Pagina 1 van 2

Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charleroi

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 18:03
door Cookie
Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charleroi
Geplaatst op: woensdag 14 november 2012 09:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 november 2012 18:03


De Waalse minister voor Mobiliteit Philippe Henry (Ecolo) laat onderzoeken of voorstadsnetten rond Luik en Charleroi haalbaar zijn, melden de kranten van SudPresse. De minister meent dat een net zoals het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel binnen de tien jaar gerealiseerd kan worden.
Lees verder

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 18:46
door Ronald
Nou, dat Brusselse net stelt ook niet erg veel voor, om dat nu als voorbeeld te noemen...

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 19:13
door Fles
Moet er weer wat wafelijzergeld opgemaakt worden? :lol:

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 19:15
door Karl
Ze kunnen beter in een systeem zonder werknemers investeren (evt met computers vanuit Vlaanderen), want dan werkt het systeem misschien langer dan een week achter elkaar.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: wo 14 nov 2012, 19:25
door Suus
Dat Brusselse net wordt met tien jaar vertraging opgeleverd door de onbereidheid van iedereen die aan het project werkt. Wat er precies aan voorstadstreinen valt te halen bij die twee steden is mij bovendien ook een groot raadsel.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 00:20
door Ardan
Nou wordt er hier wel lacherig gedaan, maar ik zat dus een beetje de omgeving van Liège af te speuren met Google Maps. In de agglomeratie wonen 600.000 mensen, net zoveel als Rotterdam. Als ik een beetje naar alle spoorlijnen kijk die er liggen dan valt er best wel een S-Bahn/GEN van te knutselen. Ik zie in ieder geval al dit:
Afbeelding
Nu nog een beetje puzzelen hoe de lijnvoering zou kunnen zijn... maar dat zou eerder iets voor een wishful-thinking-topic zijn :P

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 00:28
door Suus
@Ardan: Als ik jou was zou ik nog eens goed kijken welke stations er rondom Luik gesloten zijn in 1984 en 1993 :wink:

(Hint: Liège-Haut-Pré en Liège-Vivegnis (daarvan is de tunnel nog aanwezig))

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 00:31
door Ardan
Heb ik ook ;) Een aantal zouden er misschien wel weer heropend kunnen worden, toch? Hallo, dit is maar gewoon wat uitdenken ;) net wat ik zeg, meer wishful thinking dan wat anders :P

EDIT: Oh wacht, je bedoelt dat er misschien wel nóg meer heropend zou kunnen worden :P

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 20:10
door Stéphane
Bij de bouw van het GEN worden er ook stations heropend, dus waarom zou dat hier niet kunnen? :wink:

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 23:25
door Fles
Stéphane schreef:Bij de bouw van het GEN worden er ook stations heropend, dus waarom zou dat hier niet kunnen? :wink:
Zoals? Pannenhuis? :D

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 23:33
door Suus
Een overzicht staat op Wikipedia, al betwijfel ik van sommige stations of het echt gaat gebeuren, je weet het nooit met die Belgen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... elgi%C3%AB

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: do 15 nov 2012, 23:34
door Ardan
Wikipedia geloof ik niet meer als het om het Brusselse GEN gaat, in de tekst staat een net van 9 lijnen genoemd maar er staat een kaartje bij met 7 lijnen A t/m G.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 12:49
door Meltrain
Treinen verder laten rijden dan Glons gaat niet gebeuren, want dan kom je in Vlaanderen en voorstadstreinen vanuit Liège door laten rijden naar Vlaanderen kan natuurlijk echt niet... :N
Verder is het traject tussen Liers en Tongeren enkelsporig, dus de treinen gaan ook niet verder dan Liers.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 12:51
door Ronald
Fles schreef:
Stéphane schreef:Bij de bouw van het GEN worden er ook stations heropend, dus waarom zou dat hier niet kunnen? :wink:
Zoals? Pannenhuis? :D
Oh ja, die Brusselse Westring :') . Daar ZOU je wat van kunnen maken inderdaad. Maar dan is een dienstregeling met één trein per uur in slechts één richting misschien niet heel aantrekkelijk...
Meltrain schreef:Treinen verder laten rijden dan Glons gaat niet gebeuren, want dan kom je in Vlaanderen en voorstadstreinen vanuit Liège door laten rijden naar Vlaanderen kan natuurlijk echt niet...
Verder is het traject tussen Liers en Tongeren enkelsporig, dus de treinen gaan ook niet verder dan Liers.
Die treinen tussen Liers en Tongeren zijn dan ook vrijwel leeg.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 12:52
door Suus
@Meltrain: Nou, net niet helemaal. De lijn is enkelsporig van Liers tot net na Glaaien. Tweehonderd meter na station Glaaien tak je in op de dubbelsporige lijn Hasselt - Aken :)

Station Glaaien heb je bovendien zo weer dubbelsporig, zelfs het tweede perron met stationsbordjes ligt er nog :lol:

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 13:19
door Fles
Glons heet het, gek. Er staat nergens iets anders op bordjes.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 14:25
door Daniel
Als je met de trein vanuit Hasselt komt wordt het in ieder geval nog als Glaaien omgeroepen :wink:

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 22:07
door Stéphane
Fles schreef:
Stéphane schreef:Bij de bouw van het GEN worden er ook stations heropend, dus waarom zou dat hier niet kunnen? :wink:
Zoals? Pannenhuis? :D
Dat gebeurd toch dikwijls bij de uitbouw van een nieuw netwerk of spoorlijn, stations heropenen? :Y

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 23:36
door Fles
Bij jullie ja (Beringen ook bijv.)

Bij ons niet zo gauw geloof ik hoor :N

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 20:14
door Stéphane
Maar jullie hebben al een hoge dichtheid van stations.
En bij besparingen gaan jullie niet direct stations sluiten om ze later als het weer wat beter gaat terug te openen, daarom zijn er in verhouding meer OV gebruikers en zijn dat niet altijd de cliché gebruikers (jongeren, ouderen, werklozen, OMNIO en mensen zonder rijbewijs).
Eigenlijk moeten jullie niet zo heel veel besparen heb ik de indruk.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:23
door Suus
De stationsdichtheid is bij de grootste plaatsen in Nederland redelijk hoog (naar Nederlandse maatstaven), maar over het algemeen is de stationsdichtheid in Nederland juist erg laag vergeleken met veel gebieden om ons heen, ook met bijvoorbeeld België. Je moet in Nederland internationaal gezien een redelijk grote plaats zijn om een station te hebben. Een plaats als Staphorst wordt met meer dan 10.000 inwoners bijvoorbeeld nog te klein bevonden voor een station...

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:33
door Caspar
Ja en dat heeft hier dan weer vaak te maken met de al bestaande dienstregeling.
Vanaf Zwolle rijden er voornamelijk IC's naar het Noorden, waarbij een extra stop op een nieuw station als Staphorst te veel lange afstands reizigers benadeelt. Maar als Staphorst ergens tussen Zwolle en Amersfoort lag, waar al 2x per uur een stoptrein rijdt, dan zou het zeker een station gehad hebben.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:35
door Suus
Met ingang van de dienstregeling 2013 rijden er over de overweg in Staphorst waar dat station was voorzien 3 IC's, 1 sprintercity en 2 sprinter's, met die sprinters kan je echt nog wel een extra stop maken, die stoppen tussen Zwolle en Groningen maar zes keer (Mp, Hgv, Bl, Asn, Hrn en Gerp) op een afstand van meer dan 100 kilometer.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 21:37
door Caspar
Zal me dan ook niets verbazen als er over 10 jaar een station gaat komen. Het duurt hier nou eenmaal wat langer voor zoiets van de grond komt.

Re: Onderzoek naar haalbaarheid voorstadsnet Luik en Charler

Geplaatst: za 17 nov 2012, 23:03
door Klaasje
Caspar schreef:Ja en dat heeft hier dan weer vaak te maken met de al bestaande dienstregeling.
Vanaf Zwolle rijden er voornamelijk IC's naar het Noorden, waarbij een extra stop op een nieuw station als Staphorst te veel lange afstands reizigers benadeelt. Maar als Staphorst ergens tussen Zwolle en Amersfoort lag, waar al 2x per uur een stoptrein rijdt, dan zou het zeker een station gehad hebben.
Niet helemaal. Op Staphorst kan je makkelijk met stoptreinen (s9100) stoppen die niets in de weg rijden. Je moet gewoon eerder weg uit Groningen en je komt daar later aan. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er daar meer dan 2000 in- en uitstappers zijn. Op Veluwe kan je er juist geen stop (Nijkerk Corlaer?) bij hebben omdat de dienstregeling daar aan de krappe kant is en in de herfst zelfs onbetrouwbaar.