Nitein-Repart schreef: ↑do 10 okt 2024, 08:06
Maar waarom heeft de NMBS de dienstregeling van de Internationale Intercities naar Amsterdam goedgekeurd
Omdat NMBS en NS denken geld te kunnen verdienen met de snelle EuroCity Direct, met behoorlijk dure tickets die concurreren met tickets van de Eurostar (open-access in België, geen vervelende eisen van de Belgische overheid zoals over de prijs van de tickets...).
En omdat NS wellicht haar eisen stelde zodat de NMBS ook kon bereiken wat ze verplicht is te leveren in haar openbaredienstcontract: een "trage" IC-verbinding toegankelijk voor binnenlandse reizigers zodat ook Noorderkempen een pendel-connectie heeft met Antwerpen, en die Brussels Airport (Zaventem) ook goed bedient vanuit het noorden.
... terwijl zij weten dat op Antwerpen-Brussel (drukste spoorlijn van België) het aantal snelle treinen zakt van 4 naar 3?
Omdat NMBS voor die binnenlandse treinen een vaste pot geld krijgt, en ze hopen dat het niet teveel opvalt dat er een binnenlands treintje minder rijdt,

ze gaan misschien een paar rijtuigen extra vinden om aan de bestaande treinen te hangen ?
Ze hebben het zo gemaneuvreerd dat het officieel een van de bestaande Eurostar-treinen is die in de weg rijdt, en waardoor Infrabel de betreffende binnenlandse IC-trein Antwerpen - Brussel geweigerd heeft. Tja, en als Infrabel een trein weigert die NMBS zo netjes aangevraagd had, dan is het overmacht hé

Terwijl iedereen met kennis van de rijpaden kon zien dat een extra trein daar onmogelijk meer bij kon.
Een oplossing was geweest dat de snelle Intercity enkel tot Antwerpen zou rijden, zodat de NMBS wel de tweede Sneltrein (IC die stopt in Mortsel, Neckerspoel, Vilvoorde) gewoon kon blijven rijden. De reizigers die echt snel van Nederland naar Brussel willen reizen, kunnen nog altijd met Thalys/Eurostar reizen.
Dat is niet wat NS en NMBS willen, ze willen zelf verdienen aan die klanten naar Brussel in plaats van enerzijds Eurostar (dat maar voor een 16% dochter van NMBS is).
Anderzijds: het is juist omdat de treinpaden daar schaars zijn, dat ze daar internationale vaste voet aan de grond willen krijgen/houden om nieuwe internationale concurrentie voor te zijn. Denk aan GoVolta, Heuro, Qbuzz-Trenitalia, Arriva... die allemaal al hun interesse getoond hebben...
Brussel-Zuid is ook een internationale treinen-overstaphub, Antwerpen niet.
Het is trouwens ook in het belang van de reizigers dat er concurrentie is met Eurostar over langere afstand, die de prijzen drukt.