Spoordienstregeling Duitsland 2024
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Het is een concept, ik verwacht dat de kip met de gouden eieren niet zomaar naar het slachthuis wordt gestuurd, ook al is het met het huidige gebrek aan dienstvaardige treinstellen eigenlijk een onding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterkant van dit bericht.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
De dagverbinding Amsterdam-Basel is al tientallen jaren een begrip. Ofwel als D-trein, TEE, EC of ICE.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Waarbij het vroeger dus zelfs 2 dagtreinen waren, verdeeld over 28 rijtuigen (2 ervan restauratie), dat is toch net ietsjes meer meer dan 2xBR406.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
-
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Deze database op fernbahn.de is voor 2024 fictief; treinen die afwijken van het basisuurpatroon (zoals de 104/105) staan er vaak niet in.
-
- Berichten: 515
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
De 105/104 wijken af omdat de normale 2-uurs dienst (Ruhrgebiet)- Köln hbf- Basel SBB rijdt. De 105/104 rijden van/naar Asd. Verder rijden de 105/104 een half uur verschoven tov normale ICE's naar Amsterdam.
-
- Berichten: 515
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Nee, als het klopt wat Fernbahn zegt komt er een strakke 2 uurs dienst Asd - Frankfurt van 6.38 t/m 20.38 uur. Dat is 2 treinen en 1 stel meer dan nu. Al is die van 20.38 uur in mijn ogen overbodig want daar rijdt ook de Nightjet met 8 zitrijtuigen om ongeveer die tijd.
Frankfurt - A'dam krijgt 1 trein en 1 stel meer, ook in een 2-uurs dienst. Logisch want in deze richting rijdt momenteel 1 trein meer dan de andere kant op

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Wel fijn dat je dan een overstap van een minuut of 90 krijg, om vanuit Nederland over te stappen richting Basel.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
De dienstregeling op Grahnert is maar een schets, trein 105 gaat niet zomaar verdwijnen volgend jaar.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
We gaan het zien. 

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Kan zijn dat de Duitse en Nederlandse dienstregelingen nog niet op elkaar afgestemd zijn, vertrektijden van de IC Berlijn uit Amsterdam op die site komen ook niet overeen met de Nederlandse dienstregeling.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Wat gaat het pad dan worden binnen Nederland ?
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Gewoon grotendeels het bestaande pad met wat minuutwijzigingen, zo'n half minuutje eerder uit Amsterdam en half minuutje later in Hilversum. Versnelling vind pas na Deventer plaats door Almelo over te slaan.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Maar hoe kom je daarmee 7 min eerder aan in Bh ?
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Door stevig door te rijden
Almelo was natuurlijk een lange stop, daar doorrijden win je dus al 5 minuten mee, en Hengelo - Bentheim was ook een traag pad (IC Berlijn had daar evenveel rijtijd als de RB61 die nog in Oldenzaal stopte).

-
- Berichten: 515
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Het huidige pad tussen Dv en Bh zit inderdaad aardig ruim in z'n jas (lange rijtijden en halteertijden). Nu al rijdt de snelste IC Berlijn Dv-Aml in 23 minuten en Aml-Hgl in 10 minuten. Met die rijtijden zou je om :18 (de huidige tijd) vertrekken in Dv en sta je al om :51 in Hgl.
Door het niet meer afremmen en optrekken in Aml win je nog wat extra secondes, maar wellicht gaan die er ook weer vanaf met snelheidsbeperkingen tot 100 km/h voor de Vectron, al weet ik niet meer precies uit m'n hoofd op welke baanvakken die precies zaten.
Door het niet meer afremmen en optrekken in Aml win je nog wat extra secondes, maar wellicht gaan die er ook weer vanaf met snelheidsbeperkingen tot 100 km/h voor de Vectron, al weet ik niet meer precies uit m'n hoofd op welke baanvakken die precies zaten.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Tussen Deventer en Bad Bentheim heeft men ook toestemming om gekregen om 130km/u te rijden, anders zou men het niet halen.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Het snelle pad is sowieso niet meer mogelijk voor de IC Berlijn. Eventueel zou je daarin een binnenlandse voor- of natrein in kunnen leggen als dat nodig is voor de capaciteit.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Er is ruimte voor een voor-/natrein in het goederenpad maar ik weet niet of het nodig gaat zijn, doordat de IC Berlijn een uur verschoven wordt gaat deze niet meer midden in de middagspits uit Amsterdam weg.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Dat is al zeker, de Berlijntrein gaat ook een uur geklapt worden en voortaan vanaf de even uren vanuit Amsterdam vertrekken.
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
Ja, dat werd al gezegd, waarbij dus de vraag was, of er dus 6-18 of 6-20u vertrokken werd uit Amsterdam.
-
- Berichten: 3119
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10368760
Vanaf juni 2024 gaat er ook iedere twee uur een RE tussen Erfurt, Coburg, Bamberg en Nürnberg rijden, grotendeels over de hogesnelheidslijn. Voor deze RE-verbinding worden zesdelige Desiro HC's ingezet. Een behoorlijk interessante verbinding als je het mij vraagt.
Vanaf juni 2024 gaat er ook iedere twee uur een RE tussen Erfurt, Coburg, Bamberg en Nürnberg rijden, grotendeels over de hogesnelheidslijn. Voor deze RE-verbinding worden zesdelige Desiro HC's ingezet. Een behoorlijk interessante verbinding als je het mij vraagt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten