Spoordienstregeling Duitsland 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door baladid »

Die grijze lijnen op de achtergrond. Daar klopt heel weinig van, neem bijvoorbeeld die rechte lijn van Groningen naar Twente.
Maar ik krijg net een idee: Misschien is dat wel het flixbusnetwerk. Dat zou met heel veel fantasie kunnen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MaartenD »

Dat is niet "naar Twente". Locaties betekenen niks op een gestyleerde kaart. Dat moet Deventer voorstellen. Naar rechts gaat het naar Duitsland, naar onder naar Arnhem (waar ook weer een lijn naar Duitsland is) en naar links naar Utrecht.
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Dionysusnu »

"Gestyleerd" of gewoon fout, het effect blijft in ieder geval dat het zo vervormd is dat je geen nuttige kaart overhoudt.
Concreet voorbeeld: Leeuwarden mist volledig in de enkele grijze lijn die vanaf Zwolle/Twente noordelijk gaat.
"Schematisch voor internationale relevantie" gaat ook niet op, want in Limburg wordt nota bene gesuggereerd dat de IJzeren Rijn nog bestaat. :N
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

Maar het is toch ook niet de bedoeling dat dit een accurate kaart is van alles in Europa? Het is een lijnenoverzicht van het Flixtrain-netwerk in Duitsland, daarin slaagt het (op het stukje rond Keulen en Neuss misschien na) prima.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door waldo79 »

Inderdaad, Z2N.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door John Hill »

baladid schreef: za 07 okt 2023, 21:20 Die grijze lijnen op de achtergrond. Daar klopt heel weinig van, neem bijvoorbeeld die rechte lijn van Groningen naar Twente.
Maar ik krijg net een idee: Misschien is dat wel het flixbusnetwerk. Dat zou met heel veel fantasie kunnen.
Gezien de gelijkenis met de kaartjes op deze pagina en deze pagina lijkt het inderdaad het flixbusnetwerk te zijn.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door TffpaA »

Aha. Maar daar staan in ieder geval de eindbestemmingen en tussenstops nog op vermeld. Op de Flixtrainkaart creëren deze lijnen slechts ruis, zeker in combinatie met de geografisch getrouwe achtergrond.

Het lijkt vooral opgenomen te zijn om te pochen met het lijnennet. Vanuit schematisch oogpunt (versimpeling!) altijd een verkeerde keuze.
🗣
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Vinny »

Het is duidelijk dat het kaartje niet door de metroplattegrondenexpert van dit forum is getekend, maar door een stagair van de vervoerder. Als ik trouwens naar de kaart van Duitsland kijk, lijkt het me eerder dat de trein in Duisburg gesplitst wordt in een gedeelte naar Keulen en een gedeelte naar Aken. Anders vormt de verbinding een extreme omweg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Als je kijkt naar de dienstregeling (deze is tot december ‘23, maar ik neem aan dat er weinig verandert), dan zie je dat treinen naar Aachen altijd via Köln rijden en dat er wel eens een in Köln eindigende trein via Neuss rijdt. Keren in Köln is dus niet aan de orde, en splitsen al helemaal niet. Dat ligt met een locomotief en rijtuigen ook niet voor de hand.

En wat betreft die omweg: je neemt een Flixtrain niet voor de snelheid (vergeleken met DB Fernverkehr), maar voor de prijs. Al valt die ook nog wel eens tegen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Vinny »

Dus met zo'n omweg hoef je je niet bij de Neuss genomen te voelen wou je zeggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door waldo79 »

Is voor jou Flixtrain een alternatief, umbusko?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Om uitvallen door gebrek an personeel en materieel (laatstgenoemde door inbouw van ETCS) te voorkomen neemt de S-Bahn Stuttgart verschillende maatregelen:

- Zaterdag maar twee treinen per uur op alle lijnen
- Overgang van vier naar twee treinen per uur ma t/m vr al vanaf 19:00 in plaats van 20:30
- S62 mit 425/426 in plaats van 423/430
- Optioneel gaan S62 en RB11 tijdelijk naar een ander vervoerder

