Spoordienstregeling Duitsland 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door RobertT »

Bij de S Bahn Berlin worden de S26 en de S85 in het noorden gewisseld:
-De S26 rijdt naar Pankow en verder naar Blankenburg
-De S85 rijdt naar Waidmannslust en verder naar Frohnau
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door RobertT »

Er komt een naamsverandering van de luchthavenstations Berlijn:
-Flughafen BER Terminal 1-2 wordt Flughafen BER
-Flughafen BER Terminal 5 wordt Schönefeld(B Berlin)
Hiermee komt Schönefeld dus als naam weer terug
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Ardan »

Beter, ik vond het best verwarrend.
Ik doe ook maar wat
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door PHS »

Heeft ermee te maken dat de oude luchthaven Schönefeld - sinds de opening van luchthaven BER bekend als BER Terminal 5 - niet meer wordt gebruikt sinds de coronacrisis.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Ardan »

Speurend op de kaart heb ik blijkbaar ook iets gemist: station Betriebsbahnhof Schöneweide heet tegenwoordig Johannisthal. Dat blijkt al een tijdje zo, als ik ook op de papieren kaart kijk die op mijn bureau ligt. Ach, ik kom er niet bepaald dagelijks.
Metrostation Mohrenstraße zou ook al een tijd de nieuwe naam Glinkastraße gaan krijgen, maar dat is dus blijkbaar nog niet zo. Dat zou al minstens de vierde naamswijziging voor dit station zijn.
Ik doe ook maar wat
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door RobertT »

Betriebsbahnhof Schöneweide is in december 2020 veranderd in Johannisthal,nadat het stationsgebied door een correctie overging van Niederschöneweide naar Johannisthal in 2017.
U Bahnhof Mohrenstrasse zou eigenlijk Glinkastrasse gaan heten(al in 2020),maar ook daar kwam kritiek op:Glinka was een Russische componist met antisemitische ideeën.
De hele Mohrenstrasse zou veranderd worden in Anton Wilhelm Amo Straße.Ook hier kwam weer verzet tegen.
Tot heden zijn er nog steeds veel discussies tussen voor en tegenstanders van een naamsverandering en is er nog niks gewijzigd
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door RobertT »

Als alles goed gaat,komt in Berlijn de S15 in bedrijf:
-Van Gesundbrunnen naar Hauptbahnhof.
In Hauptbahnhof zal een provisorisch perron van 75 m lengte beschikbaar zijn,hierdoor zal de nieuwe BR 483/484 met 4 rijtuigen(Halbzug)hier ingezet worden.
De verbinding vanuit Westhafen staat,onder voorbehoud,pas in 2026 op het programma(doortrekken van de S46).
De verdere bouw richting het zuiden gaat nog veel langer duren,hier wordt al 2037 genoemd.Er zijn verschillende problemen op die route(Hauptbahnhof-Potsdamer Platz-Yorckstrasse-Südkreuz/Schöneberg)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.fnp.de/lokales/limburg-weil ... 67134.html

In de Lahnregio gaat de huidige RE24 tussen Weilburg, Wetzlar en Gießen vanaf december doorrijden naar Limburg, waardoor er tussen Limburg, Wetzlar en Gieten vanaf december ieder uur een snelle RE gaat rijden. Aangezien de Hessische Landesbahn de RE24 exploiteert, gaat de RE24 met comfortabelere Lint-treinen rijden ten opzichte van de Lint- en Talent-treinen die DB Regio nu op de huidige RE25 tussen Koblenz, Limburg en Gießen inzet.

https://www.google.com/amp/s/m.faz.net/ ... 9.amp.html

De Hessische Landesbahn neemt bovendien vanaf december 2023 de elektrische RB-treindiensten rond Gießen over. Het gaat hier om de RB-treindienst Frankfurt-Gießen-Dillenburg/Treysa en om de RB-treindienst Gießen-Hanau. Ingezet wordt de Alstom Coradia Continental die de Hessische Landesbahn nu al inzet op de treindienst tussen Wiesbaden, Darmstadt en Asschaffenburg.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op wo 31 mei 2023, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door htm_tram »

