Pagina 1 van 2
Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: za 19 mei 2012, 17:39
door Suus
Belgische Staatsbahn entscheidet sich für Fahrkartenautomaten von Höft & Wessel
Die staatliche Belgische Eisenbahngesellschaft hat sich für stationäre Fahrkartenautomaten von Höft & Wessel entschieden. Der Spezialist für Ticketingsysteme wird Automaten der Serie almex.station an die belgische Staatsbahn (SNCB – Société Nationale des Chemins de fer Belges) liefern.
Der Lieferumfang beinhaltet das leistungsfähige Hintergrundsystem almex.office, die Anwendung auf den Ticketautomaten und eine nahtlose Integration in die Systemwelt der SNCB. Hierbei wird auch MOBIB e-Ticketing mit kontaktlosen Karten integriert.
Belgische nationale spoorwegen kiezen voor kaartautomaten van Höft & Wessel
Het nationale spoorwegbedrijf van België heeft voor vaste kaartautomaten van Höft & Wessel gekozen. De specialist voor kaartsystemen gaat automaten uit de almex.station serie leveren aan de NMBS.
De levering bevat ook het backofficesysteem almex.office, de aansturing van de kaartautomaten en een naadloze integratie met de systemen van de NMBS levert. Hierop wordt ook het MOBIB e-ticketsysteem met contactloze kaarten aangesloten.
Bron: Höft & Wessel (Duitstalig)
Dan gaat het dus om
dit type kaartautomaat.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: za 19 mei 2012, 17:44
door huibf
Dezelfde meuk dus als van de Duitse Spoorwegen.
In het buitenland is men erg gecharmeerd van de kunsten van de NS automaten heb ik begrepen.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 13:38
door midnet
die opmerking snap ik niet-of heb je soms een vervelende ervaring met die van DB gehad?
Tegeswoordig zit er nmm amper verschil tussen die touch-screen automaten-in wat ze kunnen. De typische buitenlandse toerist is meest totaal bepaald niet gecharmeerd van NL/NS-automaten: omdat ze zijn bankpas niet lusten en gewoon echt geld al helemaal niet. En bij DB kan je reistijden opvragen, tijden nakijken en nog veel meer als die krenterige NS.
Ze hebben al lang automaten in BE, maar die staan meest IN de stationshallen (en dus niet toegankelijk als die dicht zijn) en nemen enkel BE-bankpasjes en hebben een nogal eigenzinnig menu.
Als het dan allemaal staat, is men wel van zins de nu erg makkelijke (en dus reizigersvrindelijke) aankoop bij de treinwacht extra te belasten. En is Belgie van zins binnen 3 jar geheel op (je raadt het nooit?) chipkaart=MoBIB over te stappen.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 14:56
door Vinny
Tja, in Zwitserland willen ze ook de ov-chipkaart. Ze verwachten hem in 2020 in te kunnen voeren...
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 15:04
door huibf
Vinny schreef:Tja, in Zwitserland willen ze ook de ov-chipkaart. Ze verwachten hem in 2020 in te kunnen voeren...
Ach ja, over een aantal jaar is de Chipkaart een fantastisch systeem in Nederland... dan willen we niet meer terug!
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 16:10
door Suus
De kaartautomaten in Duitsland zijn niet geoptimaliseerd voor het op ultieme snelheid aanschaffen van een treinkaartje. Zolang het systeem nog steeds een "weiter" knop heeft in plaats van na een keuze naar de volgende optie te gaan, zoals bij de NS, zijn de kaartautomaten minder gebruikersvriendelijk dan mogelijk.
Ter vergelijking, de handelingen voor een kaartje van A naar B bij een Duitse automaat:
http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=160240#p160240 versus een Nederlandse:
http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=160282#p160282
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 18:19
door Stéphane
Ik heb de indruk dat de automaten van de NMBS gewoon het betaalgedeelte van hun website vertonen. Aanvaarden ze buitenlandse bankkaarten niet? Kredietkaarten aanvaarden ze toch wel, hoop ik?
Geld die toeslag trouwens niet enkel als je opstapte in een station zonder voorverkoopmogelijkheden?
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 18:57
door Suus
De automatische verdelers van vervoersbewijzen die nu in België worden gebruikt draaien op Windows NT4 of 3.1, in ieder geval iets in die trant. Ze hebben een touchscreen maar werken erg onhandig omdat ze typische interfaceonderdelen hebben die alleen met een muis goed te bedienen zijn (selectiemenuutjes en scrollbars etc)

Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 20 mei 2012, 19:43
door Stéphane
Inderdaad, daarom gebruik ik altijd een pen om dingen daarop aan te duiden
Je ziet trouwens ook altijd een muis ergens op dat scherm staan. Met die DB dingen kunnen we in elk geval van een verbetering spreken.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: ma 21 mei 2012, 01:15
door Ardan
Een DB-automaat gebruiken is ook een kwestie van gewenning (is dat een goed Nederlands woord? Geloof het niet, maar je snapt wat ik bedoel

). Nu is mijn Duits gelukkig vloeiend, maar dan nog weet ik binnen no-time mijn kaartje eruit te peuteren, je moet gewoon goed kijken, lezen en weten wat je doet. Na een x-aantal keer snap je het systeem wel, net zoals buitenlanders met onze automaten zullen hebben. Het enige wat ik wel jammer vind is dat zelfs op de Duitse stations vlak over de grens je ze niet altijd op Nederlands kunt zetten (de oudere automaten kunnen dat wel, de nieuwere niet).
Maar goed, we hadden het hier over de Belgische automaten
Ik dacht dat het Mobib-systeem alleen in de regio Brussel kwam, maar het wordt dus de Belgische equivalent van onze OVC, dus landelijk?
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: ma 21 mei 2012, 21:36
door Ronald
Naast de juiste taal helpt bij automaten een beetje gewenning met computers ook wel, dan werken ze vaak gewoon op intuïtie. Zo kwam ik vrijdag in Brussel er bij het betalen pas achter dat de taal van de automaat op Frans stond, maar toch was het me wel duidelijk hoe je er een jumpkaart uit moest trekken (nou ja, ik wilde er eigenlijk twee, dat bleek dus ook in één keer te kunnen :@ ).
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: ma 21 mei 2012, 21:56
door Suus
Ik vond die automaten van de MIVB echt belachelijk, dat draaiwiel is helemaal niet praktisch. Dat bleek wel uit het feit dat ik bij de vraag of ik een bon wilde op het scherm wilde drukken en jij dat later ook deed, terwijl dat dus niet werkt...
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: di 22 mei 2012, 19:16
door waldo79
Waarom had ik bij DB dan binnen de kortste keren een dagkaartje regio Berlijn uit de machine, terwijl mijn reisgenoten zich geen raad wisten met het apparaat

Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: di 22 mei 2012, 20:00
door Vinny
Jij spreekt beter Duits?
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: wo 23 mei 2012, 10:12
door find_your_spot
Tegenwoordig bel ik gewoon 0800 0540 en laat ik de dame of heer aan de telefoon de automaat overnemen en bedienen. Zo hoef ik dat vieze scherm niet aan te raken.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: wo 23 mei 2012, 14:42
door waldo79
Vinny schreef:Jij spreekt beter Duits?
Als je weet wat voor kaartje je zoekt gaat het een stuk makkelijk.
Plus een stuk in de voorbereiding: prijzen zoeken op internet en dat vergelijken met de zonekaartjes in de machine.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: wo 23 mei 2012, 20:08
door Thom91
find_your_spot schreef:Tegenwoordig bel ik gewoon 0800 0540 en laat ik de dame of heer aan de telefoon de automaat overnemen en bedienen. Zo hoef ik dat vieze scherm niet aan te raken.
Jij bent ook een aansteller he

Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: di 29 mei 2012, 23:57
door R-Flow
Bee schreef:De automatische verdelers van vervoersbewijzen die nu in België worden gebruikt draaien op Windows NT4 of 3.1, in ieder geval iets in die trant. Ze hebben een touchscreen maar werken erg onhandig omdat ze typische interfaceonderdelen hebben die alleen met een muis goed te bedienen zijn (selectiemenuutjes en scrollbars etc)

Het is idd gewoon een soort van oude Windows-gebruikersomgeving die totaal niet geschikt is voor touch input. Het is in België altijd net alsof je twintig jaar terug in de tijd gaat… :D
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: wo 30 mei 2012, 18:52
door deadlock
waldo79 schreef:Vinny schreef:Jij spreekt beter Duits?
Als je weet wat voor kaartje je zoekt gaat het een stuk makkelijk.
Plus een stuk in de voorbereiding: prijzen zoeken op internet en dat vergelijken met de zonekaartjes in de machine.
Maar dat zou allemaal niet nodig hoeven zijn.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: za 02 jun 2012, 22:42
door waldo79
Die automaten zouden wel eenvoudiger bediend kunnen worden. Het is nog teveel gepuzzel.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 10:00
door isadora
waldo79 schreef:Die automaten zouden wel eenvoudiger bediend kunnen worden. Het is nog teveel gepuzzel.
Precies, één trap moet genoeg zijn.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 12:06
door deadlock
Please tell me how you're an engineer

Eén trap yeah right. Het komt echt wel zo ver dat je ooit tegen een automaat zegt dat je een kaartje naar Amsterdam Centraal wil maar hoe wil je dan iets als korting enzo regelen.
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 12:17
door Suus
Net zoals Siri.
Een kaartje alstublieft
> Waar wil je naartoe Bas?
Ik wil naar Maastricht
> Wil je een enkele reis of een retour
Doe maar een enkele reis
> Het kaartje wordt nu naar je verstuurd en automatisch verrekend met je telefoonrekening

Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 12:22
door deadlock
Re: Belgische spoorwegen bestellen kaartautomaten
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 19:52
door webguy
Hoe concreet het is weet ik niet, maar de NS experimenteert daar denk ik wel mee - kijk ook naar het e-ticket. Je kan ook al een tijdje per SMS ofzo een Benelux kaartje kopen geloof ik?