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... t-11905874?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

waldo79 schreef: zo 08 okt 2023, 21:18 Is voor jou Flixtrain een alternatief, umbusko?
Ik heb hem één keer gebruikt van Berlijn naar Aachen, maar dat vond ik geen onverdeeld succes. (Wat ook niet meehielp was dat ik verkouden begon te worden en dat dat tijdens de reis alleen maar erger werd. :X ) Mijn rijtuig, dat in het midden moest zitten, ontbrak. Dat was onduidelijk zodat ik samen met een ander iemand na vertrek uit Berlin Südkreuz de hele trein door ben gelopen om te kijken of het niet voorin zat om uiteindelijk dan via de omroep te horen dat ons rijtuig vandaag vervangen werd door het allerlaatste rijtuig; konden we dat hele stuk weer terug, buitenom via het perron van Berlin Hbf dat helemaal vol stond: anders was er echt geen doorkomen aan en zelfs op het perron was dat nog lastig. Verder moesten we Stendal overslaan, bleek onderweg, omdat er iets gebeurd was op het spoor: reizigers daarheen moesten maar in Hannover overstappen op de Flixtrain (!) terug (uiteindelijke vertraging: 4,5 uur), reizigers uit Stendal hadden waarschijnlijk pech. Dat geeft aan wat het niveau aan service is dat je kunt verwachten.

Er zijn een hoop nadelen: beperkte ruimte om te zitten (hoewel beter dan in het vliegtuig), publiek dat nog het meest doet denken aan een middelbareschoolkantine, geen airco dus 200 km/u met ramen open en bijbehorende wind en geratel, praktisch non-existente klantenservice en een gebrek aan (betaalbare) alternatieven als de trein niet rijdt. Dus liever vermijd ik Flixtrain: als DB een klein beetje duurder is, heb ik dat er graag voor over. Als Flixtrain een kaartje voor €15 heeft en DB voor €80, dan wil ik er nog eens over nadenken. Zeker nu er met het Deutschlandticket een hoop mogelijkheden bij gekomen zijn om zonder extra kosten met het Regionalverkehr te kunnen reizen.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door sirvinniei »

Klinkt in mijn oren niet zo anders als mijn ervaringen bij DB.
Uitval van rijtuigen, het niet stoppen op stations, de uitval van airco en het niet werken van zitplaatsreservering heb ik allemaal meegemaakt op het handjevol ritjes dat ik met de DB heb gemaakt. Om maar te zwijgen over de extreme vertragingen: 1,5 uur is vrij normaal.
Persoonlijk mijd ik het langeafstandsvervoer in Duitsland sowieso als de pest. Flixtrain die vraagt er tenminste ook daadwerkelijk weinig geld voor. Als je een dag van tevoren boekt komt het meestal wel op een factor 4 uit.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door waldo79 »

Oh, dat is niet best :X
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef: ma 09 okt 2023, 07:30 Klinkt in mijn oren niet zo anders als mijn ervaringen bij DB.
Uitval van rijtuigen, het niet stoppen op stations, de uitval van airco en het niet werken van zitplaatsreservering heb ik allemaal meegemaakt op het handjevol ritjes dat ik met de DB heb gemaakt. Om maar te zwijgen over de extreme vertragingen: 1,5 uur is vrij normaal.
Persoonlijk mijd ik het langeafstandsvervoer in Duitsland sowieso als de pest. Flixtrain die vraagt er tenminste ook daadwerkelijk weinig geld voor. Als je een dag van tevoren boekt komt het meestal wel op een factor 4 uit.
Ga je nooit op treinvakantie dan? Als je op treinvakantie wilt moet je sowieso kiezen tussen twee kwaden: Deutsche Bahn of SNCF. Of je moet enkel op treinvakantie gaan naar België en/of Luxemburg.

Deutsche Bahn is vooral berucht om haar punctualiteit. SNCF is geen haar beter dan Deutsche Bahn met onduidelijke dienstregelingen, omslachtig overstappen in Paris, verplichte reserveringen en de vele stakingen.

Dus ja, wil je naar een land met een vervoerder die wel redelijk presteert (alle andere vervoerders anders dan Deutsche Bahn of SNCF) dan moet je toch of door Duitsland of Frankrijk of je moet gaan vliegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Suus »

Je berichten klinken erg geïnformeerd over de SNCF.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Het grote verschil is toch echt dat Flixtrain hit or miss is: als er iets fout gaat, heb je geen alternatieven. Bij DB zijn er gewoon veel meer opties. Als er iets fout gaat, vervalt je Zugbindung en kom je altijd ergens. Bovendien is het heel makkelijk om een deel van je geld terug te krijgen bij grote vertraging. En als alles goed gaat, is DB gewoon een klasse beter.

En echt veel goedkoper is het niet. Voor komende vrijdag bijvoorbeeld van Berlijn naar Aachen kost de Flixtrain €39,99, exclusief reservering (vanaf €4,99). (Je kunt hem automatisch laten kiezen, maar dan heb je zeker een vervelende plaats.) En niet te vergeten: er is een bagagelimiet van 1 stuk handbagage en 1 stuk grotere bagage. Moet je daar ook weer op letten. Vertrek 08:30, aankomst 14:34.

