Pagina 1 van 2

Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 07:57
door Mr-W
De Vlaamse regering is vanmorgen samengekomen om te bekijken hoe ze honderden ontslagen kan vermijden bij Van Hool, in Koningshooikt. De busbouwer zit in slechte papieren omdat de productie van bussen hier niet rendabel blijkt. Bij Van Hool zelf hebben de arbeiders het werk neergelegd en wordt gelaten gewacht op slecht nieuws. Na afloop van de Vlaamse regeringsbijeenkomst is het nog altijd niet duidelijk of en wat Vlaanderen wil/kan doen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/08 ... -reacties/

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 09:02
door en-es
Tja, als De Lijn al bussen in China gaat kopen dan houdt het wel op.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 09:35
door Suus
Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 10:04
door Daniel
Er speelt nog meer: Volvo ging jaren eerder naar Polen, Mercedes jaren eerder naar Turkije.
Van Hool opende pas begin deze eeuw een fabriek in Macedonië, waardoor de loonkosten ook lang hoger waren dan bij de concurrentie.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 10:17
door en-es
We worden te duur in West Europa. Dus gaat men naar landen waar werknemers minder rechten hebben.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 10:30
door Suus
Ik snap die conclusie, maar vind het wel makkelijk. Er is de laatste decennia teveel aandacht voor shareholder value ten opzichte van R&D. Een vernuftig ontworpen kwaliteitsproduct kan je ook gewoon in de Benelux bouwen, maar het is makkelijker om kwaliteitsverlies door off-shore productie voor lief te nemen, want we zijn ondertussen geconditioneerd dat dat nu eenmaal een fact of life is.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 15:51
door Mr-W
en-es schreef: za 09 mar 2024, 10:17 We worden te duur in West Europa. Dus gaat men naar landen waar werknemers minder rechten hebben.
Met de andere bussenbouwer in Vlaanderen gaat het ook niet persé goed.
https://hightechsystems.nl/artikel/nog- ... usdivisie/
Suus schreef: za 09 mar 2024, 09:35 Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.
De Van Hool touringcarbussen waren altijd wel bij de tijd, maar inderdaad de New A3XX hebben te lang meegedraait.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 17:28
door trolly
Suus schreef: za 09 mar 2024, 10:30 Ik snap die conclusie, maar vind het wel makkelijk. Er is de laatste decennia teveel aandacht voor shareholder value ten opzichte van R&D. Een vernuftig ontworpen kwaliteitsproduct kan je ook gewoon in de Benelux bouwen, maar het is makkelijker om kwaliteitsverlies door off-shore productie voor lief te nemen, want we zijn ondertussen geconditioneerd dat dat nu eenmaal een fact of life is.
Van die dingen.VDL produceert ook alleen in de Benelux, toch?

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 18:00
door en-es
Ik dacht dat ze onlangs veel mensen ontslagen hebben en dat er niks meer geproduceerd wordt.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 18:10
door Suus
Dat is bij VDL Nedcar. VDL Bus & Coach heeft een orderboek ter waarde van een half miljard euro, en zover ik weet inderdaad geen productielocaties buiten de Benelux.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 19:40
door The Greyhound
Daniel schreef: za 09 mar 2024, 10:04 Er speelt nog meer: Volvo ging jaren eerder naar Polen, Mercedes jaren eerder naar Turkije.
Van Hool opende pas begin deze eeuw een fabriek in Macedonië, waardoor de loonkosten ook lang hoger waren dan bij de concurrentie.
Volvo heeft Polen inmiddels alweer verlaten en werkt nu o.a. samen met een Egyptische partner.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: za 09 mar 2024, 19:48
door The Greyhound
Suus schreef: za 09 mar 2024, 09:35 Dat is deels ook populisme.

Er zijn meerdere factoren waarom het bij Van Hool niet goed gaat:
* De afgelopen vijftien jaar heeft Van Hool zich steeds meer gespecialiseerd in touringcars en niche-producten. Dat ging lang goed, totdat de markt voor touringcars instortte vanwege de pandemie.
* Van Hool heeft heel erg lang gewacht met het vernieuwen van hun line-up aan lijnbussen. De NewA3xx-bussen werden al bijna 20 jaar verkocht.
* Van Hool heeft gewed op het verkeerde paard. Van Hool dacht dat waterstofbussen de toekomst waren, en is pas recentelijk tot de conclusie gekomen dat elektrische bussen beter in de markt liggen. Er zijn nu wel elektrische lijnbussen, maar concurrenten hebben veel marktaandeel gewonnen.

Het gevolg: trouwe klanten in de thuismarkt zijn sinds 2015 grotendeels overgestapt op andere merken voor hun bestellingen, met als gevolg dat je nu in België steeds meer bestellingen bij andere fabrikanten ziet, zelfs bij bedrijven die Van Hool heel lang trouw waren.
Een belangrijke reden lijkt ook de aansturing van het bedrijf te zijn. De aandelen zijn in handen van de familie Van Hool, waarbij inmiddels een derde generatie het voor het zeggen heeft die in verschillende clans uiteenvalt en waarbij voor de rechter o.a. gelijke rechten voor mannen en vrouwen afgedwongen moesten worden.
Je zou er een prachtige TV soap van kunnen maken.
https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 30679.html

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 08:56
door ArrivaBas
Min of meer dus wat er in bovenstaand filmpje verteld wordt.

Van Hool is naast Europa ook groot in de VS en Canada, waar zij ook veel touringcars voor produceren. Bij de reisbussen is ook meer dan vijftien jaar dezelfde basis gebruikt en de verkoop liep door de goede kwaliteit ook al die jaren als een trein. Alleen is die branche door corona een beetje ingestort, want de toerboeren hadden minder bussen nodig doordat de vraag naar internationale busreizen twee jaar lang erg moeilijk en onvoorspelbaar was.
Maar wat naast het gebrek aan eensgezindheid binnen de familie Van Hool en de wereldwijde problemen met de aanvoer van onderdelen speelt, is ook dat de vakbonden in België nog altijd oppermachtig zijn. Als de vakbonden zo'n grote machtspositie hebben, wordt in eigen land produceren vanzelf duur. Bombardier heeft ook kosten noch moeite gespaard om de voormalige BN-fabriek in Brugge aan te houden, omdat het sluiten van fabrieken in België hand in hand gaat met onrust, zeker als er een Belgische historie achter de locatie zit.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 09:29
door The Greyhound
De activiteiten van Van Hool in de USA zullen ook bijdragen aan het fiasco. Om te kunnen voldoen aan de Buy American regels waarmee ov bedrijven een aanschafsubsidie kunnen krijgen voor bussen moet de productie in ieder geval deels in de USA plaatsvinden. Anders kan je in die markt niet concurrerend werken. Er zijn in beperkte aantallen Van Hool lijn bussen geëxporteerd naar de USA. Oakland was zo’n 15 jaar geleden een grote afnemer. In de pers verschenen toen artikelen over gemeenschappelijke vakanties van de familie Van Hool en de directie van het busbedrijf…….Ook nam Oakland een aantal waterstof bussen af.
In 2018 werd de bouw aangekondigde van een fabriek in Tennessee waarmee men weer de OV markt op wilde. Die zou in 2020 opengaan. Dat werd 2022 en daarna 2025.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 16:46
door Etienne
Staatssecretaris Bertrand (Open Vld) vindt niet dat regering geld moet pompen in Van Hool: “Het is altijd een pijnlijk verhaal”

De liberalen vinden niet dat de Vlaamse regering geld moet pompen in Van Hool als ook er geen private investeerders zijn en als de banken niet met geld over de brug komen. Dat heeft staatssecretaris voor Begroting Alexia Bertrand (Open Vld) zondag gezegd in de studio van VTM NIEUWS. “De rol van de overheid is om de werknemers te begeleiden en niemand achter te laten.”

“Het is altijd een pijnlijk verhaal als een industrieel bedrijf in de problemen komt, in de eerste plaats voor de werknemers en de gezinnen. Maar het is de vraag of het de rol is van de overheid om daarin belastinggeld te investeren als de aandeelhouders dat niet willen doen, als de banken dat niet doen en als er geen externe investeerders zijn”, reageert Bertrand. “Ik denk van niet. Ik denk wel dat het de rol is van de overheid en van de VDAB om de mensen te begeleiden en om niemand achter te laten.”

Lees meer

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: ma 11 mar 2024, 10:36
door Mr-W
Bij busbouwer Van Hool verdwijnen 1.100 jobs in de komende jaren
Bij busbouwer Van Hool zullen dit jaar 830 jobs verdwijnen en zullen de komende 3 jaar nog eens bijna 300 mensen moeten vertrekken. Dat heeft de directie aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. "We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten", zegt co-CEO Marc Zwaaneveld.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11 ... -van-hool/
Bij Het Laatste Nieuws tevens een liveblog over de situatie bij Van Hool
https://www.hln.be/binnenland/live-van- ... ~a60fc528/

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: do 14 mar 2024, 15:37
door Lange_Dre
Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert. Bij van Hool is het denk mede mis gegaan door op gebied van stad en streek bussen te lang heeft stil gestaan. Waar een bedrijf als VDL wel bleef doorontwikkelen. En daarnaast lijkt van Hool inderdaad op het verkeerde paard gewed te hebben en vervolgens pas te laat zijn ingestapt in electrische aandrijving naast waterstof.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 11:07
door Mr-W
Er zijn grote problemen bij de Belgische busbouwer Van Hool, een rechtstreekse concurrent van VDL in Eindhoven. Het concern heeft last van de impact van corona, hoge energiekosten, inflatie en wereldwijde problemen bij de levering van onderdelen. VDL herkent de problemen waar Van Hool mee kampt en heeft die zelf ook. “De bussensector is tijdens de corona periode heel hard geraakt, er reed geen touringcar meer rond, er werd geen bus meer besteld.”
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... -problemen
Lange_Dre schreef: do 14 mar 2024, 15:37 Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert.
VDL is ook niet winstgevend en de fabriek in Roeselare heeft jarenlang slechte cijfers gehad.
https://hightechsystems.nl/artikel/nog- ... usdivisie/
https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... 39088.html

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 12:22
door The Greyhound
Lange_Dre schreef: do 14 mar 2024, 15:37 Ergens vind ik het wel opvallend dat VDL bus & Coach er zo veel beter voor staat, terwijl dat bedrijf alleen in Nederland en België bussen produceert. Bij van Hool is het denk mede mis gegaan door op gebied van stad en streek bussen te lang heeft stil gestaan. Waar een bedrijf als VDL wel bleef doorontwikkelen. En daarnaast lijkt van Hool inderdaad op het verkeerde paard gewed te hebben en vervolgens pas te laat zijn ingestapt in electrische aandrijving naast waterstof.
Het lijkt erop dat de problemen bij Van Hool voor een (belangrijk) deel te maken hebben met een combinatie van mismanagement en familie.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240301_97238818

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 13:01
door Mdk
In de vlaamse media wordt druk verdergespeculeerd over het lot van Van Hool.
In verband met de grote schuldenberg van de onderneming lijken er geen overnamekandidaten te zijn voorafgaand aan een fallissement. Het feit dat het bedrijf een uitstel van betaling heeft aangevraagd duid erop dat zij deze schulden niet meer kunnen voldoen, ook niet op de lange termijn. Dat zou dus 3 opties geven; 1. Een akkoord met de schuldeisers (+ evt nieuwe investering) om een doorstart te realiseren. 2. Een 'flitsfallissement' waarin met potentiëlke investeerders voorafgaand aan het officiele fallissement afspraken worden gemaakt voor overname van de fallite boedel om werkonderbreking te voorkomen en een doorstart zonder schuldeisers mogelijk te maken. of 3. Een fallissement.
Een dorostart ná fallissement zonder 'flits' is bij ditsoort 'lean' industriebedrijven vaak niet mogelijk omdat een werkonderbrekning té veel schade aanricht.

Als ik het goed begrijp zijn er vooralsnog geen productieonderbrekingen, maar de productie van uitstaande orders zou nog wel in de problemen kunnen komen. Volgensmij zijn er een aantal Nederlandse orders die bij Van Hool uitstaan. Heeft iemand scherp wat dit zou kunnen betekenen voor de vervoerders hier?

Een snelle google brengt me enkel op het volgende lijstje:
  • 56 a15's voor Qbuzz ZHN (R-net 15m), moeten per concessiewissel 2024 in dienst.
  • 56 a15's voor Qbuzz ZHN (SnelBuzz 13m), moeten per concessiewissel 2024 in dienst.
  • 54 a15's voor Qbuzz groningen (Q-liner), geplande levering laatste kwartaal 2024.
Of mis ik dan nog iets?

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 18:12
door ICE11

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: zo 31 mar 2024, 13:11
door Lijn 45
VDL zou interesse hebben om de touringcartak van Van Hool over te nemen.

Re: Weinig hoop op oplossing voor Van Hool

Geplaatst: zo 31 mar 2024, 16:35
door Durashift
Ja, VDL zit ook vol in zijn capaciteit, dit jaar, las ik in de krant.

Was een artikel dat de touringcar reisbranche vreest voor een tekort aan touringcars aankomend seizoen.. nou nou..
Alsof die branche jaarlijks nieuwe touringcars inzetten en weer terug inleveren einde seizoen... Zo werkt het toch niet?

Natuurlijk, de financiële tak van de firma, welke veel inzet van bussen mogelijk gemaakt heeft zal het moeilijk krijgen maar denk dat een curator die leasecontracten toch eerst laat doorlopen zodat er inkomsten komen dan dat de bezittingen direct teruggeroepen worden. Als alle, door Van Hool gefinancierde, bussen stil gezet moeten..ja..dán kan ik mijn een tekort aan bussen wel voorstellen.

VDL-baas blijft geloven in bussen

Geplaatst: za 06 apr 2024, 22:32
door Mr-W
EINDHOVEN - Kunnen twee zwakke broeders samen sterk zijn?
VDL waagt een opmerkelijke poging om bussenconcurrent Van Hool over te nemen. Terwijl het ‘scherpe’ investeringskeuzes moet maken.

https://www.ed.nl/eindhoven/vdl-baas-bl ... ~a0c06fff/

Busbouwer Van Hool wordt overgenomen: zeker 1.600 mensen verliezen hun job

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 11:43
door Mr-W
Bij Van Hool zullen zeker 1.600 mensen hun werk verliezen. Dat verneemt VRT NWS uit goede bron. De busbouwer zou vrijdag al het faillissement hebben aangevraagd. Er zal een doorstart volgen, maar dat zal gepaard gaan met een groter jobverlies dan werd verwacht.
Daarna volgt een doorstart. De Nederlandse busbouwer VDL en de Duitse trailerbouwer Schmitz Cargobull zouden Van Hool overnemen, maar zouden minder werknemers kunnen behouden. Zeker 1.600 mensen zouden hun werk verliezen. 600 tot 900 werknemers zouden kunnen blijven.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/08 ... enverlies/