Pagina 1 van 1

Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 11 jul 2024, 09:28
door verfmeer
TreinTramBus is niet blij met de nieuwe dienstregeling, en geeft de schuld aan de nieuwe snelle IC tussen Amsterdam en Brussel.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/10 ... amsterdam/

Re: Spoordienstregeling België 2024

Geplaatst: do 11 jul 2024, 09:31
door Reiziger Delft
Dat gaat om de dienstregeling in 2025, niet 2024.

Re: Spoordienstregeling België 2024

Geplaatst: do 11 jul 2024, 09:36
door verfmeer
Oeps, is daar al een topic voor?

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 11 jul 2024, 11:01
door Tom024
Nu wel, berichten afgesplitst. ;)

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: vr 02 aug 2024, 22:16
door rvdborgt
De dienstregeling is overigens al grotendeels te raadplegen.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: zo 22 sep 2024, 10:24
door Suus
Federaal minister van transport Gilkinet heeft de directiebeslissing over de dienstregeling 2025 geschrapt, omdat het niet in overeenstemming met het afgesloten contract is. Pijnpunten zijn onder andere dat veel van de afgesproken uitbreidingen niet worden ingevoerd, en dat Mortsel-Oude-God op werkdagen één van de twee treinparen verliest vanwege de invoering van de snelle IC Amsterdam-Brussel.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: zo 22 sep 2024, 12:55
door DovaModaal
Suus schreef: zo 22 sep 2024, 10:24 Pijnpunten zijn onder andere dat veel van de afgesproken uitbreidingen niet worden ingevoerd, en dat Mortsel-Oude-God op werkdagen één van de twee treinparen verliest vanwege de invoering van de snelle IC Amsterdam-Brussel.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198
Ter info, het gaat over een lange lijst geschrapte uitbreidingen die je hier kunt vinden
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=2 ... 23#p287391

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: zo 22 sep 2024, 15:56
door teun
Ik ziet niet zo diep in het Belgische treinwezen maar wat betekend het als de "directiebeslissing over de dienstregeling 2025" geschrapt is? Dat men nieuw geplande verbindingen die later geschrapt zijn toch moet gaan rijden? Met welke middelen? Of wordt er op een andere dienstregeling teruggevallen?

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 10 okt 2024, 08:06
door Nitein-Repart
Suus schreef: zo 22 sep 2024, 10:24 Federaal minister van transport Gilkinet heeft de directiebeslissing over de dienstregeling 2025 geschrapt, omdat het niet in overeenstemming met het afgesloten contract is. Pijnpunten zijn onder andere dat veel van de afgesproken uitbreidingen niet worden ingevoerd, en dat Mortsel-Oude-God op werkdagen één van de twee treinparen verliest vanwege de invoering van de snelle IC Amsterdam-Brussel.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198
Maar waarom heeft de NMBS de dienstregeling van de Internationale Intercities naar Amsterdam goedgekeurd, terwijl zij weten dat op Antwerpen-Brussel (drukste spoorlijn van België) het aantal snelle treinen zakt van 4 naar 3? Een oplossing was geweest dat de snelle Intercity enkel tot Antwerpen zou rijden, zodat de NMBS wel de tweede Sneltrein (IC die stopt in Mortsel, Neckerspoel, Vilvoorde) gewoon kon blijven rijden. De reizigers die echt snel van Nederland naar Brussel willen reizen, kunnen nog altijd met Thalys/Eurostar reizen.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 10 okt 2024, 15:04
door DovaModaal
Nitein-Repart schreef: do 10 okt 2024, 08:06 Maar waarom heeft de NMBS de dienstregeling van de Internationale Intercities naar Amsterdam goedgekeurd
Omdat NMBS en NS denken geld te kunnen verdienen met de snelle EuroCity Direct, met behoorlijk dure tickets die concurreren met tickets van de Eurostar (open-access in België, geen vervelende eisen van de Belgische overheid zoals over de prijs van de tickets...).
En omdat NS wellicht haar eisen stelde zodat de NMBS ook kon bereiken wat ze verplicht is te leveren in haar openbaredienstcontract: een "trage" IC-verbinding toegankelijk voor binnenlandse reizigers zodat ook Noorderkempen een pendel-connectie heeft met Antwerpen, en die Brussels Airport (Zaventem) ook goed bedient vanuit het noorden.
... terwijl zij weten dat op Antwerpen-Brussel (drukste spoorlijn van België) het aantal snelle treinen zakt van 4 naar 3?
Omdat NMBS voor die binnenlandse treinen een vaste pot geld krijgt, en ze hopen dat het niet teveel opvalt dat er een binnenlands treintje minder rijdt, (A) ze gaan misschien een paar rijtuigen extra vinden om aan de bestaande treinen te hangen ?
Ze hebben het zo gemaneuvreerd dat het officieel een van de bestaande Eurostar-treinen is die in de weg rijdt, en waardoor Infrabel de betreffende binnenlandse IC-trein Antwerpen - Brussel geweigerd heeft. Tja, en als Infrabel een trein weigert die NMBS zo netjes aangevraagd had, dan is het overmacht hé ;) Terwijl iedereen met kennis van de rijpaden kon zien dat een extra trein daar onmogelijk meer bij kon.
Een oplossing was geweest dat de snelle Intercity enkel tot Antwerpen zou rijden, zodat de NMBS wel de tweede Sneltrein (IC die stopt in Mortsel, Neckerspoel, Vilvoorde) gewoon kon blijven rijden. De reizigers die echt snel van Nederland naar Brussel willen reizen, kunnen nog altijd met Thalys/Eurostar reizen.
Dat is niet wat NS en NMBS willen, ze willen zelf verdienen aan die klanten naar Brussel in plaats van enerzijds Eurostar (dat maar voor een 16% dochter van NMBS is).
Anderzijds: het is juist omdat de treinpaden daar schaars zijn, dat ze daar internationale vaste voet aan de grond willen krijgen/houden om nieuwe internationale concurrentie voor te zijn. Denk aan GoVolta, Heuro, Qbuzz-Trenitalia, Arriva... die allemaal al hun interesse getoond hebben...

Brussel-Zuid is ook een internationale treinen-overstaphub, Antwerpen niet.
Het is trouwens ook in het belang van de reizigers dat er concurrentie is met Eurostar over langere afstand, die de prijzen drukt.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 10 okt 2024, 15:31
door DovaModaal
teun schreef: zo 22 sep 2024, 15:56 Ik ziet niet zo diep in het Belgische treinwezen maar wat betekent het als de "directiebeslissing over de dienstregeling 2025" geschrapt is?
Een partijtje politiek armworstelen.
Vorige vrijdag heeft de raad van bestuur van de NMBS haar oorspronkelijke beslissing opnieuw genomen, dus met 2% minder stijging dan oorspronkelijk vastgelegd was. In hun persbericht belichten ze natuurlijk vooral de positieve kanten:
NMBS blijft bij beslissing over treinaanbod in 2025
De raad van bestuur van de NMBS heeft haar beslissing over het treinaanbod voor 2025 herbevestigd. Volgens minister van Mobiliteit Georges Gilkinet is het nu aan de federale overheidsdienst Mobiliteit om te oordelen over het nieuwe treinaanbod
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/04 ... nbod-2025/
NMBS blijft bij uitstel van extra treinaanbod
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241004_95778114
De groene minister is ontslagnemend na de voorbije verkiezingen, op Belgisch niveau is er immers nog geen nieuwe regering gevormd en hij zal niet in de nieuwe zitten. Hij wil wel graag dat zijn inspanningen om het treinaanbod uit te breiden niet tevergeefs waren.

Ook in Nederland hebben de NS, Arriva en anderen de voorbije jaren eenzijdig beslist "uit noodzaak" minder treinen te rijden dan afgesproken. Ze hebben dan wel boetes gekregen.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: do 10 okt 2024, 16:32
door IIVQ
Nitein-Repart schreef: do 10 okt 2024, 08:06De reizigers die echt snel van Nederland naar Brussel willen reizen, kunnen nog altijd met Thalys/Eurostar reizen.
Gezien de prijzen die Eurostar durft te vragen (en mijn observaties), heb ik het idee dat de vraag naar snelle verbindingen Randstad-Brussel het aanbod van Eurostar verre overschrijdt. Ik ben benieuwd wat de "ICDsnel" voor de prijzen doet.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 19:27
door Nitein-Repart
Ik zit even op Beluxtrains.net te kijken en de IC Oostende-Eupen rijdt nog steeds in gemengde samenstelling van I10/I11 en M7-rijtuigen *O* . Hopelijk blijft dit zo.

Zie hier waar I10 wordt ingezet:

https://www.beluxtrains.net/nl/index.ph ... 25&period=

En zie hier waar I11 ingezet wordt:

https://www.beluxtrains.net/nl/index.ph ... 25&period=

Merk op dat de verbinding Brussel-Luxembourg met M6/M7-rijtuigen gereden wordt. Op Brussel-Namur waarschijnlijk hard nodig, op Namur-Luxembourg minder hard nodig.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: za 18 jan 2025, 09:05
door Suus
Nee, de gemengde stammen in de IC Oostende - Eupen blijft niet zo en dat daar nu nog steeds I11 in rijdt is ook de reden dat de S-trein Liège - Aachen veel problemen heeft, en dat de EuroCity-dienst niet naar behoren functioneert.

Helaas gaat de aflevering van de serie toegankelijke M7-rijtuigen nog steeds erg traag.

Re: Spoordienstregeling België 2025

Geplaatst: za 18 jan 2025, 11:11
door rvdborgt
Suus schreef: za 18 jan 2025, 09:05 Nee, de gemengde stammen in de IC Oostende - Eupen blijft niet zo en dat daar nu nog steeds I11 in rijdt is ook de reden dat de S-trein Liège - Aachen veel problemen heeft, en dat de EuroCity-dienst niet naar behoren functioneert.
Ik heb begrepen dat dat laatste meer te maken heeft met problemen met de communicatie tussen de Traxx en de I11-rijtuigen.