Ouigo (Brussel - Parijs)

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DovaModaal

Ouigo (Brussel - Parijs)

Bericht door DovaModaal »

Vanaf 19 december 2024 komt er een nieuwe treinverbinding op klassiek spoor tussen Brussel en Parijs, dus een trager en goedkoper alternatief voor de Eurostar.

traject: Brussel Zuid - Bergen (Mons) - Aulnoye-Aimeries - Creil - Paris Nord
[AANVULLING: Eén van de drie treinen stopt op termijn ook in Saint-Quentin.]

Het is een samenwerking tussen de Franse SNCF en de Belgische NMBS.
Ouigo is het lowcost-merk van de SNCF.
De treinen zijn de internationale I11-rijtuigen, de comfortabelste die de NMBS heeft, zoals er vanaf 15 december ook zullen rijden op de nieuwe EuroCity Brussel - Rotterdam.

Net zoals op de Franse binnenlandse Ouigo Train Classique is een (online) ticket verplicht [AANVULLING: inclusief plaatsreservering, maar je kunt niet zelf een plaats kiezen, OUIGO geeft je een plaatsnummer in een bepaald rijtuig].

Volgende dinsdag zou hij officieel aangekondigd worden, maar hij is nu al mooi te zien in de reisplanner van de SNCF:
Afbeelding
Afbeelding
https://www.sncf-connect.com/app/nl-nl

Daarop kun je ook zien dat voortaan fietsvervoer mogelijk is tussen Brussel en Parijs (dit zou gaan over vier fietsplaatsen die later uitgebreid worden).
[AANVULLING: fietsvervoer zal de eerste maanden nog niet mogelijk zijn]

Wat meer details (deels geruchten) in het Frans op:
https://mobilithib.substack.com/p/le-ou ... sera-lance
Laatst gewijzigd door DovaModaal op vr 20 dec 2024, 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.
isadora

Re: Ouigo Train Classique (Brussel - Parijs)

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es

Bericht door en-es »

Geen plaatsreservering? Volgens mij krijg je bij Ouigo een plaatsbewijs met daarop rijtuig- en zitplaatsnummer. Dat was bij mij het geval in maart tussen Lille en CDG.
DovaModaal

Re: Ouigo (Brussel - Parijs)

Correctie, moet zijn: "je kunt geen plaats kiezen op OUIGO Train Classique"
Can I select my seat on board a OUIGO Train Classique?
Unfortunately no, seat selection is only available on OUIGO Grand Vitesse. Placement on board OUIGO Train Classique is done automatically.
https://www.sncf-connect.com/en-en/ouig ... -classique
Tussen Lille en CDG is het een hogesnelheids-Ouigo (Grande Vitesse) die rijdt met dubbeldekst-TGV's.
De Train Classique heeft wat andere voorwaarden.

Ik vernam dat het systeem geen plaats toewijst op de verbinding Parijs-Brussel, maar dat moet bevestigd worden.
isadora schreef: do 28 nov 2024, 13:57 Ongeveer hetzelfde verhaal?
viewtopic.php?f=37&t=13635&p=866420&hilit=Ouigo#p866420
Inderdaad, maar ik heb deze info uit andere bronnen. Deze Ouigo verdient sowieso een eigen draadje als apart merk, dat voor ons goed bruikbaar is naar Parijs. Net zoals het draadje over Beneluxtrein of Eurocity Direct, want in zo'n algemene draad kun je niets terugvinden.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op ma 02 dec 2024, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jor[D]1

Bericht door jor[D]1 »

NMBS had overigens een pagina online staan, welke door zoekmachines gevonden is. Via de cache van Bing is volgende te vinden:

Afbeelding
Dat bevestigt de tarieven voor de trein zoals elders gemeld.

Bij SNCF staat de dienstregeling tot begin maart erin. Paar opvallende afwijkingen.
(https://www.sncf-voyageurs.com zoekt makkelijker dan connect)

20 t/m 25 januari worden zowel Mons als Creil overgeslagen in de richting Parijs. Er rijdt maar 1 trein per dag, vertrek Brussel 12:56, met een reistijd van 3:47. Parijs naar Brussel 1 trein om 19:18 via de normale route.
Deze trein rijdt waarschijnlijk via Luttre in Belgie en dan via het boogje L124A/1 richting Maubeuge Frankrijk in.
In Frankrijk is de omleiding hoogst waarschijnlijk via de goederenlijn naar Ormoy-Villers.
Zowel dat boogje in België als de omleiding in Frankrijk hebben geen regulier personen verkeer.

In februari heel wat dagen waarop 1 van de treinen niet lijkt te rijden.

27 februari ook lange reistijd voor de treinen met vertrek 13:27 uit Brussel en vertrek Parijs 12:28. Geen stop in Creil, dus hoogst waarschijnlijk ook via Ormoy-Villers.

1 en 2 maart (en mogelijk verder in maart maar dat staat nog niet in de planner) vervalt de stop te Mons in beide richtingen. Waarschijnlijk opnieuw omleiding via Luttre. Lijken ook enige treinen uit te vallen, of de planner is nog niet compleet.

Edit. Mochten treinen niet via Luttre/L124A gaan, dan moet het haast wel via regio Lille... dan wordt het helemaal een festijn van verbindingsboogjes. :trein: Al verwacht ik dit niet.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Mijn bronnen hebben een aantal omleidingen via spoorlijn 124A/1 tussen de geopende stations Marchienne-au-Pont en Marchienne-Zone al bevestigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ha, dat zou mooi zijn, ik heb net vorig weekend de westboog bij Longueil-Sainte-Marie gedaan met een omgeleide trein naar Laon (keren op de vrije baan een paar honderd meter voorbij Ormoy-Villers; in Laon een snelle blik op de resten van de Poma 2000 geworpen), dan kan ik ook de andere bogen daar afstrepen. :trein:
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos

Bericht door gpvos »

Nu ook in bahn.de; de Verkehrstage zijn a sight to behold, bijv: 19. Dez 2024 bis 21. Mär 2025 Do, Fr; 21. Dez 2024 bis 15. Jan 2025 Mo - Sa; nicht 11., 23., 24. Jan 2025, 13., 14., 20., 21. Feb 2025, 6. bis 14. Mär 2025; auch 25. Jan 2025, 27. bis 29. Jan 2025, 3. bis 8. Feb 2025, 15., 22. Feb 2025, 24. bis 26. Feb 2025, 17. bis 22. Mär 2025.

De elders gelinkte Thibault Lapers schrijft ook over omleidingen via Luttre in maart.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Matt

Bericht door Matt »

De website van NS International geeft aan:
NS International schreef:Niet online beschikbaar
telefonisch boeken
Maar helaas is deze reis ook niet telefonisch beschikbaar bij NS International, omdat het een Ouigo is. Toen er met de Olympische Spelen een EuroCity reed kon dit ticket wel bij NS International worden geboekt, omdat er toen Belgische tarieven golden. Nu geldt er het Ouigo tarief en dat kan NS International niet boeken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Deze trein is op dit moment nog nergens boekbaar. Dat zou vanaf 3 december kunnen.
Matt

Bericht door Matt »

Ik vermoed dat het dan nog steeds niet mogelijk is bij NS International, omdat NS International geen Ouigo verkoopt.
gpvos

Bericht door gpvos »

Dan hoop ik dat dit een goede aanleiding voor ze is om dat eens te veranderen. Of staat de SNCF dat niet toe? Ik zie dat de NMBS online ook geen (bestaande hogesnelheids-) OuiGo-kaartjes verkoopt.
Matt

Bericht door Matt »

Het zou zomaar aan de Fransen kunnen liggen. Sinds dit jaar kan je namelijk bijvoorbeeld alleen nog Interrail reserveringen voor de TGV op het station of bij SNCF zelf maken. En daarnaast is de Nederlandse ov-begeleiderskaart sinds dit jaar niet meer geldig op Franse treinen. Daarvoor heb je nu een Franse begeleiderskaart nodig, die alleen door de Franse overheid kan worden afgegeven. De Fransen doen wel vaker moeilijk, helaas.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Matt schreef: vr 29 nov 2024, 16:24 Het zou zomaar aan de Fransen kunnen liggen. Sinds dit jaar kan je namelijk bijvoorbeeld alleen nog Interrail reserveringen voor de TGV op het station of bij SNCF zelf maken.
Dat gaat ook bij de NMBS (ook online) en die gebruikt hetzelfde backendsysteem als NS. En verder bij Rail Europe. Ik gebruik nu die laatste want die heeft geen extra boekingskosten.
Ik meen dat NSI al eens heeft gezegd dat ze graag Ouigo zouden verkopen, dus ik vermoed ook dat het aan de SNCF ligt.
en-es

Bericht door en-es »

Ouigo heeft toch een eigen systeem waar niemand tussen komt.
Matt

Bericht door Matt »

Niet per se waar. European Sleeper heeft ook een eigen systeem, maar dit kan je wel boeken bij de NMBS.
gpvos

Bericht door gpvos »

Nou, je mag toch aannemen dat in elk geval de NMBS kaartjes voor deze met hun eigen materieel gereden treinen gaat verkopen. Wellicht opent dat mogelijkheden om meer OuiGo's elders te boeken, of in elk geval zou het mogelijk moeten worden dat je bij de NS en bijv. Raileurope terecht kan voor deze nieuwe klassieke OuiGo's: als de NMBS erbij kan, moeten anderen dat in elk geval technisch ook kunnen.
DovaModaal

Er staat al iets online:
OUIGO: boek je goedkope treintickets tussen Brussel, Bergen en Parijs
Vanaf 19 december 2024 rijden er dagelijks nieuwe OUIGO-treinen tussen Brussel en Parijs.

Driemaal per dag in elke richting brengen de OUIGO-treinen je vanuit België (Brussel en Bergen) naar het station Paris-Nord (en omgekeerd) in minder dan 3 uur via de klassieke spoorlijn tegen zeer voordelige tarieven.
[...]
Zeer aantrekkelijke prijzen vanaf € 10* voor volwassenen met een maximumprijs van € 59* per ticket. De prijzen variëren naargelang de bezettingsgraad van de trein.
[...]
Kinderen jonger dan 12 reizen voor slechts € 8* en kinderen jonger dan 4 reizen gratis op de schoot van een volwassene.
1 handbagage (handtas of rugzak) en 1 kleine bagage inbegrepen bij je ticket.
Blijkbaar wordt bij het invoeren van die laatste beperking weerstand verwacht, want...
Lanceringsaanbieding
Naast je handbagage en rugzak of handtas, mag je gratis twee extra stuks bagage meenemen!
[...]
In een latere fase zal je per stuk volumineuze of extra bagage echter een toeslag van €5 moeten betalen.
Een gedeeltelijke toegift: toch één enkele stop per dag in een Noord-Franse stad. Het blijft mager, en doet onrecht aan wat een sterk punt van een klassieke trein kan zijn:
Vanaf april 2025 stopt er, van de drie dagelijkse treinen, één in elke richting ook nog in Saint-Quentin.

Moet ik op OUIGO een zitplaats reserveren?
Ja, aan boord van OUIGO is reserveren verplicht. Alle OUIGO-tickets bevatten een plaatsnummer in de gekozen trein.

Niet-gedemonteerde fietsen zijn in de eerste maanden niet toegestaan in de OUIGO-treinen tussen Brussel en Parijs. Hier komt later nog verandering in.

OUIGO is alleen voor reizigers tussen België en Frankrijk.

[] wanneer je geboekt hebt, stuurt niet NMBS maar wel OUIGO je ticket per e-mail op. Als je meer dan 4 dagen op voorhand hebt gereserveerd, stuurt OUIGO je jouw ticket 4 dagen voor je vertrek.

https://www.b-europe.com/NL/Treinen/OUI ... sel-Parijs
Ook gearchiveerd op:
https://archive.ph/kwKqm
https://web.archive.org/web/20241202133 ... sel-Parijs
Matt

Bericht door Matt »

Ik denk dat het toch een gemiste kans is om de trein niet of weinig tussendoor te laten stoppen. Reizigersstromen van België naar bijvoorbeeld St Quentin zullen minimaal zijn. Daarentegen is de TER trein van St Quentin naar Parijs wel aardig populair. Om de trein goed gevuld te krijgen zou deze trein extra kunnen stoppen in bijvoorbeeld St Quentin en Compiègne. Daarnaast geeft bijvoorbeeld station Creil ook overstap op regionale treinen en RER D. Het laat toch zien dat deze trein vooral wordt ingezet als aanvulling op de Eurostar tussen Brussel en Parijs en daarvoor een ander soort publiek te trekken.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het leven zou veel makkelijker zijn als men gewoon een klassieke trein liet rijden tegen normale prijzen die op logische plekken stopt. Dat hele circus met bagagetoeslagen, verplichte zitplaatsreserveringen die je niet zelf kunt uitzoeken en gedwongen treinbinding helpt werkelijk helemaal niemand. :|
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

umbusko schreef: wo 04 dec 2024, 11:43 Dat hele circus met bagagetoeslagen, verplichte zitplaatsreserveringen die je niet zelf kunt uitzoeken en gedwongen treinbinding helpt werkelijk helemaal niemand. :|
Dat helpt de vervoerder, met name SNCF, want die bepaalt wat de reizigers willen.
en-es

Bericht door en-es »

Is wel een verdienmodel. Ook in Spanje aktief.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Voor vervoerders zijn reserveringsplichte treinen meestal zeer winstgevende treinen want je weet exact hoeveel reizigers je krijgt en als er te weinig komen om winst te maken dan kun je de trein schrappen.
Dat is heel wat anders als hoe wij graag met treinen omgaan, naar het station gaan, instappen en wegwezen.

Treinen zijn er niet voor jou en mij, die zijn er voor de vervoerder om winst te maken.
en-es

Bericht door en-es »

In maart betaalde ik een tientje van Lille naar CDG , mij hoor je niet klagen. Van CDG naar Parijs was duurder. :D
gpvos

Bericht door gpvos »

De paar keer dat ik in een trein op die route zat waren die voor hoogstens 10% gevuld, dus zo groot is die vervoersvraag nou ook weer niet, afgezien wellicht van de spitsrichting. Als er minstens een uurdienst zou zijn komen er misschien nog wat nieuwe reizigers.
Plaats reactie