Pagina 1 van 1

Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 17:16
door Gamma
Door de opening van de nieuwe spoorlijn Koralmbahn gaat de dienstregeling in Zuid-Oostenrijk flink op de schop, de grootste wijziging in een kwart eeuw. Zie dit artikel: https://infrastruktur.oebb.at/de/projek ... ufgestellt

De IC’s van en naar Wenen rijden via Graz naar Villach in plaats van via Leoben. En Bruck a.d. Mur wordt een belangrijk overstapstation.

Er komen ook nieuwe IR-verbindingen (let op, kaartje bevat niet de IC en Railjet-lijnen):
Afbeelding
Andere kaartjes via deze link

Ik vind de vele doorgaande verbindingen Graz - Leoben van de IR’s wel opvallend. Dat betekent kopmaken in Bruck ad Mur en kruisende bewegingen tussen lijnen die in Bruck samenkomen. Heeft iemand een idee welke logica hier achter zit?

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 17:33
door Z2N
Dat lijkt mij de aansluiting vanuit de gebieden ten westen van Bruck a/d Mur richting Wenen, de RJ komt dan namelijk niet meer ten westen van Bruck a/d Mur.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 17:46
door ICE11
Voor de nieuwe treincategorie "IR" heeft de ÖBB overigens Mireo besteld, maar deze worden pas in 2027 geleverd, dus tot dan zullen Desiro ML op deze lijnen rijden. Alleen de verbinding van Graz naar Maribor wordt door SZ gereden.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 18:08
door Daniel
Z2N schreef: do 02 jan 2025, 17:33 Dat lijkt mij de aansluiting vanuit de gebieden ten westen van Bruck a/d Mur richting Wenen, de RJ komt dan namelijk niet meer ten westen van Bruck a/d Mur.
Er blijven volgens het gelinkte artikel van de ÖBB drie directe verbindingen Wien - Leoben - Schwarzach-St.Veit - Villach, wat nu grotendeels Railjets zijn. Of worden dat dan ICs, die details kom ik zo gauw nergens tegen.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 19:26
door cassie127
Gamma schreef: do 02 jan 2025, 17:16 Ik vind de vele doorgaande verbindingen Graz - Leoben van de IR’s wel opvallend. Dat betekent kopmaken in Bruck ad Mur en kruisende bewegingen tussen lijnen die in Bruck samenkomen. Heeft iemand een idee welke logica hier achter zit?
Er ligt onder Bruck an der Mur een boog die je vanaf de lijn uit Graz op de lijn naar Leoben brengt waarbij je Bruck an der Mur zelf overslaat. Deze boog wordt nu al bediend door de IC's/EC's Graz-Bischofshofen-Innsbruck en Graz-Linz.

Dst de IR in Bruck an der Mur kop gaat maken heeft denk ik vooral te maken met het wegvallen van bijna alle Fernverkehrritten tussen Bruck an der Mur en Leoben.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 20:36
door Gamma
Dat van die boog wist ik en ik snap ook dat het netwerktechnisch logisch is als alles op Bruck gaat stoppen. Maar ik verbaasde me over de vele kruisende treinbewegingen die je dan krijgt. Of zie ik dat te pessimistisch? Je had de lijn. Wenen - Bruck - Graz ook kunnen losleggen van Bruck - Leoben.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 20:50
door ArrivaBas
Als ik het goed zie op het kaartje, gaat het om twee treinen per uur per richting.

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: do 02 jan 2025, 21:33
door Daniel
Minder zelfs als ik het goed zie: IR Pyhrn elke 2 uur; IR Ennstal elke 2 uur maakt samen een uurdienst. De IR Aichfeld rijdt elk uur wat dan inderdaad die 2 treinen per uur zou opleveren, maar die gaat maar 1x/2 uur door naar Graz (dus heeft dan alleen bij aankomst een overkruising).

Desondanks lijkt, als ik de infra zo even op satelietbeelden van Google bekijk, dat qua infra nog een uitdaging. Vanuit Graz komend moet je al een stukje links rijden om überhaupt op een spoor te komen waarvan je naar Leoben kunt en bij vertrek moet je dan weer links rijdend weg zover ik zie. (Het enige spoor waarop dat niet hoeft is het perronloze spoor tussen spoor 1 en 2 in)

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: vr 03 jan 2025, 02:04
door Suus
Gaat het huidige linksverkeer tussen Bruck en Graz nog omgedraaid worden voordat de Koralmbahn open gaat?

Re: Oostenrijk 2026

Geplaatst: wo 15 jan 2025, 07:59
door Nitein-Repart
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat er gaat gebeuren met de IC/EC-verbindingen tussen Salzburg/Innsbruck en Klagenfurt/Graz, waaronder de EC163/EC164 Zürich-Graz met een 1e klasse panoramarijtuig? Blijven deze bestaan en vormen de IR-treinen dan samen met de IC/EC-treinen een uursdienst of worden de IC/EC-treinen vervangen door de IR-treinen? En hebben de IR-treinen (Siemens Mireo) dan wel een 1e klasse en een snackautomaat aan boord? Anders is het wel een behoorlijke achteruitgang ten opzichte van de huidige IC/EC-verbindingen.