Ik zie nergens in het nieuwsbericht dat de Lint treinstellen comfortabeler zijn dan de Talent treinstellen :?:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Heb vorig jaar september de Lahntalbahn gedaan. De Lint-treinen van de Hessische Landesbahn die op de RB45 tussen Limburg, Gießen en Fulda reden waren veel comfortabeler dan de Talent-treinen die op de RE25 tussen Koblenz, Limburg en Gießen reden. En de RE24 rijdt met hetzelfde materieel als de RB45.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door waldo79 »

Das nogal persoonlijk. Ik ben geen fan van de Lint, zeker niet voor langere trajecten.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door htm_tram »

Nitein-Repart schreef: wo 31 mei 2023, 18:46 Heb vorig jaar september de Lahntalbahn gedaan. De Lint-treinen van de Hessische Landesbahn die op de RB45 tussen Limburg, Gießen en Fulda reden waren veel comfortabeler dan de Talent-treinen die op de RE25 tussen Koblenz, Limburg en Gießen reden. En de RE24 rijdt met hetzelfde materieel als de RB45.
Dus je neemt je eigen mening mee in een nieuwsbericht waarin je suggereert dat het zo in het nieuws stond? Had er dan duidelijk als laaste je mening bij gezet ipv fakenews te verspreiden. ;)

Mijn mening is dat ik liever een losse 3 delige talent heb met meerdere klapraampjes dan een losse gereviseerde HLB lint waar de airco van uit staat en de verwarming op vol vermogen aan staat zoals afgelopen weekend.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Vinny »

Het is geen nieuwsbericht; het is commentaar op een nieuwsbericht. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

Het wordt verwacht dat vanaf aanstaande december (als dan daadwerkelijk de nieuwe Nightjet-rijtuigen tussen Stuttgart en Italie in dienst gaan) de nieuwe Nightjet van Berlin naar Paris en Brussel gaat rijden. Intussen zijn er meer details uitgelekt, onder andere dat de rijtuigen naar Paris via Strasbourg gaan en deze naar Brussel via Köln. Voor laatstgenoemde is het wel even omreizen, want het rangeerwerk zal in Mannheim gebeuren.

https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... 1693109514
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door RobertT »

De S15 in Berlijn tussen Gesundbrunnen en het Hauptbahnhof is uitgesteld tot het 1e kwartaal 2024
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10540230

Vanaf december 2023 verdwijnt de rechtstreekse treindienst tussen Hamburg en Aarhus en gaat er iedere twee uur een DB Intercity met DSB-Vectron tussen Hamburg en Kopenhagen rijden. Vermoedelijk komen de DSB IC3-stellen enkel nog in Flensburg, aangezien de IC Hamburg-Kopenhagen niet in Flensburg stopt.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op ma 04 sep 2023, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door cassie127 »

2024? Je zult 2023 bedoelen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Cas »

Om de capaciteit te verhogen geen slecht plan, richting Aarhus zit je nou eenmaal vast aan dieseltreinen, en dus de kortere DSB-treinen. Minder dieselen onder de draad kan ik ook alleen maar toejuichen. Bizar overigens dat de hoofdlijn naar de tweede stad van het land nog steeds niet is geëlektrificeerd, maar dat terzijde.
De IC3 was altijd wel heel comfortabel, maar de Duitse IC-stellen vind ik ook geen probleem.

Er waren altijd al veel overstappers richting Kopenhagen in die trein, dus omklappen lijkt me geen probleem, maar ik hoop wel dat de overstap richting Aarhus nu goed geregeld wordt.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door cassie127 »

– Zwischen München und Salzburg fahren ab Dezember von etwa 6.00 Uhr bis 21.00 Uhr stündlich Fernverkehrszüge.

– Auf der Strecke Frankfurt am Main – München – Salzburg – Klagenfurt werden ab dem Fahrplanwechsel ICE 4 zum Einsatz kommen.

– Ab April 2024 werden auf der Strecke zwischen München und Italien nach und nach Railjets der neuen Generation fahren. DB und ÖBB versprechen in diesen Zügen „Komfort auf ICE-Niveau“.
https://bahnblogstelle.com/206909/mehr- ... gangebots/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Er wordt ook genoemd, dat de nieuwe Nightjet-stammen ook ingezet zullen gaan worden tusse Hamburg en Innsbrück/Wien, maar wat zal dat voor invloed hebben op de Nightjet van/naar Amsterdam, welke met deze verbinding is gekoppeld.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door en-es »

Hoog tijd dat ze die aftandse en uitgeleefte zooi gaan vervangen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

MetroRET schreef: di 05 sep 2023, 17:08 Er wordt ook genoemd, dat de nieuwe Nightjet-stammen ook ingezet zullen gaan worden tusse Hamburg en Innsbrück/Wien, maar wat zal dat voor invloed hebben op de Nightjet van/naar Amsterdam, welke met deze verbinding is gekoppeld.
De treinen Wien-Paris/Brüssel en de nieuwe trein Berlin-Paris/Brussel rijden met "gewone" rijtuigen, dus kan de trein naar Amsterdam daar ook mee. Het rangeerwerk wat tot nu toe in Nürnberg met de rijtuigen van/naar Hamburg wordt gedaan is dan in Mannheim plus zoals nu al in Köln-West. Maar dat is ook weer een beetje gokken door mij. Ik heb gehoord dat in een van de vorige DSO-magazines over de exacte plannen stond, maar deze heb ik niet gekocht. Overigens is ook gepland vanaf december met een 1293 door naar Brussel te rijden, dus geen locwissel meer van 1016/1116 naar 18 in Aachen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door MetroRET »

Ja, maar dat dus betekenen dat de NJ Amsterdam-Innsbruck wordt ingeruild voor Amsterdam-Berlin (via Mannheim)?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: di 05 sep 2023, 17:04
– Zwischen München und Salzburg fahren ab Dezember von etwa 6.00 Uhr bis 21.00 Uhr stündlich Fernverkehrszüge.

– Auf der Strecke Frankfurt am Main – München – Salzburg – Klagenfurt werden ab dem Fahrplanwechsel ICE 4 zum Einsatz kommen.

– Ab April 2024 werden auf der Strecke zwischen München und Italien nach und nach Railjets der neuen Generation fahren. DB und ÖBB versprechen in diesen Zügen „Komfort auf ICE-Niveau“.
https://bahnblogstelle.com/206909/mehr- ... gangebots/
Er gaan geruchten op Drehscheibe rond dat de treinen tussen Duitsland en Graz met ÖBB IC-rijtuigen inclusief restauratierijtuig gereden gaan worden vanaf december 2023.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Bericht door ICE11 »

MetroRET schreef: di 05 sep 2023, 18:02 Ja, maar dat dus betekenen dat de NJ Amsterdam-Innsbruck wordt ingeruild voor Amsterdam-Berlin (via Mannheim)?
Deze vraag is spannend en wordt ook niet duidelijker als ik deze nieuws inclusief kaart bekijk: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... Id=6900954
Want er staat, dat de trein van Wien naar Brussel voortaan samen met de rijtuigen naar Paris via München gaat en (zoals wij al weten) in Mannheim is dan rangeerwerk met de trein van Berlin naar Brussel en Paris. Uit een andere bron weet ik, dat in eerste instantie (dus tot herfst 2024) de NJ Wien-Brussel via Mannheim juist op diegene drie dagen van de week rijdt waar momenteel nog geen trein tussen Wien en Brussel is. Ik ga ervan uit, dat er dus tenminste tot herfst 2024 de huidige trein met vertrek zo/di/do in Wien onveranderd met splitsen in Köln-West rijdt. En op de overige dagen is dan misschien een aparte trein Amsterdam-Wien of er wordt in Köln-West, plus Mannhei gerangeerd? En wat zal er na herfst 2024 gebeuren, als er iedere dag een trein via Mannheim naar Brussel en Paris rijdt? In ieder geval ga ik ook ervan uit dat met de komst van de nieuwe rijtuigen op Innsbruck-Hamburg de rijtuigen Innsbruck-Amsterdam vervallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten