Sanering van De Lijn?
Geplaatst: vr 06 jan 2012, 12:55
In Vlaanderen is er onrust aan het ontstaan over de bezuinigingen/saneringen die bij de tram- en busmaatschappij De Lijn doorgevoerd gaan worden:
Het begon met dit artikel
Vakbonden De Lijn vrezen zware saneringsronde
De vakbonden bij vervoersmaatschappij De Lijn vrezen dat op til staande besparingen bij De Lijn een zware impact zullen hebben op de dienstverlening en het personeel. Jan Coolbrandt, nationaal secretaris ACV-Openbare Diensten, waarschuwt dan ook voor sociale onrust.
Op 18 januari moet op een raad van bestuur meer duidelijkheid komen over het budget voor 2012 bij De Lijn. Om dat sluitend te maken, zijn volgens Coolbrandt besparingen nodig voor minimaal 50 en mogelijk 70 miljoen euro. ACV vreest bijgevolg een pijnlijke besparing bij De Lijn. "Wie doet alsof dat zal kunnen gebeuren door wat te ontvetten, of hier en daar het licht wat meer uit te doen, die maakt de mensen wat wijs", aldus Coolbrandt. Hij waarschuwt voor minder dienstverlening en banenverlies bij De Lijn.
Bron: De Morgen
Daarop verscheen gisteren
Bourgeois: "Gratis-verhaal De Lijn heeft zijn limieten bereikt"
Vlaams minister Geert Bourgeois mengt zich in het debat over de kostendekkingsgraad en de besparingen bij De Lijn. "Het gratis-verhaal van De Lijn heeft zijn limieten bereikt", zegt de N-VA-minister. Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant.
Bourgeois wijst op de lage kostendekkingsgraad bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. Die ligt momenteel op 15 procent. Dat wil zeggen dat De Lijn 15 procent van haar uitgaven kan financieren met eigen inkomsten. In de beheersovereenkomst (2011-2015) tussen De Lijn en de Vlaamse regering is vastgelegd dat die kostendekkingsgraad met jaarlijks 0,5 procent omhoog moet.
De N-VA had graag een grotere inspanning gezien en minister Bourgeois herhaalt die vraag nu. "Tijdens de onderhandelingen onderhandelingen over de beheersovereenkomst is het ons gelukt dat percentage op te krikken van 15 naar 17,5 procent. Maar eigenlijk moet het meer zijn. Dat is ondertussen wel duidelijk. Het gratis-verhaal heeft zijn limieten bereikt. Dit moeten we herbekijken, willen we de budgetten in evenwicht houden", luidt het. Eerder had de N-VA bij monde van Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans laten verstaan dat er gesnoeid kan worden in de subsidies voor De Lijn.
Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant. Morgen zitten Vlaams minister Hilde Crevits en directeur-generaal Kesteloot samen om de besparingsplannen te bespreken. "Het is aan minister Crevits en haar collega's om de keuzes te maken", onderstreept Kesteloot. Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt.
Bron: De Morgen
Over het gratis-verhaal verscheen eerder al dit:
Helft 65-plussers gebruikt gratis busabonnement
56 procent van de 65-plussers uit het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben in 2010 effectief gebruik gemaakt van hun gratis 'Omnipas 65+'.
Bij 65-plussers die in het Vlaams Gewest wonen loopt dit op tot 59 procent, blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Pieter Huybrechts (Vlaams Belang). Crevits baseert zich voor deze cijfers op een marktonderzoek van De Lijn.
In 2010 werden 68.919 van deze 65+ abonnementen aangemaakt en verzonden. De kost voor de aanmaak bedroeg 20.146 euro en de portkost 42.041 euro.
Bron: De Morgen
Er lijken zware tijden in het vooruitschiet bij De Lijn, dat overigens wel relatief slechte cijfers neerzet.
Het begon met dit artikel
Vakbonden De Lijn vrezen zware saneringsronde
De vakbonden bij vervoersmaatschappij De Lijn vrezen dat op til staande besparingen bij De Lijn een zware impact zullen hebben op de dienstverlening en het personeel. Jan Coolbrandt, nationaal secretaris ACV-Openbare Diensten, waarschuwt dan ook voor sociale onrust.
Op 18 januari moet op een raad van bestuur meer duidelijkheid komen over het budget voor 2012 bij De Lijn. Om dat sluitend te maken, zijn volgens Coolbrandt besparingen nodig voor minimaal 50 en mogelijk 70 miljoen euro. ACV vreest bijgevolg een pijnlijke besparing bij De Lijn. "Wie doet alsof dat zal kunnen gebeuren door wat te ontvetten, of hier en daar het licht wat meer uit te doen, die maakt de mensen wat wijs", aldus Coolbrandt. Hij waarschuwt voor minder dienstverlening en banenverlies bij De Lijn.
Bron: De Morgen
Daarop verscheen gisteren
Bourgeois: "Gratis-verhaal De Lijn heeft zijn limieten bereikt"
Vlaams minister Geert Bourgeois mengt zich in het debat over de kostendekkingsgraad en de besparingen bij De Lijn. "Het gratis-verhaal van De Lijn heeft zijn limieten bereikt", zegt de N-VA-minister. Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant.
Bourgeois wijst op de lage kostendekkingsgraad bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. Die ligt momenteel op 15 procent. Dat wil zeggen dat De Lijn 15 procent van haar uitgaven kan financieren met eigen inkomsten. In de beheersovereenkomst (2011-2015) tussen De Lijn en de Vlaamse regering is vastgelegd dat die kostendekkingsgraad met jaarlijks 0,5 procent omhoog moet.
De N-VA had graag een grotere inspanning gezien en minister Bourgeois herhaalt die vraag nu. "Tijdens de onderhandelingen onderhandelingen over de beheersovereenkomst is het ons gelukt dat percentage op te krikken van 15 naar 17,5 procent. Maar eigenlijk moet het meer zijn. Dat is ondertussen wel duidelijk. Het gratis-verhaal heeft zijn limieten bereikt. Dit moeten we herbekijken, willen we de budgetten in evenwicht houden", luidt het. Eerder had de N-VA bij monde van Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans laten verstaan dat er gesnoeid kan worden in de subsidies voor De Lijn.
Topman van De Lijn Roger Kesteloot benadrukt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn na twee recente besparingsrondes niet veel marge meer heeft aan de kostenkant. Morgen zitten Vlaams minister Hilde Crevits en directeur-generaal Kesteloot samen om de besparingsplannen te bespreken. "Het is aan minister Crevits en haar collega's om de keuzes te maken", onderstreept Kesteloot. Al ziet hij niet veel meer marge aan uitgavenkant, tenzij er in de dienstverlening gesneden wordt.
Bron: De Morgen
Over het gratis-verhaal verscheen eerder al dit:
Helft 65-plussers gebruikt gratis busabonnement
56 procent van de 65-plussers uit het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben in 2010 effectief gebruik gemaakt van hun gratis 'Omnipas 65+'.
Bij 65-plussers die in het Vlaams Gewest wonen loopt dit op tot 59 procent, blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Pieter Huybrechts (Vlaams Belang). Crevits baseert zich voor deze cijfers op een marktonderzoek van De Lijn.
In 2010 werden 68.919 van deze 65+ abonnementen aangemaakt en verzonden. De kost voor de aanmaak bedroeg 20.146 euro en de portkost 42.041 euro.
Bron: De Morgen
Er lijken zware tijden in het vooruitschiet bij De Lijn, dat overigens wel relatief slechte cijfers neerzet.