Spoordienstregeling België 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Etienne »

Per december 2023 treedt een nieuw vervoerplan in werking en als gevolg daarvan zullen er extra treinen gaan rijden, maar als keerzijde wordt gekeken naar het sluiten van kleinere stations.

NMBS wil weinig gebruikte stations sluiten, in Vlaanderen gaat het om een vijftal
De NMBS wil met voorzichtige steun van CD&V en Vooruit enkele erg weinig gebruikte treinstations schrappen, om elders voor meer en stiptere treinen te zorgen. Maar volgens mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo), die het idee categoriek afschiet, zijn de voordelen van dat plan “bijzonder mager.”

De NMBS wil de komende jaren het treinaanbod uitbreiden en aantrekkelijker maken, zeker tussen de grote steden. Tegelijk wil het de commerciële snelheid verhogen, zodat reizigers sneller op hun bestemming geraken én ook de rampzalige stiptheid verbeteren.

Lees meer
----
In Vlaanderen zijn bijvoorbeeld alle stations op lijn 82 het doelwit, maar ook het P-treinstation Aarsele op spoorlijn 73.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me ook af hoe het sluiten van (stations aan) lijn 82 leidt tot stiptere treinen op andere trajecten. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Suus »

Het stationsbeleid in België trekt op niets, en dit kortzichtige sluiten op basis van de cijfers lost niets op.

Spoorlijn 73 zou bijvoorbeeld juist meer tussenstations moeten hebben, en dan bijvoorbeeld 1x/uur een langzame en 1x/uur een snelle trein moeten hebben, desnoods rijdt de langzame trein alleen tussen Gent en Diksmuide.

Het enige station in Vlaanderen waar ik mij nog kan verenigen met sluiting is Hambos. Het is naast een groot depot van stalen onderdelen, en zijn misschien 11 huizen op loopafstand van het station (ik ben er geweest dit jaar).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door nvdw »

NMBS beheert ook de stations in België, toch? Scheelt weer onderhoud en dus geld. Of er nu twee of tweeëndertig treinen per dag stoppen, of dat er zeven of zevenhonderd man in- en uitstappen - er moet toch iemand de prullenbakken komen legen en de stoeptegels recht komen leggen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Cas »

Dat de stations in België soms tussen niks en nergens liggen klopt wel, maar dat is een gevolg van de ruimtelijke ordening hier. Vertragingen door te veel stations lijkt me inderdaad dubieus, dat lijkt me eerder door gebrekkige protocollen en/of infrastructuur komen.

Om iets te doen aan slecht gebruikte stations, mag de NMBS eerst een consistente dienstregeling rijden, zeker wat betreft weekend vs. werkdagen. Ik snap dat de hoeveelheid reizigers kleiner is en dat de lage standaardfrequenties ervoor zorgen dat afschalen moeilijk is, maar intercitytrajecten (zoals Leuven-Mechelen) of zelfs stations (zoals Mouterij) in het weekend niet bedienen is bizar.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door reisthijs »

nvdw schreef: wo 29 mar 2023, 12:22 - er moet toch iemand de prullenbakken komen legen en de stoeptegels recht komen leggen.
Haha. Tel voor de grap eens het aantal prullenbakken en stoeptegels op het perron van bijvoorbeeld Aalst-Kerrebroek _O-
https://maps.app.goo.gl/pi9uxMUp9oZ6s5Xc7
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Willem »

De lintbebouwing maakt inderdaad dat België een moeilijk land is om met de trein te ontsluiten.

Eigenlijk zou samen met De Lijn en de TEC gekeken moeten worden wat het beste is. Dan kunnen sommige stations misschien gesloten worden met als compensatie een frequente bus over een gewestweg naar een wat groter station.

Om in Wallonië slecht gebruikte stations te sluiten lijkt me een minder goed plan. Aangezien het busvervoer daar veel slechter is raken ondanks het lage gebruik toch veel gemeenschappen hun ov kwijt.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door MaartenD »

nvdw schreef: wo 29 mar 2023, 12:22 NMBS beheert ook de stations in België, toch? Scheelt weer onderhoud en dus geld. Of er nu twee of tweeëndertig treinen per dag stoppen, of dat er zeven of zevenhonderd man in- en uitstappen - er moet toch iemand de prullenbakken komen legen en de stoeptegels recht komen leggen.
Het gaat ook over stations waar nu alleen P-treinen stoppen. Dus zelfs geen doorgaande uurdienst hebben.
PHS

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door PHS »

Ook stations Beringen en Zonhoven staan op de lijst om geschrapt te worden. Dat is ronduit zonde: ze zijn pas in 2012 geopend. Heel slim allemaal :')

En ik ben benieuwd of het de NMBS ditmaal wel gaat lukken om Aalst - Burst te sluiten, daar wordt echt al zó lang over gesproken :lol:
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door April064 »

Zelf zie ik weinig nut in dit soort stations die maar een paar keer per dag worden bediend en ik vind dat je beter kan inzetten op goede busverbindingen naar een station met een betere bediening treinbediening.
zij/haar/hen/hun
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Etienne »

Heeft er iemand een lijstje om welke Waalse stations het moet gaan?
Overigens kan ik er zelf wel ééntje raden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Vinny »

April064 schreef: wo 29 mar 2023, 14:10 Zelf zie ik weinig nut in dit soort stations die maar een paar keer per dag worden bediend en ik vind dat je beter kan inzetten op goede busverbindingen naar een station met een betere bediening treinbediening.
In België dient het spoorvervoer op sommige lijnen vrijwel uitsluitend voor forensen en jongeren die van of naar hun opleiding reizen. Daar is een volledige bediening niet nodig als het vervoer maar wel aansluit op reguliere kantoor en opleidingstijden.

Station Aarsele heeft de pech dat het naamgevende dorpje op 20 minuten lopen ligt. Dat is in veel gevallen toch net even te ver. Bovendien is 3.000 inwoners ook niet veel. De locatie is dan ook erg ongelukkig, vooral omdat de NMBS hier specifiek een extra trein voor moet inleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

Is een trein dan niet veel duurder dan een bus?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Vinny »

Op wikipedia staat dat het station bediend wordt door de P trein De Panne-Gent. Dat lijkt me weer niet makkelijk om te zetten in een relevante busverbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door April064 »

De Panne-Gent zou inderdaad geen logische busverbinding zijn, maar een bus tussen Tielt en Deinze (mogelijk verder naar Gent of Roeselare) zou wel logischer zijn. De bus heeft ook het voordeel dat het dichterbij het dorp kan komen en frequenter kan rijden dan slechts een paar P-treintjes.

Maar dit is slechts een idee bedacht door iemand die nog nooit in Aarsele is geweest, ik weet natuurlijk niet hoe de situatie in dat dorp is.
zij/haar/hen/hun
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Etienne »

Door Aarsele zelf komen twee buslijnen, maar echte hoogvliegers zijn dat ook niet.
Alleen lijn 53 gaat nog redelijk met een uurdienst in de spits en een 2-uursdienst in het dal, niet 's avonds en weekend. Lijn 73 rijdt alleen maar tijdens de spits.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?

Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door dennistd »

Vinny schreef: wo 29 mar 2023, 21:08
April064 schreef: wo 29 mar 2023, 14:10 Zelf zie ik weinig nut in dit soort stations die maar een paar keer per dag worden bediend en ik vind dat je beter kan inzetten op goede busverbindingen naar een station met een betere bediening treinbediening.
In België dient het spoorvervoer op sommige lijnen vrijwel uitsluitend voor forensen en jongeren die van of naar hun opleiding reizen. Daar is een volledige bediening niet nodig als het vervoer maar wel aansluit op reguliere kantoor en opleidingstijden.

Station Aarsele heeft de pech dat het naamgevende dorpje op 20 minuten lopen ligt. Dat is in veel gevallen toch net even te ver. Bovendien is 3.000 inwoners ook niet veel. De locatie is dan ook erg ongelukkig, vooral omdat de NMBS hier specifiek een extra trein voor moet inleggen.
Even ter vergelijking: De Lutte heeft ook 3000 inwoners, ligt pal tegen de spoorlijn Hengelo-Bentheim maar heeft geen station. Ook geen normale bus trouwens, alleen een buurtbus. Waarom zou Aarsele dan wel een station nodig hebben vraag ik me af?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Cas »

Daar wordt enigszins aan gewerkt in Vlaanderen daar noemen ze het 'basisbereikbaarheid'.
Of het iets gaat uitmaken weet ik niet: rond Leuven lijken veel van de parallele buslijnen bewaard te blijven. Actief overleg met de NMBS lijkt er ook niet te zijn, maar ontdubbeling met de trein lijkt wel een van de doelen te zijn.
請勿靠近車門
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef: wo 29 mar 2023, 21:59 Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?

Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
2x per uur lijkt me zeker handig in combinatie met goede overstappen op stations waar meerdere lijnen samenkomen. Ik denk dat je verder ook eens kritisch moet kijken naar de huidige intercitylijnen. Veel lijnen stoppen op een groot deel van de route op alle of bijna alle stations.
Lokaaltreinen kunnen ook meer gebundeld worden, maar daar lijkt mij 2x per uur op veel plekken onrealistisch, met de vele vertakkingen en gebieden waar nu nog eens per twee uur gereden wordt.

Heel ander punt is trouwens een redelijke lijst aan stations die alleen doordeweeks bediend worden. Ken eigenlijk geen ander land dat stations heeft die alleen doordeweeks worden bediend.
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Chrysa »

In Liechtenstein worden alle stations alleen doordeweeks bediend. :Y
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe groot is Liechtenstein?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door ArrivaBas »

Het spoorwegnetwerk in Liechtenstein heeft drie stations, waar per richting negen keer per dag een trein komt, hoofdzakelijk in de spitsuren. Verschil met België is dat de vervoerders die op dat traject rijden geen gebruik maken van de kaasschaaf, maar juist alleen maar meer OV laten rijden in Vorarlberg en Liechtenstein.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef: wo 29 mar 2023, 23:53Heel ander punt is trouwens een redelijke lijst aan stations die alleen doordeweeks bediend worden. Ken eigenlijk geen ander land dat stations heeft die alleen doordeweeks worden bediend.
Het aantal stations dat geen weekendbediening heeft is de afgelopen jaren flink gedaald. Het fenomeen komt overigens ook in Luxemburg (lijn naar Rumelange) en Frankrijk voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door MaartenD »

Etienne schreef: wo 29 mar 2023, 20:26 Heeft er iemand een lijstje om welke Waalse stations het moet gaan?
Overigens kan ik er zelf wel ééntje raden.
Het zou ook gaan om Masnuy-St-Pierre, Callenelle, Maubray, Harchies en Ville-Pommeroeul. De laatste vier op lijn 78 worden alleen door P-treinen bediend.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten