt wat Fernbahn zegt komt er een strakke 2 uurs dienst Asd - Frankfurt van 6.38 t/m 20.38 uur. Dat is 2 treinen en 1 stel meer dan nu. Al is die van 20.38 uur in mijn ogen overbodig want daar rijdt ook de Nightjet met 8 zitrijtuigen om ongeveer die tijd.
Frankfurt - A'dam krijgt 1 trein en 1 stel meer, ook in een 2-uurs dienst. Logisch want in deze richting rijdt momenteel 1 trein meer dan de andere kant op ;)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Wel fijn dat je dan een overstap van een minuut of 90 krijg, om vanuit Nederland over te stappen richting Basel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

De dienstregeling op Grahnert is maar een schets, trein 105 gaat niet zomaar verdwijnen volgend jaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

We gaan het zien. :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Kan zijn dat de Duitse en Nederlandse dienstregelingen nog niet op elkaar afgestemd zijn, vertrektijden van de IC Berlijn uit Amsterdam op die site komen ook niet overeen met de Nederlandse dienstregeling.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Wat gaat het pad dan worden binnen Nederland ?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Gewoon grotendeels het bestaande pad met wat minuutwijzigingen, zo'n half minuutje eerder uit Amsterdam en half minuutje later in Hilversum. Versnelling vind pas na Deventer plaats door Almelo over te slaan.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Maar hoe kom je daarmee 7 min eerder aan in Bh ?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Door stevig door te rijden :D Almelo was natuurlijk een lange stop, daar doorrijden win je dus al 5 minuten mee, en Hengelo - Bentheim was ook een traag pad (IC Berlijn had daar evenveel rijtijd als de RB61 die nog in Oldenzaal stopte).
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door henrivanderweijden »

MetroRET schreef: di 07 mar 2023, 15:35 Wel fijn dat je dan een overstap van een minuut of 90 krijg, om vanuit Nederland over te stappen richting Basel.
Een overstap in Frankfurt is normaal zo'n 20 minuten ri Basel en Zürich.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door DDietzen »

Het huidige pad tussen Dv en Bh zit inderdaad aardig ruim in z'n jas (lange rijtijden en halteertijden). Nu al rijdt de snelste IC Berlijn Dv-Aml in 23 minuten en Aml-Hgl in 10 minuten. Met die rijtijden zou je om :18 (de huidige tijd) vertrekken in Dv en sta je al om :51 in Hgl.

Door het niet meer afremmen en optrekken in Aml win je nog wat extra secondes, maar wellicht gaan die er ook weer vanaf met snelheidsbeperkingen tot 100 km/h voor de Vectron, al weet ik niet meer precies uit m'n hoofd op welke baanvakken die precies zaten.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Tussen Deventer en Bad Bentheim heeft men ook toestemming om gekregen om 130km/u te rijden, anders zou men het niet halen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de 143/1529, 147/1537, 241/1561, 148/1548 en 146/1556 ?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door dennistd »

Het snelle pad is sowieso niet meer mogelijk voor de IC Berlijn. Eventueel zou je daarin een binnenlandse voor- of natrein in kunnen leggen als dat nodig is voor de capaciteit.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Bemined »

Er is ruimte voor een voor-/natrein in het goederenpad maar ik weet niet of het nodig gaat zijn, doordat de IC Berlijn een uur verschoven wordt gaat deze niet meer midden in de middagspits uit Amsterdam weg.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Dat probleen speelde zich toch enkel bij de 241/1561. Bij de overige in principe niks.

Komen door de gewijzigde uursligging, ook nog een treinpaar bij, zoals bij Fernbahn al wordt gesuggereed ?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

Dat is al zeker, de Berlijntrein gaat ook een uur geklapt worden en voortaan vanaf de even uren vanuit Amsterdam vertrekken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Ja, dat werd al gezegd, waarbij dus de vraag was, of er dus 6-18 of 6-20u vertrokken werd uit Amsterdam.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10368760

Vanaf juni 2024 gaat er ook iedere twee uur een RE tussen Erfurt, Coburg, Bamberg en Nürnberg rijden, grotendeels over de hogesnelheidslijn. Voor deze RE-verbinding worden zesdelige Desiro HC's ingezet. Een behoorlijk interessante verbinding als je het mij vraagt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten