Pagina 1 van 1
Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: za 03 nov 2012, 10:47
door Daniel
Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst op: zaterdag 3 november 2012 10:46
Laatst bijgewerkt: zaterdag 3 november 2012 10:47
EDINBURGH - Het openbaarvervoerbedrijf Abellio, onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen, wil zich gaan storten op het treinvervoer in Schotland. Het bedrijf belooft daarbij een betere dienstverlening dan wat Scotrail nu op het beoogde netwerk biedt.
'Spoorwegenwatchers' in Schotland prijzen de NS als een bedrijf dat ''een excellente naam heeft opgebouwd op het gebied van klantenservice en interactie met politici en reizigers''. Scotrail zorgt voor 95 procent van het vervoer van treinreizigers in Schotland en zou in mei 2014 moeten worden overgenomen.
Lees verder
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: za 03 nov 2012, 10:55
door Suus
Scotrail omvat nu ook de Caledonian Sleeper, maar deze wordt met de nieuwe concessie afgesplitst naar een eigen concessie. Abellio heeft aangegeven ook in die trein interesse te hebben.
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: za 03 nov 2012, 18:37
door Stéphane
Scotrail is een spoorwegbedrijf dacht ik toch? In dit artikel lijkt het alsof het een concessie is.
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: za 03 nov 2012, 18:48
door Suus
De naam ScotRail is in de jaren tachtig ontstaan toen er sectors werden ingevoerd bij British Rail. Toen het Schotse treinvervoer voor het eerst werd aanbesteed bleef het door de nieuwe vervoerder gereden worden onder de naam ScotRail, omdat de naam herkenbaar was en een goede marktpositie had. Daarna is het opnieuw aanbesteed en naar First overgaan, die de naam wel wijzigde. De Schotse overheid besefte al na enige tijd dat de naam ScotRail erg sterk was en bovendien voor iets stond, en heeft na een paar jaar besloten dat al het treinvervoer weer de naam ScotRail zou krijgen inclusief een Schotse kleurstelling. Daardoor rijdt First nu weer onder de naam ScotRail en hebben veel treinen een Schotse outfit gehad. De nieuwe vervoerder zal deze treinen en namen overnemen, waardoor er voor de reiziger zo goed als niets veranderd.
Het is ongeveer vergelijkbaar met wat in Nederland met Breng gebeurt in Arnhem en Nijmegen, de vervoerder erachter kan wisselen, maar de naam en identiteit blijft hetzelfde :)
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: zo 04 nov 2012, 15:21
door Stéphane
Ach zo. Bedankt voor de verhelderende uitleg. :)
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: zo 04 nov 2012, 15:55
door webguy
De Lijn heeft iets andere maar voor klant vergelijkbare situatie met onderaannemers toch?
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: ma 05 nov 2012, 18:22
door deadlock
En First is ook het bedrijf van DSBFirst die de Øresundtreinen rijdt toch?
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: ma 05 nov 2012, 18:32
door Suus
First is de partner van DSB in die joint-venture, maar ze hebben verder geen banden met elkaar. DSBFirst rijdt de treinen alleen nog in Denemarken, in Zweden rijden ze onder de vlag van Veolia Transport nadat DSBFirst eruit gekickt werd vanwege verboden geldtransfers.
Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: di 06 nov 2012, 19:17
door Fles
Daniel schreef:'Spoorwegenwatchers' in Schotland prijzen de NS als een bedrijf dat ''een excellente naam heeft opgebouwd op het gebied van klantenservice en interactie met politici en reizigers''.
Wacht, wat?

Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: di 06 nov 2012, 20:05
door Stéphane
Misschien vergissen ze zich met Synthus?

Re: Openbaarvervoerbedrijf van NS wil treinen in Schotland
Geplaatst: di 06 nov 2012, 20:26
door deadlock
Dat was ook voor de helft van de NS, ach.