Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Durashift »

Duitse logica zeker? Nieuw bedrijf, nieuwe contracten, dus onderaan de ladder (weer) beginnen.

Vreemde gang van zaken inderdaad. Schrijft de EU daar niet iets in voor?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Bij een van die twee aanbestedingen die hier onlangs in Duitsland is ingegaan is totaal niemand overgenomen van alle kleine vervoersbedrijfjes die er voorheen reden.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jeroen78 »

RTL: Gratis treinvervoer is een P+R stunt maar lost niets op
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1456826.html
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Chrysa »

Jeroen78 schreef:P+R stunt
_O_
PHS

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door PHS »

Jeroen78 schreef:RTL: Gratis treinvervoer is een P+R stunt maar lost niets op
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1456826.html
Dat kan ik best volgen, het openbaar vervoer was al nagenoeg gratis dus dan maakt het weinig meer uit als je het helemaal gratis maakt. Toch kunnen we in Nederland best een voorbeeld nemen aan Luxemburg als het gaat om de subsidiëring van openbaar vervoer, we zien in Nederland veel te weinig het maatschappelijke nut van goed en betaalbaar openbaar vervoer in.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door waldo79 »

Geef mij eens voorbeelden waar het beter kan :') Er zijn genoeg situaties waarin er voldoende actiekaartjes tegen zeer aantrekkelijke prijzen beschikbaar zijn.

Zo duur hoeft reizen met het OV niet te zijn in Nederland.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jeroen78 »

Als je iedere dag met OV moet pendelen dan wordt het vaak duur. Dat dagjesmensen goedkoop met de trein kunnen is leuk en aardig maar voor het woon-werkverkeer is het OV best duur in Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door huibf »

Juist andersom.
Voor forenzen die dagelijks reizen is de trein best goedkoop en is het zeker een goed alternatief voor de auto.

Juist voor de af en toe reiziger, zeg 1of 2x per week, is de trein schandalig duur zeker als ze in de spits moeten reizend. Het OV is dan schreeuwend duur.
De ah kaartjes en alle andere acties zijn vaak geen alternatief en als ze dat wel zijn is het puur als 'leuk' om een uitje te doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Juist andersom.
Voor forenzen die dagelijks reizen is de trein best goedkoop en is het zeker een goed alternatief voor de auto.
Ligt er net aan waar je woont en werkt. Is de treinverbinding redelijk rechtstreeks dan kan wat jij stelt best wel opgaan: toen ik zelf nog in Utrecht werkte was bijvoorbeeld de jaarkaart voor de trein goedkoper dan een parkeerplaats in de garage onder m'n flat op jaarbasis.

Naar m'n huidige werkplek zou ik per trein echter een forse omweg maken. Via de weg is het 26 km maar met de trein zou ik 56 km afleggen, waardoor per trein reizen juist stervensduur is en niet in verhouding staat tot m'n reiskostenvergoeding. Al is nu de route per bus wel relatief voordelig aangezien die in kilometers vrijwel gelijk is aan de kortste autoroute.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door huibf »

Klopt, maar dan is het voor de af en toe reiziger nog duurder.
Maar hoe vaker je reist hoe goedkoper het OV is. Dus juist de dagelijkse forens is het OV aanzienlijk goedkoper dan de 1x per week OV forens.

maar dat geheel offtopic.

Terug naar Luxemburg. Ook hier: Gratis OV wil zeker niet betekenen dat het gebruik fors gaat toenemen.
Gratis is ook betrekkelijk. Het wordt uit de belastingen betaald, maar dan door iedereen een beetje.
En daarbij als het dan leid tot forse toename moet men extra bussen inzetten wat dus weer leid tot nog meer kosten en dus weer meer belasting.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door trolly »

huibf schreef:Dus juist de dagelijkse forens is het OV aanzienlijk goedkoper dan de 1x per week OV forens.
Nou ja, goedkoper per rit dan toch :')

Ik ben ook eerder voorstander van goed dan van gratis OV. Als er aan transport geen prijskaartje hangt stimuleer je daarmee onnodig gebruik. Volledig kostendekkend hoeft niet, maar ik zie liever een betaalbaar tarief in combinatie met een aantrekkelijk aanbod dan volle bussen in een lage frequentie omdat het allemaal niet uitkan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

De verschillen in reiskosten tussen de landen verbazen me wel.
Een jaarabonnement (Omnipas) bij De Lijn kost €329 en daarmee kun je dus een jaar lang gebruik maken van alle trams en bussen in Vlaanderen.
Een 1-sterrenjaarabonnement in het zuidelijke deel van de Randstad kost al €530.
Dat verschil is echt enorm.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door huibf »

Dat klopt, maar de prijzen in Belgie zijn niet reeel en het vervoer is erg onbetrouwbaar en langzaam. De vele stakingen nog daargelaten. De kostendekkingsgraad ligt in Belgie op ong. 20% in de randstad op ong. 65%
De totale belastingdruk ligt in Belgie hoger dan in Nederland (45% versus 39%) (waaruit dan weer de 'verliezen' vd kaartjes kunnen worden betaald). Ik weet geen absolute % maar als ik de bussen in Belgie zie heb ik niet het vermoeden dat de bezetting hoger is dan in Nederland.

Dus ook hier: is goedkoop/gratis OV het succes voor een hogere bezetting?
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 26 jan 2020, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door regenmaker »

In België is men ook aan het onderzoeken of openbaar aanbesteden zoals in Nederland gaat helpen, dus volgens mij is de Vlaamse politiek ook niet echt tevreden met het huidige systeem. In Duitsland komen openbare aanbestedingen ook steeds vaker voor in de landelijke gebieden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door bys1 »

Dus straks neemt Arriva de boel over en wordt België het nieuwe Achterhoek? *O*
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door MarkNL »

STF schreef:Er stond deze week een artikeltje in de krant dat ze in Luxemburg vanaf ongeveer 2022 gaan beginnen met aanbesteden, op Europees niveau.
Enkel voor het busvervoer of ook het spoor?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Alleen de streekbussen.
PHS

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wel apart om in een bus te zitten die op een paar minuten na wel een halfuur lang achteruit rijdt, er lag een boom over de weg en uiteraard nergens de mogelijkheid te keren dus dan maar de hele weg terugrijden, slingerend door de bergen, in het donker.

Het is heel leuk en aardig dat alle Luxemburgse streekbussen sinds ongeveer twee jaar een centrale verkeersleiding (voor alle vervoersbedrijven) kunnen oproepen maar de ontvangst tussen de rotsen is zo dramatisch slecht dat de verkeersleider de chauffeur echt totaal niet verstond (omgekeerd wel).
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door MaartenD »

Gisteren mijn eerste ervaring met het gratis OV in Luxemburg. Niets spectaculairs natuurlijk... Ook al ging het vandaag officieel in, gisteren was (iig in de bussen in Luxemburg stad) het OV ook al gratis. Een kaartautomaat gezien met veel tape eroverheen, maar dat kan voor beeldopnames geweest zijn. In de bussen waren sommige in/uitcheckapparaten al buiten dienst.

Verder zoals gezegd, niets spectaculairs over te berichten.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

In Luxemburg-stad was het OV al sinds tijden gratis in de weekenden, dus in dat opzicht gaat het als het ware pas vanaf maandag in bij de stadsdienst.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanaf maandag moeten zowel chauffeur als reiziger een mondkapje op in de bus, in de trein trouwens ook maar ik neem aan dat van het personeel enkel de conducteur een mondkapje hoeft te dragen.
Waar niet zo erg over na is gedacht, is dat de gemeentes pas deze komende week gaan beginnen met mondkapjes (5 per persoon) uitdelen aan de inwoners, had die verplichting van een mondkapje in het OV dan met enkele dagen uitgesteld tot iedereen ze daadwerkelijk ontvangen heeft...

Voor de buschauffeur zal het dragen van een mondkapje van zeer weinig nut zijn, er zit verder toch niemand in. De Luxemburgse bussen zijn nooit erg vol geweest maar nu de laatste weken is het wel heel erg extreem, bijna alle ritten die hier bij ons voor de deur voorbij komen zijn geheel leeg.
Ik denk dat de kans groot is dat de meeste buschauffeurs zich niet aan de mondkapjes-plicht gaan houden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door sirvinniei »

Krijgen ze wel voorlichting hoe ze ze moeten gebruiken? Anders heeft het alsnog weinig zin.
Gezien de economische toestand van Luxemburg zullen ze er waarschijnlijk wel makkelijk aan kunnen komen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Daniel »

Door die vijf mondkapjes ben je ook wel snel heen als je ze op een zinvolle manier wilt gebruiken (met geregeld vervangen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door trolly »

Behalve in zorg- en medische instellingen heeft het gebruik van mondkapjes vooral een rituele betekenis, dus vergeet dat op een zinvolle manier gebruiken maar. Waarom er gekozen wordt voor het uitdelen van meer dan één mondkapje is mij dan weer een raadsel, maar Luxemburg is een rijk land...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten