Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door PHS »

trolly schreef:Waarom er gekozen wordt voor het uitdelen van meer dan één mondkapje is mij dan weer een raadsel,
Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Chrysa »

En wie gaat controleren of mensen die dingen niet langer dragen om maar naar buiten te kunnen? :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door trolly »

PHS schreef:Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.

Had ik het sarcasme er niet dik genoeg opgelegd?

Acht uur dragen lijkt me een prima recept voor het oplopen van een hoop nare luchtwegaandoeningen. De zin van dat mondkapjesgebeuren is wat mij betreft nog steeds schijnveiligheid, maar als een overheid denkt dat te moeten bieden houd ik ze uiteraard niet tegen,
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door PHS »

trolly schreef:
PHS schreef:Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.
Had ik het sarcasme er niet dik genoeg opgelegd?
Ik ben nooit zeker of jij iets sarcastisch bedoelt of niet :')
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Durashift »

Simpel, als je de bus in moet, doe je 'm op.. stap je uit, doe je 'm af. :wink:

Voor de chauffeur is dat wat lastiger.. maar het doel van mondkapjes is juist om te voorkomen om anderen te besmetten, (cultureel dingetje tussen 'ons' en de Aziatische wereld), dus kan de chauffeur rustig zonder kapje rijden. *bus*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door trolly »

PHS schreef:Ik ben nooit zeker of jij iets sarcastisch bedoelt of niet :')
:pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Met ruim een halfjaar vertraging gaat men nu toch stapsgewijs (telkens een andere regio) het bijna 24/7 rijden invoeren op de Luxemburgse buslijnen.
De meeste lijnen reden nooit op zondag en op de andere dagen waren de bedieningstijden over het algemeen van 6.00 tot 21.30 uur, dat gaat nu (op werkdagen) van 3.45 tot 0.30 uur worden.
Ik was begin vorige week tot middernacht op twee lijnen mee om te zien of het zich nu loont, meer dan 1 reiziger per rit heb ik niet gezien.

Eigenlijk zou je verwachten dat men bij het uitbreiden van de bedieningstijden de route van een lijn wat gaat optimaliseren door onnodige omwegen er uit te schrappen maar nee, een van de eerste lijnen die onlangs onder het nieuwe regime is gaan rijden heeft vier dorpen extra op de route er bij gekregen.

Iedereen had eerder een versobering in het openbaar vervoer verwacht nadat het in maart dit jaar gratis is geworden maar als het zo doorgaat is het realistischer er vanuit te gaan dat over vijf jaar elk boerendorp zeven dagen per week een nachtbus heeft.
Vraag me niet waar ze dit alles toch van betalen, wij betalen namelijk nauwelijks belasting.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Chrysa »

Optimistisch plan, ik hoop dat het wat op gaat leveren.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Volgens mij is de doelstelling om kosten nog moeite te sparen om men bij het woon-/werkverkeer uit de auto te krijgen.

Als je niet voor het OV maar voor de fiets kiest, krijg je tijdelijk 25 tot 50 procent van de aanschafprijs terug. Ik heb meegedaan met die actie, afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets na 4,5 maand wachten eindelijk kunnen afhalen bij de enige Gazelle-dealer in Luxemburg, ik val onder de 50 procent regeling en ga die fiets niet eens voor woon-/werkverkeer gebruiken want woon op mijn werk, haha.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Bij vervoersbedrijf Bollig uit Echternach rijdt de 2127 (Ebusco) van Connexxion proef.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Jurre »

Nu ben ik wel benieuwd naar de foto...
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Willem »

De tram in de stad is deze maand verlengt van het Sterrenplein (Place d'Etoile/Steereplatz) naar het centraal station. Daardoor konden alle bussen tussen het station en de Kirchberg, de Eurobus, verdwijnen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door ICE11 »

In Luxemburg rijden tot december geen treinen tussen Kautenbach en Clerf (spoorlijn Luxembourg-Gouvy) vanwege een gedeeltelijk ingestorte tunnel:

https://www.wort.lu/de/lokales/bis-deze ... 92369510a6
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.wort.lu/de/business/erster- ... 9236f51a27

De eerste Coradia Streams voor de CFL zijn al in Luxemburg aangekomen en er is al een start gemaakt met de test- en toelatingsritten. Vanaf 2024 zullen de nieuwe Coradia Streams in reizigersdienst komen om zo langzaam aan de 2000-serie (https://de.m.wikipedia.org/wiki/SNCF_Z2#CFL_Serie_2000) te vervangen. De Coradia Streams zullen ook in België en Frankrijk worden ingezet. Op het materieel van de NMBS en de TGV's na wordt straks in Luxemburg uitsluitend dubbeldeksmaterieel ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door MaartenD »

Dat is een flinke uitbreiding in plaatsaanbod. Er waren maar 22 2000's en nu dus 22 3-wagenstellen plus nog een aantal 6-wagenstellen. Is het reizigersaanbod ook steeds stijgend nadat het OV gratis werd (uitgezonderd COVID natuurlijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

De TGV’s naar Luxemburg zijn dubbeldekkers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten