Pagina 1 van 1

Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: zo 17 jun 2012, 21:06
door Suus
3 Regering wil tweeledige structuur voor NMBS
De ministerraad keurt een voorstel van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) goed om de spoorwegen te hervormen. Op voorstel van Magnette zou de overkoepelende NMBS Holding verdwijnen en zou worden voortgewerkt met een infrastructuurbeheerder en een spoorwegexploitant.

Mijn voorstel gaat voor een transparanter en duidelijker structuur", zegt Magnette. "Twee maatschappijen die een duidelijke verantwoordelijkheid hebben en een akkoord tussen die twee maatschappijen dat moet leiden tot coherentie en meer stiptheid en kwaliteit."

Bron: Deredactie.be

Vorig jaar al werd de goederentak uit de holding gehaald en bleven de NMBS en Infrabel over. De Holding is nu nog verantwoordelijk voor de computersystemen, personeel en een aantal stations (die met bruine borden/totempalen). Door de Holding op te heffen verdwijnt er bovendien een bestuurslaag binnen de Belgische spoorwegen.

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: ma 18 jun 2012, 18:54
door Vinny
En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: di 19 jun 2012, 00:04
door Fles
Vinny schreef:En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...
Ja, want versnippering is goed, toch? :')

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: di 19 jun 2012, 18:01
door Vinny
Veolia is nu eenmaal beter dan de NMBS, daar mogen Belgische treinreizigers best mee verwend worden ... :P

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: di 19 jun 2012, 19:49
door fogeltje
Fles schreef:
Vinny schreef:En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...
Ja, want versnippering is goed, toch? :')
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: za 23 jun 2012, 12:16
door Stéphane
Vinny schreef:Veolia is nu eenmaal beter dan de NMBS, daar mogen Belgische treinreizigers best mee verwend worden ... :P
Als ze dan ook NMBS tarieven toepassen en niet met 2 kaartjes gaan werken wordt dit leuk.
Versnippering d.m.v. concessies is goed, zolang de kaartjes dezelfde zijn.

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: za 23 jun 2012, 12:58
door Suus
Nu men in België op het punt staat om een elektronisch vervoersbewijs te introduceren en kaartautomaten eindelijk aan een opmars lijken te beginnen is het regionaliseren van spoorlijnen wel eenvoudiger aan het worden.

Als je echter van de NMBS naar de Lijn zaken gaat overhevelen beland je echter van de regen in de drup, aangezien het beleid dat de Lijn heeft uitgestippeld sinds het ontstaan financieel niet echt succesvol is: Bewijs is Belgisch Limburg, waar bij de aankomende bezuinigingen bijna alle lijnen die sinds het opheffen van de NMVB zijn opgericht weer worden geschrapt. Feitelijk komt daar dus het goed-functionerende lijnennet van 20 jaar geleden weer terug :')

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: za 23 jun 2012, 15:48
door Stéphane
En dat waren nu eens lijnen waar volk op zat...
Eigenlijk zou het overhevelen van bepaalde lijnen interessant zijn om een visgraatmodel in te voeren.
Nu willen veel mensen de trein niet nemen omdat ze een abonnement bij DeLijn hebben.

Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"

Geplaatst: za 30 jun 2012, 14:22
door Suus
Het openbaar vervoer in België werkt inderdaad ontzettend naast elkaar, dat is vooral te zien in Vlaanderen en in Brussel. Daar komt nog bij dat de bedrijven in de wurggreep van zeer conservatieve vakbonden gehouden worden waardoor veranderingen heel traag komen uit angst tot een totale stilstand in de organisatie.

De vakbonden zijn nu ook tegen deze opsplitsing omdat de twee nieuwe organisaties kleiner worden. Daardoor hoeven de bedrijven relatief minder te besteden aan het in stand houden van de vakbonden die daardoor hun machtspositie ondermijnd zien worden. Daarbij gebruiken ze de Nederlandse situatie als schrikbeeld hoe erg het uit de hand kan lopen, ware het niet dat in Nederland de spoorwegen niet zo gepolitiseerd is als in België. De problemen van welke organisatie wat doet zijn ongeveer gelijk, maar het principe van partijpolitiek weegt hier niet door bij aanpassingen in de organisatie.