De "voordeelkaart" gaat voor mensen tussen de 26 en 64 maar €48/jaar kosten, dus maar 8x het maandtarief. Ben je jonger dan 26 of ouder dan 64 dan betaal je maar €4/maand, €32/jaar.
De voordeelkaart geeft dus 40% korting in dal en weekend, maar de korting is cumulatief, dus in het weekend mag je 58% korting reizen, terwijl ouderen altijd en jongeren in de daluren met deze kaart met 64% korting reizen.
Bovendien gaat voor houders van deze kaart een enkeltje maximaal €14 kosten, dus ook tijdens de spits, maar voor Jongeren, Senioren en
rechthebbenden op verhoogde tegemoetkoming (waaronder zwangere werkeloze journalisten om vaderlandslievende redenen, mits afkomstig uit een famille nombreuse waarvan tenminste één voorouder Waals, één voorouder Vlaams en één voorouder uit het buitenland inclusief de Oostkantons afkomstig is, tot in de zevende graad, of vijfde graad voor inwoners van Faciliteitengemeenten)
* betalen slechts €5,50.
Het is wel raar dat het maximum van €14 er zowel in de spits als in de dal is. Daarmee worden mensen die, buiten de spits, een lange reis maken benadeeld t.o.v. mensen die een korte reis maken, omdat die laatste extra dalkorting krijgen.
Het weekend Ticket (met 30% korting) is er trouwens alléén voor mensen tussen 26 en 64 jaar, ben je jonger of ouder dan krijg je namelijk al 40% korting, dus helaas kan je niet 3x cumuleren.
Ik lees bij
Telesambre nog "Les restrictions de durée de voyage du Senior Ticket disparaîtront également." (De beperkingen op de
reisduur van het Senior Ticket verdwijnen), maar die kan ik niet vinden, ik denk dat dat een verkeerde interpretatie is van dat je met het Senior Ticket nu niet voor 9h00 mag reizen.
Ik ben ook benieuwd wat de grenstijden van dal en spits zullen zijn, en hoe om te gaan met reizen die de dal-spitsgrens overschrijden.
---
Ik zit al even te kijken wat het voor mij persoonlijk zou betekenen.
Ik maak enkele keren per jaar de reis naar Charleroi (waar mijn vrijwilligerswerk zit), en reis dan vrijdagmiddag heen, zaterdag of zondag terug. Vanaf Noorderkempen is dat met een maandkaart al €14 heen (cap), €9,40 terug (€22,50 *60% *70%) en €6 voor de kaart, dat is dus wel iets maar niet heel veel duurder dan 2 regels standard multi (nu €10,50 per regel op papier).
Het wordt zoals umbusko zegt echt interessant als deze tarieven ook voor grensoverschrijdende reizen gaan gelden (dus tot aan de grens). Dan zou een doorgaand ticket Amsterdam-Charleroi met IC
Indirect en deze tarieven iets goedkoper zijn dan tot december vorig jaar, toen ik €36 betaalde voor een hele enkele reis met 40% korting in NL en een regel standaard multi, nu wordt dat €34,10 als ik een losse prijs dmnz-Noorderkempen, een ticket €9,40 en de helft van €6 optel, maar wellicht nog goedkoper omdat de 17 km Hazeldonk (Grens)-Noorderkempen als ik het zo bereken ook nog eens voor ±€1,98 meetelt.