Pagina 23 van 23

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 16:55
door PHS
trolly schreef:Waarom er gekozen wordt voor het uitdelen van meer dan één mondkapje is mij dan weer een raadsel,
Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 17:51
door Chrysa
En wie gaat controleren of mensen die dingen niet langer dragen om maar naar buiten te kunnen? :')

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 18:06
door trolly
PHS schreef:Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.

Had ik het sarcasme er niet dik genoeg opgelegd?

Acht uur dragen lijkt me een prima recept voor het oplopen van een hoop nare luchtwegaandoeningen. De zin van dat mondkapjesgebeuren is wat mij betreft nog steeds schijnveiligheid, maar als een overheid denkt dat te moeten bieden houd ik ze uiteraard niet tegen,

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 18:46
door PHS
trolly schreef:
PHS schreef:Omdat je een mondkapje maar ongeveer acht uur kunt dragen voordat die uit hygiëne-overwegingen toe is aan vervanging.
Had ik het sarcasme er niet dik genoeg opgelegd?
Ik ben nooit zeker of jij iets sarcastisch bedoelt of niet :')

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 20:06
door Durashift
Simpel, als je de bus in moet, doe je 'm op.. stap je uit, doe je 'm af. :wink:

Voor de chauffeur is dat wat lastiger.. maar het doel van mondkapjes is juist om te voorkomen om anderen te besmetten, (cultureel dingetje tussen 'ons' en de Aziatische wereld), dus kan de chauffeur rustig zonder kapje rijden. *bus*

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 19 apr 2020, 20:38
door trolly
PHS schreef:Ik ben nooit zeker of jij iets sarcastisch bedoelt of niet :')
:pos:

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 05:39
door STF
Met ruim een halfjaar vertraging gaat men nu toch stapsgewijs (telkens een andere regio) het bijna 24/7 rijden invoeren op de Luxemburgse buslijnen.
De meeste lijnen reden nooit op zondag en op de andere dagen waren de bedieningstijden over het algemeen van 6.00 tot 21.30 uur, dat gaat nu (op werkdagen) van 3.45 tot 0.30 uur worden.
Ik was begin vorige week tot middernacht op twee lijnen mee om te zien of het zich nu loont, meer dan 1 reiziger per rit heb ik niet gezien.

Eigenlijk zou je verwachten dat men bij het uitbreiden van de bedieningstijden de route van een lijn wat gaat optimaliseren door onnodige omwegen er uit te schrappen maar nee, een van de eerste lijnen die onlangs onder het nieuwe regime is gaan rijden heeft vier dorpen extra op de route er bij gekregen.

Iedereen had eerder een versobering in het openbaar vervoer verwacht nadat het in maart dit jaar gratis is geworden maar als het zo doorgaat is het realistischer er vanuit te gaan dat over vijf jaar elk boerendorp zeven dagen per week een nachtbus heeft.
Vraag me niet waar ze dit alles toch van betalen, wij betalen namelijk nauwelijks belasting.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 06:17
door Chrysa
Optimistisch plan, ik hoop dat het wat op gaat leveren.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 07:05
door STF
Volgens mij is de doelstelling om kosten nog moeite te sparen om men bij het woon-/werkverkeer uit de auto te krijgen.

Als je niet voor het OV maar voor de fiets kiest, krijg je tijdelijk 25 tot 50 procent van de aanschafprijs terug. Ik heb meegedaan met die actie, afgelopen zaterdag mijn nieuwe fiets na 4,5 maand wachten eindelijk kunnen afhalen bij de enige Gazelle-dealer in Luxemburg, ik val onder de 50 procent regeling en ga die fiets niet eens voor woon-/werkverkeer gebruiken want woon op mijn werk, haha.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 06:35
door STF
Bij vervoersbedrijf Bollig uit Echternach rijdt de 2127 (Ebusco) van Connexxion proef.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 11:30
door Jurre
Nu ben ik wel benieuwd naar de foto...

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: za 19 dec 2020, 17:32
door Willem
De tram in de stad is deze maand verlengt van het Sterrenplein (Place d'Etoile/Steereplatz) naar het centraal station. Daardoor konden alle bussen tussen het station en de Kirchberg, de Eurobus, verdwijnen.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: zo 04 sep 2022, 11:38
door ICE11
In Luxemburg rijden tot december geen treinen tussen Kautenbach en Clerf (spoorlijn Luxembourg-Gouvy) vanwege een gedeeltelijk ingestorte tunnel:

https://www.wort.lu/de/lokales/bis-deze ... 92369510a6

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 08:17
door Nitein-Repart
https://www.wort.lu/de/business/erster- ... 9236f51a27

De eerste Coradia Streams voor de CFL zijn al in Luxemburg aangekomen en er is al een start gemaakt met de test- en toelatingsritten. Vanaf 2024 zullen de nieuwe Coradia Streams in reizigersdienst komen om zo langzaam aan de 2000-serie (https://de.m.wikipedia.org/wiki/SNCF_Z2#CFL_Serie_2000) te vervangen. De Coradia Streams zullen ook in België en Frankrijk worden ingezet. Op het materieel van de NMBS en de TGV's na wordt straks in Luxemburg uitsluitend dubbeldeksmaterieel ingezet.

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 14:04
door MaartenD
Dat is een flinke uitbreiding in plaatsaanbod. Er waren maar 22 2000's en nu dus 22 3-wagenstellen plus nog een aantal 6-wagenstellen. Is het reizigersaanbod ook steeds stijgend nadat het OV gratis werd (uitgezonderd COVID natuurlijk).

Re: Berichten uit Luxemburg

Geplaatst: ma 13 mar 2023, 16:04
door Suus
De TGV’s naar Luxemburg zijn dubbeldekkers.