Pagina 1 van 1

ÖBB Railjet

Geplaatst: di 16 dec 2008, 13:15
door Daan
Sinds kort rijdt de ÖBB Railjet. Zie hier voor foto's: http://www.railpage.net/modules/news/ar ... oryid=1892

Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren... :roll: :)

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: di 16 dec 2008, 13:32
door Jurjen
Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: di 16 dec 2008, 14:29
door reisthijs
Natuurlijk is het niet te vergelijken met een ICE of TGV, zie het eerder als het Oostenrijks equivalent van de Nederlandse Albatros. Dat is een "echte hogesnelheidstrein' die toch ook maar 250 km/u kan rijden, dat scheelt niet eens zo heel veel met deze Railjet.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: di 16 dec 2008, 14:44
door Stefan
Wat een prachtige trein is het toch. ;) De kleuren staan ook goed! :mrgreen:

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: wo 17 dec 2008, 12:24
door Caspar
Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van. Begrijp ik goed dat 2 stellen aan elkaar 400 meter zijn? Dat komt overeen met 16 bakken Ddar ongeveer in lengte. Vorig jaar werd met 5 bakken gereden in de EC Wenen- Budapest, en zat ie misschien net half vol. Lijkt me wel wat fors ingezet in capaciteit?

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: wo 17 dec 2008, 12:47
door Jurjen
Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie! (Wien-Budapest) Het rijden met 2 gekoppelde RJ-stellen vindt echter slechts plaats op enkele treinen, meen ik. Lang niet bij alle!

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: wo 17 dec 2008, 14:02
door Daan
Caspar schreef:Vind het ook wel mooie treinen geworden.
Het is dus wel mogelijk om in een vrij korte tijd een fatsoenlijke hogesnelheidstrein af te leveren...
Het Taurus concept is natuurlijk al jaren oud, en is dit gewoon een verder door ontwikkelde versie van.
Uiteraard, maar blijkbaar kan men wel vrij snel rijtuigen en een stuurrijtuig bouwen die zo luxe zijn als het maar kan en volledig geschikt zijn voor 230 km/h.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: wo 17 dec 2008, 14:32
door Suus
Dat kan al langer, zie de ICE 2, die in feite ook bestaat uit een locomotief en een stuurstand.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: vr 19 dec 2008, 11:31
door JeePee
Jurjen schreef:Ik heb aardig wat verhalen gehoord over juist overvolle treinen op die relatie!
Dat is wel aardig de praktijk ja. Als je niet minstens een week van tevoren gereserveerd hebt, dan heb je eigenlijk weinig kans op een plekkie. Vooral de slag naar München is altijd erg druk.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: vr 19 dec 2008, 12:33
door Caspar
Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: vr 19 dec 2008, 18:55
door Jurjen
Caspar schreef:Dan had ik blijkbaar erg geluk, op een doordeweekse ochtend in januari was ie dus nog niet half vol met 5 bakken :D

Bovengenoemde situaties gaan zeker voornamelijk op tijdens het toeristen seizoen?
Vooral ook rond feestdagen en weekends.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: di 23 dec 2008, 22:47
door Caspar
Waar wordt er eigenlijk 230 gereden met die RJ? In februari ga ik een treinreis maken, en zit toch sterk te twijfelen, vooral omdat op de dagen dat ik wil er nog een Sparangebot is van 39 euro voor de RJ van Munchen naar Budapest.
Maarja vliegen naar Roemenie kost 120 euro voor een retourtje en dan kan ik daar een mooi rondje maken, zonder eerst al 2 dagen onderweg te zijn.

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: vr 26 dec 2008, 17:29
door Fles
Jurjen schreef:Nouja, hogesnelheidstrein. De dingen kunnen 230 km/h rijden. Goed, ze zijn allicht sneller dan het normale werk, maar het blijft natuurlijk gewoon een snelle loc+rijtuigen-combi en geen match voor de 330 km/h rijdende TGV.
In Zweden gaat de X2000 niet harder dan 200 km/h. En die wordt ook hogesnelheidstrein genoemd :idea:

Re: ÖBB Railjet

Geplaatst: za 27 dec 2008, 00:03
door Caspar
Traxx met ICRm wordt ook hogesnelheidsmat genoemd 8-)