Nieuw voorstel hervorming NMBS
Geplaatst: do 06 dec 2012, 13:07
Reiziger heeft alleen nog contact met NMBS
Spoorwegmaatschappij NMBS krijgt de volledige verantwoordelijkheid over alles wat de spoorreiziger aangaat. Dat blijkt uit een nota van minister Magnette.
‘De NMBS is de enige die rechtstreeks contact zal hebben met de reizigers', staat te lezen in de compromisnota van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over het spoor, die De Standaard kon inkijken. ‘Dat moet leiden tot duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheden waardoor de efficiëntie van het volledige Belgische spoorsysteem zal toenemen.'
Magnette heeft de nota opgesteld na maanden zijn oor te luisteren hebben gelegd bij de andere regeringspartners en de spoorbonden. Hij wil het driekoppige monster dat de NMBS-groep nu is, ombouwen naar een tweeledige structuur, waarbij alleen de spoorwegmaatschappij NMBS instaat voor de reiziger en infrastructuurbeheerder Infrabel een pure dienstverlener wordt voor de spoorwegmaatschappijen zoals de NMBS. Zo zal de uitbating van alle stations en stopplaatsen – ook commercieel – in handen komen van de NMBS. Nu zit de uitbating van de allergrootste stations bijvoorbeeld nog bij de NMBS-Holding, terwijl de stopplaatsen uitgebaat worden door Infrabel. Ook de communicatie naar de reiziger komt volledig in handen van de NMBS. Er komt ook één gemeenschappelijke structuur om te waken over de stiptheid.
Meer op de site van Het Nieuwsblad
Spoorwegmaatschappij NMBS krijgt de volledige verantwoordelijkheid over alles wat de spoorreiziger aangaat. Dat blijkt uit een nota van minister Magnette.
‘De NMBS is de enige die rechtstreeks contact zal hebben met de reizigers', staat te lezen in de compromisnota van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over het spoor, die De Standaard kon inkijken. ‘Dat moet leiden tot duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheden waardoor de efficiëntie van het volledige Belgische spoorsysteem zal toenemen.'
Magnette heeft de nota opgesteld na maanden zijn oor te luisteren hebben gelegd bij de andere regeringspartners en de spoorbonden. Hij wil het driekoppige monster dat de NMBS-groep nu is, ombouwen naar een tweeledige structuur, waarbij alleen de spoorwegmaatschappij NMBS instaat voor de reiziger en infrastructuurbeheerder Infrabel een pure dienstverlener wordt voor de spoorwegmaatschappijen zoals de NMBS. Zo zal de uitbating van alle stations en stopplaatsen – ook commercieel – in handen komen van de NMBS. Nu zit de uitbating van de allergrootste stations bijvoorbeeld nog bij de NMBS-Holding, terwijl de stopplaatsen uitgebaat worden door Infrabel. Ook de communicatie naar de reiziger komt volledig in handen van de NMBS. Er komt ook één gemeenschappelijke structuur om te waken over de stiptheid.
Meer op de site van Het Nieuwsblad