Dan boek ik echt liever voor €44,90 de ICE Sprinter naar Köln van 5:33 uur (aankomst in Aachen inclusief korte overstap om 10:40). (Heb je wel een BahnCard en een Deutschlandticket nodig, maar die heb ik.) Die hoef je ook niet per se te reserveren: er is altijd wel plek. Ruime zitplaats, niet zo vol, een bistro waar ze koffie verkopen. Ja, het is erg vroeg. Dat moet dan maar.
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door cassie127 »

Frankrijk is meer dan alleen die overstap in Parijs. En ook die overstap in Parijs kun je nog enigzins vermijden door dit op andere plekken al te doen.
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 09 okt 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Suus »

Dat er in Duitsland ook veel gestaakt wordt, dat er ook verbindingen rondom Parijs zijn en dat er ook genoeg treinen zonder reserveringsplicht te vinden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Z2N »

En in ruil voor het reizen via de regio Parijs is de TGV ongelofelijk snel, vanuit Parijs sta je in 2 uur tijd in Bordeaux, een afstand van 500 kilometer (vrijwel Hengelo - Berlijn).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door sirvinniei »

umbusko schreef: ma 09 okt 2023, 09:18 En echt veel goedkoper is het niet. Voor komende vrijdag bijvoorbeeld van Berlijn naar Aachen kost de Flixtrain €39,99, exclusief reservering (vanaf €4,99). (Je kunt hem automatisch laten kiezen, maar dan heb je zeker een vervelende plaats.) En niet te vergeten: er is een bagagelimiet van 1 stuk handbagage en 1 stuk grotere bagage. Moet je daar ook weer op letten. Vertrek 08:30, aankomst 14:34.

Dan boek ik echt liever voor €44,90 de ICE Sprinter naar Köln van 5:33 uur (aankomst in Aachen inclusief korte overstap om 10:40). (Heb je wel een BahnCard en een Deutschlandticket nodig, maar die heb ik.) Die hoef je ook niet per se te reserveren: er is altijd wel plek. Ruime zitplaats, niet zo vol, een bistro waar ze koffie verkopen. Ja, het is erg vroeg. Dat moet dan maar.
Ligt aan de verbinding, Hamburg-Kassel (mijn enige ervaring met flixtrain) is vandaag 17 euro, terwijl je bij DB minimaal 70 euro kwijt bent.
Nitein-Repart schreef: ma 09 okt 2023, 08:58
sirvinniei schreef: ma 09 okt 2023, 07:30 Klinkt in mijn oren niet zo anders als mijn ervaringen bij DB.
Uitval van rijtuigen, het niet stoppen op stations, de uitval van airco en het niet werken van zitplaatsreservering heb ik allemaal meegemaakt op het handjevol ritjes dat ik met de DB heb gemaakt. Om maar te zwijgen over de extreme vertragingen: 1,5 uur is vrij normaal.
Persoonlijk mijd ik het langeafstandsvervoer in Duitsland sowieso als de pest. Flixtrain die vraagt er tenminste ook daadwerkelijk weinig geld voor. Als je een dag van tevoren boekt komt het meestal wel op een factor 4 uit.
Ga je nooit op treinvakantie dan? Als je op treinvakantie wilt moet je sowieso kiezen tussen twee kwaden: Deutsche Bahn of SNCF. Of je moet enkel op treinvakantie gaan naar België en/of Luxemburg.
Das niet waar, je hebt ook nog de nightjet (en regionale vervoerders en greencitytrip/tui natuurlijk). Bij een slaaptrein maakt vertraging natuurlijk veel minder uit.
Maar als ik niet met de nachttrein ga vind ik het eerste deel van de reis inderdaad het vervelendst. Vooral als ik moet overstappen.
Ik heb geen onderschrift
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door umbusko »

Ah ja, voor een verbinding als Hamburg-Kassel is het nog wel de moeite. En voor een verbinding als Berlin-Leipzig ook. Daar kost een kaartje €8 voor komende vrijdag en je bent maar 1,5 uur onderweg i.p.v. 2,5 uur met het Regionalverkehr.

Kortom, gevoelsmatig vind ik Flixtrain eigenlijk meer een upgrade van het Regionalverkehr dan een goed alternatief voor het Fernverkehr. Het meest interessant zijn hun treinen voor verbindingen waar het Regionalverkehr net te lang duurt, maar het Fernverkehr te duur is.

Of als je ruim op tijd boekt. Voor 20 november vind ik bijvoorbeeld een trein Berlin-Köln voor €9,99. Maar ook ICE's voor €14,90 dus ook in dit geval zou Flixtrain het bij mij niet winnen. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten