Weinig animo voor gesubsidieerde Franse trucktrein
Geplaatst: vr 28 mar 2008, 11:42
Weinig animo voor gesubsidieerde Franse trucktrein
De 'autoweg per trein' tussen Luxemburg en Perpignan in Zuid-Frankijk wordt nauwelijks gebruikt. Gemiddeld staan er tien vrachtauto's op de trein terwijl bij de opening een jaar geleden was gerekend op minstens honderd trucks per dag. De 'autoroute ferrovial' vervoert daarmee jaarlijks een schamele 3.600 trucks.
De initiatiefnemers hadden in het eerste jaar gerekend op 30.000 gebruikers en hoopten dat in vijf jaar op te voeren tot zeker 300.000 trucks per jaar maar daar komt volgens de Franse organisatie van wegvervoerders FNTR weinig van terecht.
Volgens de organisatie zijn de kosten van 90 eurocent per kilometer 'niet concurrerend' vergeleken met gewoon wegvervoer. De FNTR vindt de 45 miljoen euro subsidie van de Franse staat dan ook weggegooid geld.
Bron: Nieuwsblad Transport
De 'autoweg per trein' tussen Luxemburg en Perpignan in Zuid-Frankijk wordt nauwelijks gebruikt. Gemiddeld staan er tien vrachtauto's op de trein terwijl bij de opening een jaar geleden was gerekend op minstens honderd trucks per dag. De 'autoroute ferrovial' vervoert daarmee jaarlijks een schamele 3.600 trucks.
De initiatiefnemers hadden in het eerste jaar gerekend op 30.000 gebruikers en hoopten dat in vijf jaar op te voeren tot zeker 300.000 trucks per jaar maar daar komt volgens de Franse organisatie van wegvervoerders FNTR weinig van terecht.
Volgens de organisatie zijn de kosten van 90 eurocent per kilometer 'niet concurrerend' vergeleken met gewoon wegvervoer. De FNTR vindt de 45 miljoen euro subsidie van de Franse staat dan ook weggegooid geld.
Bron: Nieuwsblad Transport