Weinig animo voor gesubsidieerde Franse trucktrein
De 'autoweg per trein' tussen Luxemburg en Perpignan in Zuid-Frankijk wordt nauwelijks gebruikt. Gemiddeld staan er tien vrachtauto's op de trein terwijl bij de opening een jaar geleden was gerekend op minstens honderd trucks per dag. De 'autoroute ferrovial' vervoert daarmee jaarlijks een schamele 3.600 trucks.
De initiatiefnemers hadden in het eerste jaar gerekend op 30.000 gebruikers en hoopten dat in vijf jaar op te voeren tot zeker 300.000 trucks per jaar maar daar komt volgens de Franse organisatie van wegvervoerders FNTR weinig van terecht.
Volgens de organisatie zijn de kosten van 90 eurocent per kilometer 'niet concurrerend' vergeleken met gewoon wegvervoer. De FNTR vindt de 45 miljoen euro subsidie van de Franse staat dan ook weggegooid geld.
Bron: Nieuwsblad Transport
Weinig animo voor gesubsidieerde Franse trucktrein
Re: Weinig animo voor gesubsidieerde Franse trucktrein
Kan me het floppen wel voorstellen. Zoveel congestie is er niet op het Franse wegennet. Als ik goed geïnformeerd ben ligt de spoorlijn ook niet echt evenwijdig aan de snelwegen. Je krijgt dan al gauw met omrij-kilometers te maken.
En als er nog een sloot subsidie bij moet om te concurreren met het wegverkeer is het al snel staatssteun :o
En als er nog een sloot subsidie bij moet om te concurreren met het wegverkeer is het al snel staatssteun :o
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten