Spoordienstregeling Duitsland 2024
Spoordienstregeling Duitsland 2024
Go Rheinland (ex-NVR) heeft de aanmeldingen voor treinpaden voor 2024 bekend gemaakt:
https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf
- Volledige heropening van de Eifelbahn tussen Köln en Trier, maar met elke nacht een stremming van acht uur voor werken
- Verlenging RE18 naar Luik (zie ook in de betreffende topic)
- Heropening RB20 tussen Stolberg Hbf. en Eschweiler en tussen Stolberg-Rathaus en Altstadt nog onzeker
- RE29 nieuw met trek-duwtreinen en nieuwe rijtijden (nieuwe aankomst Aachen .22/vertrek .36)
- Ahrtalbahn nog steeds niet verder dan Walporzheim
- Extra ritten in de avond en nacht van de S11 tussen Worringen en Dormagen
- Heropening S23 (voormalig RB23) Euskirchen-Bad Münstereifel, behalve de halte Zuckerfabrik, deze gaat niet meer open
https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf
- Volledige heropening van de Eifelbahn tussen Köln en Trier, maar met elke nacht een stremming van acht uur voor werken
- Verlenging RE18 naar Luik (zie ook in de betreffende topic)
- Heropening RB20 tussen Stolberg Hbf. en Eschweiler en tussen Stolberg-Rathaus en Altstadt nog onzeker
- RE29 nieuw met trek-duwtreinen en nieuwe rijtijden (nieuwe aankomst Aachen .22/vertrek .36)
- Ahrtalbahn nog steeds niet verder dan Walporzheim
- Extra ritten in de avond en nacht van de S11 tussen Worringen en Dormagen
- Heropening S23 (voormalig RB23) Euskirchen-Bad Münstereifel, behalve de halte Zuckerfabrik, deze gaat niet meer open
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
- Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
En waarschijnlijk ook RE18 Aken - Heerlen - Eindhoven
Groetjes uit Duitsland
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Waarschijnlijk is een groot woord, maar het is in onderzoek. Idee lijkt te zijn om de paden van de 3900 te gebruiken wanneer deze 's avonds in een uurdienst naar Sittard pendelt en de RE 18 zelf ook een uurdienst heeft naar Maastricht. Maar de RE 18 heeft een ruimere periode waarin een uurdienst gereden wordt dan de 3900 dus die paden zijn niet altijd beschikbaar.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
De RE18 rijdt (in principe) toch altijd van/naar Maastricht?
Of komen er volgend jaar 's avonds extra ritten (Aachen -) Herzogenrath - Heerlen?
Of komen er volgend jaar 's avonds extra ritten (Aachen -) Herzogenrath - Heerlen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk. De RE18 bestaat uit twee treinseries, eigenlijk zouden beide naar Aken moeten rijden maar dat kan dus niet vanwege de infrastructuur in Duitsland. Maar dan krijg je dus de situatie dat de 'verkeerde' treinserie naar Luik gaat en je dus Luik - Herzogenrath en Vise - Aken krijgt. Overdag niet zo'n probleem, maar als men 's avonds wilt uitsnijden naar een uurdienst is dat wat onhandig. Daar moet men dus iets op verzinnen, maar ik kan niet opmaken uit het bericht hoe men dat denkt op te lossen.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Vermoedelijk gaat de trein uit Luik dan keren in Maastricht en die uit Aken in Heerlen? (Al dan niet met verlenging naar Eindhoven.) Tussen Maastricht en Heerlen blijft dan alleen de stoptrein over (of men zou daar extra sneltreinen met binnenlands materieel moeten inleggen, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk).
Veel meer zal niet gaan: voor Aken-Eindhoven heb je 4 stellen nodig, Maastricht-Luik 2, houd je er 2 over.
Veel meer zal niet gaan: voor Aken-Eindhoven heb je 4 stellen nodig, Maastricht-Luik 2, houd je er 2 over.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Aanstaande december gaat de dienstregeling in de Oberpfalz behoorlijk op de schop. De RE2 (München-Hof) wordt een uur verschoven en gaat los van de RE25 (München-Praag) rijden, op München-Schwandorf komt een uursdienst. De RE50 (Nürnberg-Regensburg-München) rijdt enkel Nürnberg-Regensburg.
Het hele Expressnetz-Nordostbayern wordt in principe een uur verschoven, vanwege het verschuiven van de RE2. De RE33 (Nürnberg-Cheb) gaat ieder uur rijden om in Cheb aansluiting te bieden op de RE naar Karlovy Vary en de RE naar Plzen en Praag. De RE32 (Nürnberg-Bayreuth) gaat in het weekend 1x per uur rijden zodat er in het weekend ieder half uur een trein rijdt tussen Nürnberg en Bayreuth. De RE30 (Nürnberg-Bayreuth-Hof), de RE31 (Nürnberg-Marktredwitz-Hof), RE32 (Bamberg-Bayreuth), RE35 (Bamberg-Hof), RE38 (Lichtenfels-Bayreuth) en RE39 (Lichtenfels-Hof) worden een uur verschoven. Of de RB13 (Leipzig-Gera-Hof) nog een uur verschoven wordt om in Hof aansluiting te blijven bieden op de RE2 naar Regensburg en München is nog onbekend.
Meer info: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9878737
En: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9917983
Het hele Expressnetz-Nordostbayern wordt in principe een uur verschoven, vanwege het verschuiven van de RE2. De RE33 (Nürnberg-Cheb) gaat ieder uur rijden om in Cheb aansluiting te bieden op de RE naar Karlovy Vary en de RE naar Plzen en Praag. De RE32 (Nürnberg-Bayreuth) gaat in het weekend 1x per uur rijden zodat er in het weekend ieder half uur een trein rijdt tussen Nürnberg en Bayreuth. De RE30 (Nürnberg-Bayreuth-Hof), de RE31 (Nürnberg-Marktredwitz-Hof), RE32 (Bamberg-Bayreuth), RE35 (Bamberg-Hof), RE38 (Lichtenfels-Bayreuth) en RE39 (Lichtenfels-Hof) worden een uur verschoven. Of de RB13 (Leipzig-Gera-Hof) nog een uur verschoven wordt om in Hof aansluiting te blijven bieden op de RE2 naar Regensburg en München is nog onbekend.
Meer info: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9878737
En: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9917983
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 01 mar 2023, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Je links doen het niet. Die drie puntjes zijn niet zo zinvol.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Bij mij lukt het en de drie puntjes worden door het forum automatisch creeerd, als het om lange links gaat.
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Nu lukt het wel ja. Nitein-Ripart heeft na mijn klacht de links verbeterd.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
- Nieuwe RE62 Rheine-Löhne elke 2 uur
- RE11 elke uur van Paderborn naar Kassel (nu elke 2 uur)
- ICE Köln/Ruhrgebiet-Berlin: In de ene uur zoals nu met splitsen in Hamm, in de andere uur een doorgaande trein Köln-Ruhrgebiet-Berlin (met nieuwe halte in Minden ter vervanging van IC 77) plus een doorgaande trein Bonn-Köln-Hagen-Berlin
- IC Köln-Ruhrgebiet-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden met KISS in plaats van IC2
Bron: https://sitzungsdienst.kdz-ws.net/gkz97 ... 9-2023.pdf
- RE11 elke uur van Paderborn naar Kassel (nu elke 2 uur)
- ICE Köln/Ruhrgebiet-Berlin: In de ene uur zoals nu met splitsen in Hamm, in de andere uur een doorgaande trein Köln-Ruhrgebiet-Berlin (met nieuwe halte in Minden ter vervanging van IC 77) plus een doorgaande trein Bonn-Köln-Hagen-Berlin
- IC Köln-Ruhrgebiet-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden met KISS in plaats van IC2
Bron: https://sitzungsdienst.kdz-ws.net/gkz97 ... 9-2023.pdf
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Feitelijk wel, want de ICE die via de Roerpot rijdt wordt een "langer ICE", de capaciteit gaat dan ook omhoog. Ook gaat de ICE die niet koppelt in Hamm extra in Minden stoppen, ter vervanging van de IC Amsterdam - Berlijn.
(Zie anders ter verduidelijking de dienstregeling op Grahnert, wijzigingen voorbehouden)
(Zie anders ter verduidelijking de dienstregeling op Grahnert, wijzigingen voorbehouden)
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Dan valt deze toch wel op als bijzonderheid.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100119
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100119
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Wat is er precies bijzonder aan? Ik weet te weinig van het Duitse spoorwegnet om het te snappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Een RJ, zover Duitsland in (momenteel niet verder dan Frankfurt 1x/dag).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
@Meltrain: Nou hoef je voor deze niet echt expert te zijn... het is een Railjet (= merk van de OeBB) die helemaal nergens Oostenrijk in komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Het nummer wijst wel op een logische verklaring, in de drgl 2024 zou de IC 118/119 (nu Dortmund - Innsbruck) dan omgezet worden in een RJ 118/119 van/tot Hannover. Nu de sporen tussen Stuttgart en Bregenz doorgaand geëlektrificeerd zijn is dat prima mogelijk.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Je kunt twee stellen Railjet rijden en vleugelen.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Er is al langer sprake van het verdwijnen van de Eurocity's die helemaal naar Hamburg rijden. Die treinen worden getrokken door een 101 in Duitsland, maar de 101 gaat uitstromen. Aangezien er niet echt een alternatief is, houdt dat in dat voor de meeste getrokken 200 km/uur snelle treinen van DB Fernverkehr een alternatief moet komen, en die is hier niet. De Eurocity's naar Tsjechië rijden met Vectron's van CD, de IC Nederland - Duitsland in een interim-periode met Vectron's van NS, de Eurocity's naar Italië met 1216 van ÖBB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... e_fahrplanqiribi schreef: ↑di 07 mar 2023, 08:57De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105
Dus geen (dubbele) ICE Amsterdam-Basel meer, dat was tenslotte de ICE 105.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Die trein bereikte toch vaak zijn eindpunt niet. Ik denk dat de Nightjet over zo'n lange reisafstand een veel beter alternatief is (in sommige gevallen wel een stuk duurder).
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Nee oke, maar wordt er dan ook niet gesneden in capaciteit Amsterdam-Köln, door het wegvallen van de immens populaire 105.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten