Pagina 3 van 3

Spaanse machinisten bellen voortaan handsfree

Geplaatst: za 10 aug 2013, 16:18
door Geert
Spaanse machinisten bellen voortaan handsfree
Geplaatst op: zaterdag 10 augustus 2013 16:16
Laatst bijgewerkt: zaterdag 10 augustus 2013 16:18


Spaanse treinmachinisten bellen binnenkort handsfree met de verkeersleiding. Dat is een van de twintig maatregelen die de regering in Madrid heeft voorgesteld om de veiligheid op het spoor beter te waarborgen.

Madrid wil ook de snelheidslimieten en bewakingssystemen tegen het licht houden en de bewegwijzering verbeteren, vertelde minister van openbare werken Ana Pastor vrijdag aan de parlementscommissie voor vervoer. Aspirant-machinisten worden voortaan gekeurd op hun psychische en lichamelijke gesteldheid.
Lees verder

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: za 10 aug 2013, 16:56
door webguy
Hmm, van dat laatste moet ik toch een beetje lachen, doen we dat niet al 20 jaar in Nederland?

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 11 aug 2013, 00:47
door iljitsch
En blijkbaar helpt het, geen gevallen van met 190 uit de bocht vliegen. Alleen wordt er af en toe een winkeltje meegenomen bij een kopstation.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 13:00
door iljitsch
Ik heb vrijdagavond op Discovery naar een documentaire over het ongeluk zitten kijken, en daar werd verteld dat de lijn in principe wel ERTMS heeft maar dat dit al minstens een jaar niet gebruikt werd vanwege compatibiliteitsproblemen tussen het materieel en de spullen langs het spoor. En het oude beveiligingssysteem werkte alleen bij 200 km/u of sneller (!!!) terwijl de trein 195 reed. Dit terwijl we in Nederland al genoeg ellende hebben met een systeem dat pas vanaf 40 werkt. Ondertussen worden wel de machinisten op cursus gestuurd en de regels voor bellen verscherpt, maar gewoon eens even dat ERTMS gebruiken is blijkbaar te moeilijk. Hopelijk bedenken ze dat wanneer het onderzoek klaar is.

In een vliegtuig zitten twee piloten om menselijke fouten te minimaliseren. Een trein heeft maar één machinist, daar moet dus de beveiliging als achtervang functioneren. (Waarbij een trein natuurlijk op ieder gewenst moment stilgezet kan worden, met een vliegtuig werkt dat iets minder goed.)

Overigens hielp het ook niet dat er nog twee loodzware dieselgeneratoren achter de locomotieven hingen. Waarschijnlijk was de ravage een stuk minder geweest als die er niet bij waren geweest. Ook interessant: de afstand is zo'n 700 km en de duur van de rit ruim 7 uur. 100 km/u gemiddeld dus. Daar heb je geen hogesnelheidsspoor voor nodig...

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 15:02
door deadlock
Volgens mij is de ondertiteling daar ergens hopeloos fout gegaan. De oude beveiliging werkt niet bij snelheden hoger dan 200.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 17:08
door Reiziger Delft
Juist wel; als je harder dan 200 km/h rijdt grijpt het systeem in, daaronder niet. Daarom kon de betreffende trein met een veel te hoge snelheid op de 80 km/h-boog af rijden.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 18:43
door deadlock
Ja ho wacht eens even, dan is de conclusie dus fout. Het beveligingssysteem staat niet toe dat er met >200 gereden wordt. Het is dus niet zo dat het pas functioneert bij die snelheid.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 18:43
door deadlock
Nou jah, beveiligingssysteem. Systeem meer.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 20:28
door Vinny
Interlocking :lol:

Het oude systeem grijpt helemaal niet in, dat was het probleem volgens mij juist. ERMTS grijpt wel in, maar dat was juist niet geinstalleerd vanwege de voornoemde problemen, en het oude systeem was opgerekt voor toestemming voor treinverkeer tot 200 km/h. En dat was dus fataal. Had nooit mogen gebeuren.

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: wo 14 mei 2014, 23:45
door Anne
Afgelopen vrijdag zijn nog 11 medewerkers van de Spaanse spoorwegen in staat van beschuldiging gesteld i.v.m. deze ramp.
De veiligheidssystemen op de hogesnelheidslijn waren volgens de rechter zo gebrekkig dat reizigers een "onaanvaardbaar risico'' liepen.
BRON

Re: 78 doden bij treinongeluk in Spanje

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 23:21
door dennistd
Het proces over dit treinongeval is negen jaar na dato eindelijk begonnen. De Spaanse aanklager eist tegen zowel de machinist als de toenmalige veiligheidschef van Adif vier jaar cel wegens 80 maal dood door grove nalatigheid. https://bahnblogstelle.com/190963/spani ... ompostela/