Spoordienstregeling België 2024

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door umbusko »

Suus schreef: do 30 mar 2023, 06:57
sirvinniei schreef: wo 29 mar 2023, 23:53Heel ander punt is trouwens een redelijke lijst aan stations die alleen doordeweeks bediend worden. Ken eigenlijk geen ander land dat stations heeft die alleen doordeweeks worden bediend.
Het aantal stations dat geen weekendbediening heeft is de afgelopen jaren flink gedaald. Het fenomeen komt overigens ook in Luxemburg (lijn naar Rumelange) en Frankrijk voor.
Ook in Slowakije ken ik voorbeelden (de stoptreinstations tussen Brezno en Červená Skala bijvoorbeeld). Al heb je naar mijn idee meer stations die juist alléén in het weekend (en dan vaak ook alleen in de zomer) bediend worden.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door PatrickM »

CamilleKreemers schreef: wo 29 mar 2023, 21:59 Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?

Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
Visgraatmodel in BE is vrij lastig vanwege de ongelukkige ruimtelijke ordening en de (op dit moment) lage frequenties. Je kan bijvoorbeeld wel alle reizigers uit Noord-Limburg in Heusden in een trein zetten om het laatste stukje naar Hasselt met de trein te doen, maar zolang die maar 1x per uur rijdt en de reis 3x zo duur wordt vanwege een gebrek aan tariefintegratie gaat ‘t niet werken. Daarnaast heb je nog steeds een buslijn nodig omdat je met alleen treinstations niet de hele kern (met alle lintbebouwing eromheen) kunt ontsluiten. Bepaalde gebieden lenen zich er beter voor dan andere: in de regio rond Brugge is er nog wel wat mogelijkheid om te vervisgraten (bij hogere frequenties van de trein) maar in Limburg zie ik het absoluut niet (of op heel beperkte schaal) gebeuren.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door RobertT »

Probleem in België is ook dat het treinverkeer heel sterk is gericht op Brussel.Vanuit bijna iedere plaats van betekenis is er een verbinding,hetzij in de spits,hetzij de hele dag.
Hierdoor zijn de lijnen rond Brussel vaak overvol en is een hogere frequentie moeilijk inpasbaar.Kijk maar naar de Noord-Zuid tunnel
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

In Nederlands is een duurder tarief meestal geen reden om een buslijn in stand te houden. Zo zijn er flink wat schoollijnen opgeheven onder protest van boze ouders.

Ik denk trouwens dat het Belgische spoor goed railbussen kan gebruiken. Dan zou je met eenmansbedrijf alsnog obscure lijntjes kunnen rijden en zelfs makkelijk op meer haltes kunnen stoppen.
Ik heb geen onderschrift
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door gpvos »

Alleen door de week bediend in Duitsland: Pritzwalk West. :)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door CamilleKreemers »

PatrickM schreef: do 30 mar 2023, 18:36
CamilleKreemers schreef: wo 29 mar 2023, 21:59 Is het wellicht eens tijd om een zeer grondigr analyse van gecombineerde reizigersstromen te doen in Belgie en dan het visgraatmodel te maken?

Daarbij hoofdlijnen 2x/uur te maken en daarbij naar goede stromen te kijken, zodat de lage kostendekkingsgraad van 11% bij de Lijn en 65% bij NMBS proberen te verbeteren?
Visgraatmodel in BE is vrij lastig vanwege de ongelukkige ruimtelijke ordening en de (op dit moment) lage frequenties. Je kan bijvoorbeeld wel alle reizigers uit Noord-Limburg in Heusden in een trein zetten om het laatste stukje naar Hasselt met de trein te doen, maar zolang die maar 1x per uur rijdt en de reis 3x zo duur wordt vanwege een gebrek aan tariefintegratie gaat ‘t niet werken. Daarnaast heb je nog steeds een buslijn nodig omdat je met alleen treinstations niet de hele kern (met alle lintbebouwing eromheen) kunt ontsluiten. Bepaalde gebieden lenen zich er beter voor dan andere: in de regio rond Brugge is er nog wel wat mogelijkheid om te vervisgraten (bij hogere frequenties van de trein) maar in Limburg zie ik het absoluut niet (of op heel beperkte schaal) gebeuren.
Daarom een groot onderzoek. Ook hoe zaken wellicht qua tarieven samen kunnen en verbeterd kan worden. Ik zeg ook niet dat het morgen geregeld moet zijn.

Maar ik zal wel te naief zijn, zoals iemand zei in het NS topic.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door en-es »

Probleem is dat allerlei instanties daarover mee willen bepalen. Koninkrijkjes die hun gebieden zorgvuldig afbakenen. Helemaal in Belgistan. :mrgreen:
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Gamma »

Nieuws over nieuwe vervoerplan NMBS:
https://press.nmbs.be/raad-van-bestuur- ... -2026-goed

Best mooie verbeteringen, zoals in weekend halfuurdiensten op een aantal IC-verbindingen. Ook een nieuwe IC Leuven - Charleroi
PHS

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door PHS »

Opvallende passage:
Wat betreft het eventueel blijven bedienen of openen van een aantal stopplaatsen erkent de raad van bestuur de noodzaak tot optimalisatie van het aantal stopplaatsen. Desalniettemin werd meerderheid (8) tegen minderheid (6) beslist om voor de periode 2023-2026 geen beslissingen ter zake te nemen maar ze uit te stellen naar een later vervoersplan.
Met andere woorden, voorgaande discussie over de plannen van de NMBS om stations te sluiten was voor niets, want die plannen gaan alweer de ijskast in :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Vinny »

Het is ook lastig om het treinverkeer fors te verbeteren. Het spoornetwerk bestaat uit veel relatief onbelangrijke lijnen waarbij het moeilijk wordt om de frequentie te verhogen. Ik zou het wel toejuichen als er wat rationalisatie plaatsvindt en door handig om te gaan met interregiotreinen kun je op sommige lijnen volgens mij makkelijk 2x per uur een goede verbinding bieden. Neem bijv. Roosendaal-Antwerpen, daar kun je met enkeldeksmaterieel 2x per uur een IR verbinding aanbieden: treinen die afwisselend op de tussengelegen minder belangrijke stations stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

Maar dan zijn er geen logische routes meer tussen individuele stations op de route. Geeft vast commotie.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Willem »

Belangrijk om te weten is dat Brussel in België veruit de belangrijkste stad is.
Waardoor dus iedereen, vanuit zijn of haar woonplaats, een directe verbinding naar Brussel wenst.

De NMBS probeert dat te faciliteren. En probeert daarom zoveel mogelijk treinen naar of van Brussel te krijgen.
Beperkende factor daarbij is vooral de capaciteit van de Noord-Zuid tunnel (lijn 0) in Brussel. Deze tunnel, en haar capaciteit, bepaalt eigenlijk de dienstregeling van elke trein (direct of indirect) in België.

Het is leuk als Nederlanders een visgraatmodel voor het Belgische netwerk voorstellen.
Aan de ene kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de wens naar een directe verbinding met Brussel.
Aan de andere kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Tuurlijk weten nederlanders niet wat precies in Belgie speelt, als Brussel zo belangrijk is, wellicht kan een basis uursdienst door Brussel en aanvullingen daarop tot een andere regionale knoop.

Ik ben geen fan overigens van alternerend halteren. Liever een stoptrein, sneltrein, Intercity als systeem, zoals NS vroeger had.

Meer OV nodigt ook uit.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

Willem schreef: za 01 apr 2023, 18:23 Belangrijk om te weten is dat Brussel in België veruit de belangrijkste stad is.
Waardoor dus iedereen, vanuit zijn of haar woonplaats, een directe verbinding naar Brussel wenst.

De NMBS probeert dat te faciliteren. En probeert daarom zoveel mogelijk treinen naar of van Brussel te krijgen.
Beperkende factor daarbij is vooral de capaciteit van de Noord-Zuid tunnel (lijn 0) in Brussel. Deze tunnel, en haar capaciteit, bepaalt eigenlijk de dienstregeling van elke trein (direct of indirect) in België.

Het is leuk als Nederlanders een visgraatmodel voor het Belgische netwerk voorstellen.
Aan de ene kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de wens naar een directe verbinding met Brussel.
Aan de andere kant gaat zo'n voorstel voorbij aan de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding.
Die twee punten lijken mij tegenstrijdig: aan de ene kant zoveel mogelijk directe verbindingen met Brussel creëren en aan de andere kant maar een beperkte capaciteit hebben tussen Antwerpen en Brussel. In Nederland was de beperkte capaciteit in dienstregeling 2007 juist de reden om in corridors te gaan rijden en veel directe verbindingen los te laten.
In Nederland is er trouwens voor zover ik weet maar een intercitylijn (3600) die niet over Utrecht of Amsterdam rijdt, in die zin best vergelijkbaar met Antwerpen en Brussel in België.

Ik denk sowieso dat je moet gaan decentraliseren. Ik zou zeggen: leg alle P-treinen bij de provincies neer, dan kunnen ze zelf kiezen of ze hetzelfde geld voor een directe trein naar Brussel willen inzetten, of voor meerdere busritten.
Ik heb geen onderschrift
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door ZO6176 »

De 1100 komt ook niet in Utrecht of Amsterdam
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door DDietzen »

Ik bied nog de 1900 en de s13900 (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Wubbo »

En de 3400 en de 17900.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door teun »

Er is ook nog een 13500. :Y
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door sirvinniei »

Shit, ik heb het OVNL forum getriggerd om alle obscure IC-series te noemen (op de 1100 na, die is terecht).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Suus »

Brussel is belangrijk, maar er zijn ook belangrijke dwarsverbindingen. In Vlaanderen is dat Antwerpen - Gent - Kortrijk/Brugge, in Wallonië is dat Liège - Namur - Charleroi - Mons - Tournai. Idealiter zou je op de grote knooppunten goede aansluitingen willen tussen de kleinere stopplaatsen die aan de dwarsverbindingen liggen en de stations die snelle treinen naar Brussel hebben, en tussen de kleinere stopplaatsen die aan de radialen van/naar Brussel liggen op de snellere treinen die dwarsverbindingen leggen in de gewesten.

En de busdiensten rijden dan weer van/naar de stopplaatsen, in plaats van parallel op de steenweg een halve kilometer van de spoorlijn zoals bijvoorbeeld lijn 290 Boom - Antwerpen of de 81/82/83/84/85 op de N70 tussen Antwerpen en Beveren.

Een mooi voorbeeld van een heel nuttige buscorridor is de 93/95/97/99, die op de linkeroever van de Schelde in het Waasland loopt. Bedient allemaal plaatsen in het Waasland waar de trein niet komt zoals Kruibeke, Bazel, Rupelmonde, Steendorp, Tielrode, Hamme en Waasmunster. Deze corridor loopt oost-west door Temse, waar een station van de noord-zuid lijn Sint-Niklaas - Mechelen is. Maar geen enkele bus van de corridor stopt nabij het station, terwijl de trein en bus hier haaks op elkaar staan en het dus een ideale plek voor een visgraatmodel zou zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Floris Cappelle
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 21:05

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Ik weet niet of dit het meest past in dit topic maar voor komend jaar is er al wat bekend.
Er komt o.a. een IC Leuven - Charleroi.
Benieuwd naar de overige plannen van NMBS en Infrabel? Je ontdekt het in onderstaande link;
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan
Een opvallende ambitie zijn de uitbreidingen aan het S-net Brussel en Antwerpen, waar vanaf 12/2024 op vrijdag en zaterdag sommige lijnen tot na 01u bediend zullen worden.
Voor West-Vlaanderen zijn er geen al te grote ambities.
Twee van de drie projecten voor West-Vlaanderen werden uitgesteld vanwege een gebrek aan capaciteit door werken.
Heel erg benieuwd naar de datum waarop de Benelux uitgebreid wordt.
Ik begrijp dat dit nog niet voor meteen is en afhankelijk is van meerdere factoren.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Nitein-Repart »

Kan iemand mij het nut vertellen van de IC Leuven-Charleroi? Op het stuk Leuven-Ottignies rijdt nu al 2x per uur een S-trein en ik ben in 2021 vanuit Leuven via Ottignies naar Namur gereisd en in de S-trein tussen Leuven en Ottognies kon ik een kanon afschieten. Verder gaat deze IC dwars door de gewestgrens heen zonder richting Brussel te rijden. Lijkt mij niet dat de vervoersrelatie tussen Leuven en Ottignies dusdanig is dat er echt een rechtstreekse trein noodzakelijk is en al helemaal niet in het weekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door PatrickM »

Vooral/mede voor de luchthaven van Charleroi. Vanuit Limburg scheelt het in principe 3 kwartier tov de route via Brussel omdat de aansluitingen in Brussel 31 minuten zijn.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door Cas »

De S-trein van Leuven naar Ottignies is niet propvol, maar zeker niet leeg. Er is nog altijd wel uitwisseling rond de taalgrens tussen Vlaams-Brabant en Waals-Brabant, mensen die bijvoorbeeld rond Leuven wonen en in Wavre werken. Ook zijn er nog steeds samenwerkingen tussen de KU Leuven en de UCLouvain.

De IC is er inderdaad vooral om met het vliegveld te verbinden via Fleurus.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling België 2024

Bericht door ArrivaBas »

Door een rechtstreekse verbinding tussen Leuven en Charleroi bedien je potentiële reizigers die vanaf Charleroi vliegen als alternatief voor Zaventem. Voor de aantrekkelijkheid van de steden die de IC verbindt doe je het met uitzondering van Leuven inderdaad niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten