Pagina 1 van 10

Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 17:59
door ICE11
Go Rheinland (ex-NVR) heeft de aanmeldingen voor treinpaden voor 2024 bekend gemaakt:

https://gremien.go-rheinland.de/sdnetri ... 2-2023.pdf

- Volledige heropening van de Eifelbahn tussen Köln en Trier, maar met elke nacht een stremming van acht uur voor werken
- Verlenging RE18 naar Luik (zie ook in de betreffende topic)
- Heropening RB20 tussen Stolberg Hbf. en Eschweiler en tussen Stolberg-Rathaus en Altstadt nog onzeker
- RE29 nieuw met trek-duwtreinen en nieuwe rijtijden (nieuwe aankomst Aachen .22/vertrek .36)
- Ahrtalbahn nog steeds niet verder dan Walporzheim
- Extra ritten in de avond en nacht van de S11 tussen Worringen en Dormagen
- Heropening S23 (voormalig RB23) Euskirchen-Bad Münstereifel, behalve de halte Zuckerfabrik, deze gaat niet meer open

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 21:09
door metrophil
En waarschijnlijk ook RE18 Aken - Heerlen - Eindhoven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 21:45
door Bemined
Waarschijnlijk is een groot woord, maar het is in onderzoek. Idee lijkt te zijn om de paden van de 3900 te gebruiken wanneer deze 's avonds in een uurdienst naar Sittard pendelt en de RE 18 zelf ook een uurdienst heeft naar Maastricht. Maar de RE 18 heeft een ruimere periode waarin een uurdienst gereden wordt dan de 3900 dus die paden zijn niet altijd beschikbaar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: do 23 feb 2023, 23:33
door Meltrain
De RE18 rijdt (in principe) toch altijd van/naar Maastricht?
Of komen er volgend jaar 's avonds extra ritten (Aachen -) Herzogenrath - Heerlen?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 19:34
door Bemined
Dat wordt mij nog niet helemaal duidelijk. De RE18 bestaat uit twee treinseries, eigenlijk zouden beide naar Aken moeten rijden maar dat kan dus niet vanwege de infrastructuur in Duitsland. Maar dan krijg je dus de situatie dat de 'verkeerde' treinserie naar Luik gaat en je dus Luik - Herzogenrath en Vise - Aken krijgt. Overdag niet zo'n probleem, maar als men 's avonds wilt uitsnijden naar een uurdienst is dat wat onhandig. Daar moet men dus iets op verzinnen, maar ik kan niet opmaken uit het bericht hoe men dat denkt op te lossen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 24 feb 2023, 19:47
door umbusko
Vermoedelijk gaat de trein uit Luik dan keren in Maastricht en die uit Aken in Heerlen? (Al dan niet met verlenging naar Eindhoven.) Tussen Maastricht en Heerlen blijft dan alleen de stoptrein over (of men zou daar extra sneltreinen met binnenlands materieel moeten inleggen, maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk).

Veel meer zal niet gaan: voor Aken-Eindhoven heb je 4 stellen nodig, Maastricht-Luik 2, houd je er 2 over.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 08:15
door Nitein-Repart
Aanstaande december gaat de dienstregeling in de Oberpfalz behoorlijk op de schop. De RE2 (München-Hof) wordt een uur verschoven en gaat los van de RE25 (München-Praag) rijden, op München-Schwandorf komt een uursdienst. De RE50 (Nürnberg-Regensburg-München) rijdt enkel Nürnberg-Regensburg.

Het hele Expressnetz-Nordostbayern wordt in principe een uur verschoven, vanwege het verschuiven van de RE2. De RE33 (Nürnberg-Cheb) gaat ieder uur rijden om in Cheb aansluiting te bieden op de RE naar Karlovy Vary en de RE naar Plzen en Praag. De RE32 (Nürnberg-Bayreuth) gaat in het weekend 1x per uur rijden zodat er in het weekend ieder half uur een trein rijdt tussen Nürnberg en Bayreuth. De RE30 (Nürnberg-Bayreuth-Hof), de RE31 (Nürnberg-Marktredwitz-Hof), RE32 (Bamberg-Bayreuth), RE35 (Bamberg-Hof), RE38 (Lichtenfels-Bayreuth) en RE39 (Lichtenfels-Hof) worden een uur verschoven. Of de RB13 (Leipzig-Gera-Hof) nog een uur verschoven wordt om in Hof aansluiting te blijven bieden op de RE2 naar Regensburg en München is nog onbekend.

Meer info: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9878737

En: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9917983

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 01 mar 2023, 15:28
door diederickx
Je links doen het niet. Die drie puntjes zijn niet zo zinvol.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 07:19
door ICE11
Bij mij lukt het en de drie puntjes worden door het forum automatisch creeerd, als het om lange links gaat. ;)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 19:43
door diederickx
Nu lukt het wel ja. Nitein-Ripart heeft na mijn klacht de links verbeterd.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 04 mar 2023, 14:57
door ICE11
- Nieuwe RE62 Rheine-Löhne elke 2 uur
- RE11 elke uur van Paderborn naar Kassel (nu elke 2 uur)
- ICE Köln/Ruhrgebiet-Berlin: In de ene uur zoals nu met splitsen in Hamm, in de andere uur een doorgaande trein Köln-Ruhrgebiet-Berlin (met nieuwe halte in Minden ter vervanging van IC 77) plus een doorgaande trein Bonn-Köln-Hagen-Berlin
- IC Köln-Ruhrgebiet-Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden met KISS in plaats van IC2

Bron: https://sitzungsdienst.kdz-ws.net/gkz97 ... 9-2023.pdf

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 15:29
door MaartenD
Gaan die twee nieuwe ICE's dan op blokafstand van elkaar rijden, zeg maar zelfde vertrektijden in Keulen en Düsseldorf maar die uit Keulen is nu 5 minuten eerder in Hamm en rijdt vanaf Hamm dus 5 minuten op de trein uit Düsseldorf vooruit?
Hebben ze in Bielefeld veel aan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 17:08
door Z2N
Feitelijk wel, want de ICE die via de Roerpot rijdt wordt een "langer ICE", de capaciteit gaat dan ook omhoog. Ook gaat de ICE die niet koppelt in Hamm extra in Minden stoppen, ter vervanging van de IC Amsterdam - Berlijn.

(Zie anders ter verduidelijking de dienstregeling op Grahnert, wijzigingen voorbehouden)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 20:42
door MetroRET
Dan valt deze toch wel op als bijzonderheid.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100119 :o

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 21:52
door Meltrain
Wat is er precies bijzonder aan? Ik weet te weinig van het Duitse spoorwegnet om het te snappen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 21:55
door MetroRET
Een RJ, zover Duitsland in (momenteel niet verder dan Frankfurt 1x/dag).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 21:56
door Daniel
@Meltrain: Nou hoef je voor deze niet echt expert te zijn... het is een Railjet (= merk van de OeBB) die helemaal nergens Oostenrijk in komt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 22:08
door Z2N
Het nummer wijst wel op een logische verklaring, in de drgl 2024 zou de IC 118/119 (nu Dortmund - Innsbruck) dan omgezet worden in een RJ 118/119 van/tot Hannover. Nu de sporen tussen Stuttgart en Bregenz doorgaand geëlektrificeerd zijn is dat prima mogelijk.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 06 mar 2023, 22:53
door MetroRET
Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 07:37
door MaartenD
Je kunt twee stellen Railjet rijden en vleugelen. (A)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 08:57
door qiribi
MetroRET schreef: ma 06 mar 2023, 22:53 Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 09:45
door Suus
Er is al langer sprake van het verdwijnen van de Eurocity's die helemaal naar Hamburg rijden. Die treinen worden getrokken door een 101 in Duitsland, maar de 101 gaat uitstromen. Aangezien er niet echt een alternatief is, houdt dat in dat voor de meeste getrokken 200 km/uur snelle treinen van DB Fernverkehr een alternatief moet komen, en die is hier niet. De Eurocity's naar Tsjechië rijden met Vectron's van CD, de IC Nederland - Duitsland in een interim-periode met Vectron's van NS, de Eurocity's naar Italië met 1216 van ÖBB.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 10:00
door MetroRET
qiribi schreef: di 07 mar 2023, 08:57
MetroRET schreef: ma 06 mar 2023, 22:53 Ben wel benieuwd dan, deze RJ 119/118 zit in het huidige pad van EC 7/6 (ofwel, wat gaat daar dan mee gebeuren).
De EC7/6 lijken door te gaan onder de noemer ICE 105/108: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 9980100105
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... e_fahrplan
Dus geen (dubbele) ICE Amsterdam-Basel meer, dat was tenslotte de ICE 105.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 10:40
door sirvinniei
Die trein bereikte toch vaak zijn eindpunt niet. Ik denk dat de Nightjet over zo'n lange reisafstand een veel beter alternatief is (in sommige gevallen wel een stuk duurder).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 10:52
door MetroRET
Nee oke, maar wordt er dan ook niet gesneden in capaciteit Amsterdam-Köln, door het wegvallen van de immens populaire 105.