Dresden - 30 meter bus op proef
Geplaatst: do 13 sep 2012, 14:00
In Dresden rijdt de langste bus ter wereld op proef.
Lijkt me wel een erg groot gevaarte in het verkeer.
Vraag me af hoe het gaat als het systeem uitvalt dat moet zorgen dat alle assen van de bus het juiste spoor blijven volgen in de bochten.
Zou wel een oplossing kunnen zijn voor de elders genoemde lijnen over de Bosporus in Istanbul.
Opvallend dat er wordt proefgereden in een tramstad.
BRONDe langste bus ter wereld rijdt op proef in Dresden. De bus is meer dan 30 meter lang en vervoert 256 passagiers. Hij is ontwikkeld in het kader van een researchprogramma van het Duitse ministerie van Educatie en Research.
De zogenaamde AutoTram moet de voordelen van bus en tram combineren. De bus leent zich vooral voor Bus Rapid Transit systemen, zoals in steden in Asia en Zuid-Amerika worden toegepast waar het vaak niet realistisch is gezien de kosten om railverbindingen aan te leggen. Maar de AutoTram wordt ook als alternatief voor light rail naar voren geschoven.
De AutoTram heeft vier bestuurbare assen. Daarmee kan de bus net zo manoeuvreren als een 12 meter lange gewone bus. Het voertuig heeft een hybride aandrijving met een dieselmotor met generator en twee elektromotoren die de assen rechtstreeks aandrijven. Die halen hun energie uit lithium-ionen-accu’s die door de dieselgenerator worden opgeladen. Daarmee kan de bus 8 kilometer rijden op uitsluitend stroom.
De bus zal in Dresden worden ingezet op drie trajecten waar dagelijks 36.000 passagiers gebruik maken van het ov.
Lijkt me wel een erg groot gevaarte in het verkeer.
Vraag me af hoe het gaat als het systeem uitvalt dat moet zorgen dat alle assen van de bus het juiste spoor blijven volgen in de bochten.
Zou wel een oplossing kunnen zijn voor de elders genoemde lijnen over de Bosporus in Istanbul.
Opvallend dat er wordt proefgereden in een tramstad.