Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Een Eurostar-treinstel van de NMBS staat al ruim vijf jaar buiten dienst in de tractiewerkplaats van Vorst. De trein ter waarde van 38 miljoen euro bleek overbodig omdat de trafiek van de Eurostar tegenviel, zo schrijven Het Nieuwsblad, Het Volk en De Standaard donderdag.
De buitenkant van de trein is volgeklad met graffiti en het interieur is toegetakeld door vandalen en zwervers. Voorts zijn allerlei onderdelen gedemonteerd om andere treinen te depanneren.
De NMBS had de trein nodig voor de massa reizigers die de Eurostar te verwerken zou krijgen. Maar door het kwakkelende reizigersverkeer richting Londen heeft het extra treinstel de voorbije vijf jaar niet meer gereden, terwijl het huurcontract gewoon doorliep. "De huur voor al die jaren, 23.750.000 euro, was dus puur verlies", zegt Peter Reekmans (Lijst Dedecker), die het probleem aanklaagt.
NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."
Bron: TIP via htmfoto.net
Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Aj, en ik dacht dat die 186'ers van de HSA/NS Hispeed onderhand wel ingezet mochten worden
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Ha ha grapjas, ik bedoelde de BR186'ers :) Het was overigens meervoud he: er is maar een HSA 186... HSA betekende dus deze keer High Speed Alliance: NS/KLM
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Sowieso: zo'n ding laat je toch gewoon meedraaien in de reguliere omloop? Net als met de ICEs die NS aangeschaft heeft?
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Oftewel, elk nadeel heb z'n voordeelReiziger Ddrs schreef:NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."
Dick van den Hoven
Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten
Ja, desnoods rijdt je er een binnenlandse itercity richting Luik mee. Kan hij nog gelijk over de LGV ook.Caspar schreef:Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten