Pagina 2 van 10

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 11:12
door Suus
Het is een concept, ik verwacht dat de kip met de gouden eieren niet zomaar naar het slachthuis wordt gestuurd, ook al is het met het huidige gebrek aan dienstvaardige treinstellen eigenlijk een onding.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 11:36
door en-es
De dagverbinding Amsterdam-Basel is al tientallen jaren een begrip. Ofwel als D-trein, TEE, EC of ICE.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 11:46
door MetroRET
Waarbij het vroeger dus zelfs 2 dagtreinen waren, verdeeld over 28 rijtuigen (2 ervan restauratie), dat is toch net ietsjes meer meer dan 2xBR406.
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 11:55
door Reiziger Delft
Deze database op fernbahn.de is voor 2024 fictief; treinen die afwijken van het basisuurpatroon (zoals de 104/105) staan er vaak niet in.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 12:01
door MetroRET
Hoezo wijken de 105/104 af van een patroontijd ?
Ze rijden toch gewoon in een 2uursdienst tussen de 103 en 107 resp. 106 en 102.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 12:12
door henrivanderweijden
De 105/104 wijken af omdat de normale 2-uurs dienst (Ruhrgebiet)- Köln hbf- Basel SBB rijdt. De 105/104 rijden van/naar Asd. Verder rijden de 105/104 een half uur verschoven tov normale ICE's naar Amsterdam.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 12:18
door henrivanderweijden
MetroRET schreef: di 07 mar 2023, 10:52 Nee oke, maar wordt er dan ook niet gesneden in capaciteit Amsterdam-Köln, door het wegvallen van de immens populaire 105.
Nee, als het klopt wat Fernbahn zegt komt er een strakke 2 uurs dienst Asd - Frankfurt van 6.38 t/m 20.38 uur. Dat is 2 treinen en 1 stel meer dan nu. Al is die van 20.38 uur in mijn ogen overbodig want daar rijdt ook de Nightjet met 8 zitrijtuigen om ongeveer die tijd.
Frankfurt - A'dam krijgt 1 trein en 1 stel meer, ook in een 2-uurs dienst. Logisch want in deze richting rijdt momenteel 1 trein meer dan de andere kant op ;)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 15:35
door MetroRET
Wel fijn dat je dan een overstap van een minuut of 90 krijg, om vanuit Nederland over te stappen richting Basel.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 15:38
door Z2N
De dienstregeling op Grahnert is maar een schets, trein 105 gaat niet zomaar verdwijnen volgend jaar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 15:50
door MetroRET
We gaan het zien. :mrgreen:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:44
door Bemined
Kan zijn dat de Duitse en Nederlandse dienstregelingen nog niet op elkaar afgestemd zijn, vertrektijden van de IC Berlijn uit Amsterdam op die site komen ook niet overeen met de Nederlandse dienstregeling.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 19:50
door MetroRET
Wat gaat het pad dan worden binnen Nederland ?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:15
door Bemined
Gewoon grotendeels het bestaande pad met wat minuutwijzigingen, zo'n half minuutje eerder uit Amsterdam en half minuutje later in Hilversum. Versnelling vind pas na Deventer plaats door Almelo over te slaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:19
door MetroRET
Maar hoe kom je daarmee 7 min eerder aan in Bh ?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:23
door Bemined
Door stevig door te rijden :D Almelo was natuurlijk een lange stop, daar doorrijden win je dus al 5 minuten mee, en Hengelo - Bentheim was ook een traag pad (IC Berlijn had daar evenveel rijtijd als de RB61 die nog in Oldenzaal stopte).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:24
door henrivanderweijden
MetroRET schreef: di 07 mar 2023, 15:35 Wel fijn dat je dan een overstap van een minuut of 90 krijg, om vanuit Nederland over te stappen richting Basel.
Een overstap in Frankfurt is normaal zo'n 20 minuten ri Basel en Zürich.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:29
door DDietzen
Het huidige pad tussen Dv en Bh zit inderdaad aardig ruim in z'n jas (lange rijtijden en halteertijden). Nu al rijdt de snelste IC Berlijn Dv-Aml in 23 minuten en Aml-Hgl in 10 minuten. Met die rijtijden zou je om :18 (de huidige tijd) vertrekken in Dv en sta je al om :51 in Hgl.

Door het niet meer afremmen en optrekken in Aml win je nog wat extra secondes, maar wellicht gaan die er ook weer vanaf met snelheidsbeperkingen tot 100 km/h voor de Vectron, al weet ik niet meer precies uit m'n hoofd op welke baanvakken die precies zaten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 20:43
door Bemined
Tussen Deventer en Bad Bentheim heeft men ook toestemming om gekregen om 130km/u te rijden, anders zou men het niet halen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 21:17
door MetroRET
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de 143/1529, 147/1537, 241/1561, 148/1548 en 146/1556 ?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 21:44
door dennistd
Het snelle pad is sowieso niet meer mogelijk voor de IC Berlijn. Eventueel zou je daarin een binnenlandse voor- of natrein in kunnen leggen als dat nodig is voor de capaciteit.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 22:00
door Bemined
Er is ruimte voor een voor-/natrein in het goederenpad maar ik weet niet of het nodig gaat zijn, doordat de IC Berlijn een uur verschoven wordt gaat deze niet meer midden in de middagspits uit Amsterdam weg.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 22:03
door MetroRET
Dat probleen speelde zich toch enkel bij de 241/1561. Bij de overige in principe niks.

Komen door de gewijzigde uursligging, ook nog een treinpaar bij, zoals bij Fernbahn al wordt gesuggereed ?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: di 07 mar 2023, 22:56
door Z2N
Dat is al zeker, de Berlijntrein gaat ook een uur geklapt worden en voortaan vanaf de even uren vanuit Amsterdam vertrekken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: wo 08 mar 2023, 06:08
door MetroRET
Ja, dat werd al gezegd, waarbij dus de vraag was, of er dus 6-18 of 6-20u vertrokken werd uit Amsterdam.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2024

Geplaatst: zo 12 mar 2023, 08:40
door Nitein-Repart
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10368760

Vanaf juni 2024 gaat er ook iedere twee uur een RE tussen Erfurt, Coburg, Bamberg en Nürnberg rijden, grotendeels over de hogesnelheidslijn. Voor deze RE-verbinding worden zesdelige Desiro HC's ingezet. Een behoorlijk interessante verbinding als je het mij vraagt.