Pagina 1 van 1

Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 16:41
door Ruben
Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf
Geplaatst op: maandag 12 juli 2010 14:30
Laatst bijgewerkt: maandag 12 juli 2010 16:41


Europa kreunde dit weekend onder een echte hittegolf. Vooral zaterdag was het in grote delen van het continent snikheet. En dat zorgde voor chaos. In Duitsland werden passagiers geëvacueerd uit enkele snikhete treinen. Elders eiste de hitte ook meer sterfgevallen. Net als in België zorgden snikhete treinen in Duitsland voor problemen.
Lees verder

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 16:51
door Caspar
De moeder van een kleine jongen gebruikte de noodhamer om een raam open te breken zodat frisse lucht kon binnenwaaien.
Kan je dan niet beter even doorbijten tot het volgende station, en daar dan uitstappen met zijn allen? En hebben die ICE's geen degelijke noodventilatie? Heb de laatste tijd steeds meer het vermoeden dat er erg op dit soort onderhoud bij de DB bezuinigd wordt om betere cijfers te presenteren aan het einde van het boekjaar.

Helaas heb ik het nooit opgemeten, maar hoe warm zal het geweest zijn in een Wadloper destijds bij een flinke hittegolf?

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: di 13 jul 2010, 22:06
door Fles
Wel drastisch om met de noodhamer een raam in te tikken in de wetenschap dat het buiten 35+ graden is, en dan zeggen dat je het deed "voor de frisse lucht" :?

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: di 13 jul 2010, 22:11
door Caspar
Ik zag trouwens ook voor het eerst sinds een paar jaar weer eens 2 vrouwen(?) of in ieder geval 2 mensen met een boerka aan lopen vorige week nabij Amsterdam Sloterdijk terwijl de zon tegen 14.00 ervoor zorgde dat het al 34C was in de schaduw
Dat zijn pas die-hards...

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 00:39
door Justin
Je zou haast zeggen dat ze dan een witte boerka moeten aantrekken; dat reflecteert het alles nog een beetje. Moet wel natuurlijk wat dikkere stof zijn, voor het geval het doorschijnt ;). En niet langs fonteinen en waterparties gaan, anders zie je alles nog :mrgreen:

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 01:29
door Suus
Als je vele laagjes losjes over elkaar draagt is de hitte niet meer het grootste probleem: Zie ook de kleding van de nomaden in de Sahel.

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:30
door webguy
Ik geloof idd dat de koelere lucht onder de diverse laagjes blijft hangen. In Afghanistan is 35 graden toch ook niet bijzonder..

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:45
door Caspar
Toch kan ik me niet voorstellen dat je in zo'n zwart gewaad je lekker koel kan houden, en dat je voor je lol een stukje door de zon gaat lopen ermee. Zag net bijvoorbeeld ook een vrouw met een lange dichtgeknoopte jas aan met zwarte hoofddoek op. Ze liep naast haar man die wel gewoon korte broek droeg met t shirt. Als het zo comfortabel is met die kleding aan, waarom trekt die man dan niet ook een lekkere lange dichte jas aan vandaag?

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:51
door webguy
Mwah, mensen uit een warm klimaat die hebben heel ander warmte gevoel... Heb 10 jaar in Afrika gewoond, daar zie je de raarste hoeveelheden kleding. Vooral heel veel, ook als de mussen van het dak vallen...

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 10:55
door Caspar
Ja maar hier doen alleen de vrouwen dat. Mannen lopen er doorgaans wel zomers bij. Dat was meer mijn punt. Roma vrouwen in Roemenië lopen in de zomer ook met die lange jurken aan enzo. Terwijl het daar weer de normaalste zaak van de wereld is dat hun mannen gewoon de hele dag met een ontbloot bovenlijf rondlopen. (is ook verre weg van fris overigens) Je wilt niet weten hoe die zweten en stinken naar zweet als je in een 6 persoonscompartiment zit in een airco loze Roemeense trein.

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 13:43
door midnet
en dan zit in ROM nog luuks, zeg! Dat is EERSTE klas-2e klas is de gewone 8 persoane in een coupe-en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa-nu ROmania al als ''buurland'' wordt beschouwd.
Over dat akkevietje in Duitsland-het kwam, als ik me dat bericht goed herinner, omdat die treinen stroomloos was stilgevallen-dus ''ff naar volgende bahnhof'' zat er ook al niet in. En als dat nou weer door vb. de bliksem kwam en er een boom was omgevallen-dan kon de redding brengende diesellok ter versleping ook niet snel erbij.

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 13:48
door Caspar
en dan zit in ROM nog luuks, zeg! Dat is EERSTE klas-2e klas is de gewone 8 persoane in een coupe-en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa-nu ROmania al als ''buurland'' wordt beschouwd.
Ik snap echt niet wat je zegt :roll:

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 14:35
door Karl
Want dat stuk daaronder is wel duidelijk...

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: wo 14 jul 2010, 23:23
door Geert
Poging tot vertaling:
En dan zit je in Roemenië nog luxe, zeg! Dat is EERSTE klas. 2e klas is de gewone 8 personen in een coupe, en vrijwel al die ouwe rottreinen hebben nog die stinkcoupes. En het schiet blijkbaar al op in Europa, nu Roemenië al als ''buurland'' wordt beschouwd. [zie naam van dit forumdeel]

Over dat akkefietje in Duitsland: het kwam, als ik me dat bericht goed herinner, omdat die treinen stroomloos was stilgevallen. Dus ''even naar het volgende station'' zat er ook al niet in. En als dat nou weer door bijvoorbeeld de bliksem kwam en er een boom was omgevallen, dan kon de redding brengende dieselloc (om te slepen) ook niet snel erbij.

Re: Snikhete treinen en meer doden door Europese hittegolf

Geplaatst: do 15 jul 2010, 14:17
door Caspar
Oke, nog even over de Roemeense treinen, meestal zit je met 6 personen in 1 compartiment, enkele rijtuigen gezien waar je met 8 erin zou moeten kunnen. De Rapid en IC rijtuigen hebben in de 2e klas vaak een opstelling met slechts 3 zitplaatsen in de breedte in de 2e klas in het gedeelte van de rijtuigen met gangpaden. Beetje vergelijkbaar comfort/opstelling als ICM eerste klas, dus dat valt wel mee, best behoorlijk mat.

Viel me op dat in de wat minder comfortabele Accellerat treinen mensen vaak de buitendeuren tijdens het rijden openden voor de frisse lucht die dan door de trein heen tochtte. Kan je hier toch niet voorstellen dat er in een Airco loze virm dan maar de buitendeuren worden open gedaan tijdens het rijden voor de ventilatie :lol: