Pagina 6 van 10

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 14:22
door Suus
Stond altijd gepland voor het vierde kwartaal van 2024, maar als eerder lukt zou dat erg fijn zijn gezien de desolate toestand van de 406.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 14:59
door Jultar
Voor zover ik weet is de bedoeling eind H1 2024, zodat het in de (hoog)zomer wat lucht moet geven.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 15:18
door Nitein-Repart
Suus schreef: za 30 sep 2023, 14:22 Stond altijd gepland voor het vierde kwartaal van 2024, maar als eerder lukt zou dat erg fijn zijn gezien de desolate toestand van de 406.
Als de BR408 in dienst komt op de diensten van en naar Brussel en Amsterdam, is het dan definitief klaar met de BR406 of kan Deutsche Bahn de BR406 nog op binnenlandse treindiensten inzetten, bijvoorbeeld tussen Rhein-Ruhr en München via Nürnberg (L41)?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 17:18
door rooddolfijn
Het kan zeker, de vraag is alleen of DB dat gaat doen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 18:51
door ICE11
metrophil schreef: do 28 sep 2023, 22:11 Op de Riedbahn rijden 600 busritten per dag, plus 400 elders (overgeslagen stations, tangentiële verbindingen), waarvoor DB speciale treinvervangende bussen met wifi, wc, en een algemeen hoogwaardig interieur gaat inzetten.
Inmiddels is er een eigen dochtermaatschappij voor treinvervangend vervoer, de DB SEV GmbH. Deze hebben een grote hoeveelheid splinternieuwe MAN Lions City in dienst gesteld, maar het zullen ook steeds onderaannemers rijden waar de SEV GmbH de coordinatie overneemt. Eerste grootschalige inzet was de treinvervangend vervoer tussen Würzburg en Nürnberg eerder dit jaar. https://www.dbregio.de/angebot/db-sev-gmbh

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 30 sep 2023, 18:54
door ICE11
Nitein-Repart schreef: za 30 sep 2023, 15:18 Als de BR408 in dienst komt op de diensten van en naar Brussel en Amsterdam, is het dan definitief klaar met de BR406 of kan Deutsche Bahn de BR406 nog op binnenlandse treindiensten inzetten, bijvoorbeeld tussen Rhein-Ruhr en München via Nürnberg (L41)?
Zo was tenminste het oorspronkelijke plan, want als ik het goed begrepen heb is de techniek voor 15kV niet het probleem van deze stellen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 12:36
door cassie127
Jultar schreef: za 30 sep 2023, 14:59 Voor zover ik weet is de bedoeling eind H1 2024, zodat het in de (hoog)zomer wat lucht moet geven.
Klopt inderdaad, het is steeds verder naar voren gehaald en uit mijn hoofd van wat ik voorbij heb zien komen was de planning vanaf mei 2024

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 14:48
door waldo79
Jultar schreef: za 30 sep 2023, 14:59 Voor zover ik weet is de bedoeling eind H1 2024, zodat het in de (hoog)zomer wat lucht moet geven.
H1 staat voor halfjaar?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: zo 01 okt 2023, 21:56
door ICE11
tjoektjoek schreef: za 30 sep 2023, 14:14 https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-11892750

Persbericht, wat voor mij nieuw is, is dat ICE 3neo gaat rijden naar Nederland en België zodra de toelating gereed is. Ben benieuwd naar de voortgang. Ik dacht dat deze treinen pas in 2025 naar Nederland ging rijden.
Er zijn ook gedetailleerde persberichten voor de verschillende regios, bij voorbeld hier deze voor NRW: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-11894276#
(als men boven op "Newsroom" klikt kan men de persberichten uit andere regios kiezen.

Er zijn enkele spannende details, bij voorbeeld over ICE 3 naar Norddeich, meer doorgaande ICE tussen Aachen en Berlin en de nieuwe Nightjet vanuit Berlin en Salzburg (!) naar Brussel.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 00:35
door umbusko
Meer doorgaande ICE's tussen Aachen en Berlin *O* :trein:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: ma 02 okt 2023, 08:51
door waldo79
Interessante aanpassingen, misschien wordt Aachen eens volwaardig geïntegreerd in het binnenlandse intercity-net.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 08:02
door Nitein-Repart
Vanaf dienstregeling 2024 rijden op slechts 58 ritten klassieke DB Intercities, de rest van het Fernverkehr is ICE, IC Dosto, Kiss of materieel van de PKP, CD, ÖBB of SBB. Zie hier: https://nitter.net/MarcusGrahnert?curso ... AwAAAAIAAA

Kort gezegd gaan vanaf dienstregeling 2024 op de volgende lijnen klassieke DB Intercities rijden:

77: Amsterdam-Berlin 1x/2 uur
75: Hamburg-København 1x/2 uur
32: Dortmund-Oberstdorf 1x/dag
24: Hamburg-Oberstdorf/Berchtensgaden 1x/dag
27: Berlin-Westerland auf Sylt 1x/dag
50: Düsseldorf/Köln-Gera 1x/6 uur
Magdeburg-Hamburg 1x/dag
Magdeburg-Berlin 1x/dag
26: Hamburg-Ostseebad Binz 2x/dag
39: Köln-Westerland auf Sylt 1x/dag
Stuttgart-Westerland auf Sylt 1x/dag

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:36
door TffpaA
Interessant spoorkaartje - vooral in Nederland...

Afbeelding

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 14:42
door ICE11
Ik ben benieuwd hoe Aachen-Köln-Düsseldorf via Neuss moet functioneren. Alleen als men in Köln-Ehrenfeld in plaats van Köln Hbf. stopt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 16:16
door DDietzen
Of misschien rijden de treinen die in Aken starten niet langs Neuss, maar de treinen die pas in Keulen starten wel?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 16:19
door Nitein-Repart
TffpaA schreef: vr 06 okt 2023, 14:36 Interessant spoorkaartje - vooral in Nederland...
Spoiler: show
Afbeelding
Heeft Flixtrain de treindienst NRW-München al weer geschrapt? Flixtrain wisselt ook continu van lijnvoering.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 20:21
door Suus
Er klopt geografisch heel weinig van dat kaartje. Aachen is naar het zuiden gezakt, Basel richting het oosten verhuisd, blijkbaar is de achtergrond een snelwegkaart van Europa? :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 20:46
door baladid
Nee, snelwegen zijn het niet. Wat het wel is...

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 21:01
door MaartenD
DDietzen schreef: vr 06 okt 2023, 16:16 Of misschien rijden de treinen die in Aken starten niet langs Neuss, maar de treinen die pas in Keulen starten wel?
Dat is de grap. FLX20 Köln – Hamburg heeft Neuss er niet tussen staan, FLX30 Aachen – Köln – Berlin – Dresden wel.

Maar de treinen zitten ook nog niet in HAFAS en bij Flixbus zelf zijn ze ook nog niet te boeken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 21:01
door MaartenD
baladid schreef: vr 06 okt 2023, 20:46 Nee, snelwegen zijn het niet. Wat het wel is...
Zeer gestileerde spoorwegen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 21:09
door TffpaA
...door iemand die verder geen idee had.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: vr 06 okt 2023, 23:53
door RobertT
ook apart:Bochum-Gelsenkirchen,je zou denken foutje:Essen-Gelsenkirchen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 07 okt 2023, 11:39
door MaartenD
TffpaA schreef: vr 06 okt 2023, 21:09 ...door iemand die verder geen idee had.
Gestileerd. Je klaagt toch ook niet dat de London tube map geografisch niet klopt?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 07 okt 2023, 11:45
door TffpaA
De Tube Map verschilt echter in zoverre dat de verbindingen die erop worden weergegeven ook echt bestaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: za 07 okt 2023, 21:16
door MaartenD
De BVG tram kaart dan. Wat begrijp je niet aan "gestileerd". Welke verbindingen bestaan niet dan? Of bedoel je dat het Flixtreinnet fictief is?