In Japan is altijd alles beter

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

In Japan is altijd alles beter

Bericht door Vinny »

Van onze correspondent in Japan, kreeg ik onderstaande post:
Uitwisseling materieel, meettreinen, bijzonder vervoer e.d.
Grofweg een derde van de dispunctualiteit in Nederland is terug te voeren naar treinbewegingen op de knoop “die er even tussendoor moeten”. In Japan bestaan deze bewegingen niet, vanwege het simpele feit dat er geen treindienstleiders zijn die ze in kunnen leggen.
Openstaande vraag: Het materieel zal toch minimaal een keer naar de werkplaats moeten?

Besturing
De besturing van de treindienst in Japan ligt in handen van een centraal besturingscentrum per corridor. De bediening van seinen en wissels vindt volledig geautomatiseerd plaats op basis van de bijgewerkte dienstregeling. Dit klinkt futuristisch, maar in feite is het enige verschil dat in Nederland de bijgewerkte dienstregeling (‘VKL berichten’) door de treindienstleider met de hand geaccepteerd moet worden.
Openstaande vragen: Hoe werkt dit systeem (triggers, rijwegen e.d.)? Hoe vaak moet er toch iemand “met de hand” ingrijpen?

Bijsturing
Ook in Japan vinden dagelijks meerdere verstoringen plaats. Het verschil met Nederland zit hem in de manier van bijsturing. In Japan gebeurt bijsturing altijd binnen de corridor, waardoor er nooit uitstraling optreedt naar de rest van het netwerk. In Nederland blijkt het elke keer weer erg lastig om juist deze uitstraling te voorkomen.
Openstaande vragen: Betekent dit dat bij elke verstoring de hele corridor wordt platgegooid? Hoe gaat men om met de personeelsplanning bij verstoringen?

Onderhoud infrastructuur
In Japan wordt geen ruimte in de dienstregeling gereserveerd voor onderhoud aan de infrastructuur. Onderhoudsroosters bestaan niet; enkelspoorrasters al helemaal niet, omdat rechterspoor rijden in Japan niet mogelijk is. Ook het rijden van een Videoschouwtrein is onmogelijk gegeven de afwezigheid van treindienstleiders. Wel is het zo dat de meeste lijnen elke nacht volledig buiten dienst zijn (van ca. 1 tot 5 uur). Niettemin geven de Japanse spoorbedrijven aan dat ook zij gebonden zijn aan regels met betrekking tot dag/nachtverhouding.
Openstaande vragen: Is de dag/nachtverhouding inderdaad vergelijkbaar met Nederland? Zo ja, hoe wordt de veiligheid van baanwerkers overdag gegarandeerd?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten